Kojima berättar om sin nya titel

 

I slutet av förra året etablerade Hideo Kojima sin nya studio och började jobba på en helt ny IP. I en intervju i Famitsu pratar han om hur det har gått. I Februari i år berättade han mer om spelet och säger att det kommer vara ”stort” och ha ”mycket frihet”. I hans senaste intervju gav han oss mer detaljerad information om den kommande, Sonyexklusiva titeln. Famitsu vill dock poängtera att då studion fortfarande är väldigt ny finns det inte mycket att säga om spelet, då utvecklingen av det fortfarande befinner sig i ett så pass tidigt stadium, då studion själv är väldigt ny.

“Vi grundade ju det här företaget i mitten av December. Trots det hade vi en spelidé två dagar senare. Det beror på att jag har så många idéer och saker jag vill göra och prova på.” Tidigare i intervjun förklarade Kojima mer om den nuvarande situationen. Enligt Kojima ville han ta en paus efter att ha lämnat Konami, men beslöt sig för att köra vidare utan avbrott. En paus skulle förstöra hans tempo och rytm i hans vardag och att förväntningarna på ett nytt spel från honom inte ska behöva vänta. Från att ha fått ihop en idé, till att ett team är sammanställt kan ta upp till ett år, förklarar han. ”För tillfället har vi en webbsida och en logo som kommer fungera som en tillfälligt arbetsplats.” Att sätta ihop en grundläggande studio med infrastruktur tar tid och Kojima Productions befinner sig fortfarande i stadiet där de anställer folk och bygger själva studion. Med det sagt hindrar inte det Kojima från att fortsätta bolla idéer.

Famitsu frågade om han hade utarbetat en design för sitt spel. ”Det är ett fantastiskt spel,” svarade Kojima. ”För tillfället håller jag på att bygga en handling, karaktärer och själva spelmekaniken, med mera. Eftersom det finns tydligt nya element [i spelkonceptet] måste vi prova oss fram. Medan vi testar saker får Yoji Shinkawa rita karaktärer och grovskisser.” Shinkawa är, som för vissa bekant, Kojimas partner från Metal Gear Solid-tiden och har varit med i många av Kojimas project som illustratör. ”Eftersom vi inte har en spelmotor än får vi göra tester med det som finns tillgängligt.” Kojima har inte vidareutvecklat vad det betyder.

Spekulation: Fox Engine har troligtvis ett stort ”KONAMI” tryckt över sig, vilket utesluter just den motorn för spelet. Det finns dock många motorer att testa spelet i, men det känns som att Kojima vill utveckla något nytt för att kunna utmärka sitt kommande spel ytterligare. Om det är en rimlig lösning, med tanke på arbetskraft och tid som kommer gå åt på det, återstår att se.

När Kojima fick frågan om det är en öppen värld svarade han: ”Jag tror inte att jag tidigare har satt att det kommer vara en öppen värld, eller hur?” Han har heller inte sagt att det inte INTE kommer vara en öppen värld. Det återstår helt enkelt att se. Han har däremot sagt att spelet kommer vara något som spelare som uppskattar AAA-titlar som The Division och Uncharted. Att det kommer bli ett stort spel kan vi nog fastslå vid det här laget, men om det kommer bli en öppen värld återstår helt enkelt att se.

Kojima frågade Famitsu vad de trodde att det skulle bli för typ av spel. De frågade om det kommer bli skjutande, varpå Kojima svarade att ”det kan finnas vapen och skjutande…men det kanske inte finns några vapen med i bilden.” När han fick frågan vilken genre det kommer bli svarade han att ”det kommer bli ett actionspel, troligen. Även om vi byter spelmotor vill jag att den där känslan av action ska finnas kvar.” Kojima menar att action är en grundsten i spel.

Det betyder dock inte att Kojimas nya spel kommer bli ett i mängden. He använder sina tidigare alster för att förklara vad han menar: ”När vi pratar om Metal Gear har människor hittills kallat det ’stilfullt’, med sina ”bli inte upptäckt”-element som grundkoncept. Ungefär som att detta är någon som inte har funnits tidigare.” ”Det är en typ av spelstil som är svår att sätta ord på” säger Yoji Shinkawa.

“Jag har samma känsla som när vi gjorde Metal Gear [till MSX2]” säger han och förklarar att det finns en viss nervositet, såväl som förväntan, över huruvida spelarna kommer spela spelet som det var tänkt.

“Vi vet inte när vi kan utannonsera det, men se gärna fram emot det när det blir dags.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.