Nervositeten var påtaglig på ungdomsgården Elektronen i Kungsbacka under tisdagen. Elever från Ljud och Bildskolan skulle efter många månaders hårt slit presentera sina slutgiltiga spelproduktioner inför en inflytelserik jury. Under läsåret 2011/2012 så har speleleverna i årskurs 2 och 3 på LBS Kungsbacka läst en kurs som heter Digitalt Skapande, där de arbetat i grupper med att skapa spel både för stationära plattformar, mobila plattformar och webbrowser. Varje grupp har fått komma på ett eget tema för sitt spel och har således inte haft några begränsningar att följa mer än att spelet inte får tillhöra kategorin FPS (First Person Shooter).
Juryn bestod av stora namn i branschen, så som Henrik Mathiasen från Nordic Game Supply och Martin Defries från Rising Star Games. Största stjärnan i juryn var dock Lasse Kronér som var där i egenskap av delägare i spelföretaget OnTopGames som har producerat både digitala spel och brädspel. Ett av företagets största framgångar är iOS-spelet Anthill.
OnTopGames är också en av initiativtagarna till hela projektet och syftet har enligt Lasse Kronér varit att hitta lokala förmågor som har en framtid inom spelbranschen.
– För cirka ett år sedan insåg vi att Ljud och Bildskolan fanns här i Kungsbacka. Här fanns ju både OnTopGames och jag personligen, så det var ett unikt tillfälle för oss att hitta lokala talanger, säger Lasse Kronér.
Tvåorna först ut
Det var fullsatt framför scenen i Elektronen i Kungsbacka. Under förmiddagen presenterade elever ur årskurs två sina egna spelprojekt. Tanken från skolans sida har varit att låta eleverna driva sin egen spelstudio med allt vad det innebär. Man har varit tvungen att tänka på det mesta som ett riktigt spelföretag ställs inför. Det innefattar allt från grafik och programmering, till finansiering och presentation.
Screenshot från spelet Atrium.
Förmiddagen bjöd på tre väldigt olika spel. Först ut var gruppen Wicked Hat Studios och deras mörka Atrum, ett sidscrcollande skräckspel med pusselinslag. Det gick inte att undgå att imponeras av vad dessa unga grabbar lyckats åstadkomma under skoltid och man fick både ris och ros ifrån juryn. Precis som övriga grupper så var detta den tredje pitchen som Wicked Hat Studios ställdes inför. Det var också första gången man presenterat ett så gott som färdigt spel. Att man blivit tvungna att hålla sin pitch på engelska inför den internationella juryn var säkerligen något som spädde på nervositeten, men över lag så sköttes detta genomgående bra av alla deltagande grupper.
Screenshot från det webbaserade spelet Colour Critters.
Näst på tur på scen var Legit Entertainment och deras annorlunda sidscrollande Colour Critters. Detta spelet var också det som fångade Lasse Kronérs intresse mest.
– Jag har aldrig sett något liknande. Ett enkelt spel där det gäller att ta dig från ena änden till den andra. Väl där så plockar man upp en färgburk och så spelar man igenom banan igen, fast år andra hållet, nu helt förändrat. Det är enligt mig unikt och helt klart en intressant tema att titta vidare på, säger Lasse Kronér.
Screenshot från onlinespelet Empyrean Leauge.
Sist ut före lunchen var onlinespelet Empyrean League, producerat av spelstudion Vide. Vide hade valt ett lite annorlunda sätt att presentera sitt spel, då man hade gjort en mycket professionell trailer till sitt spel. Trailern framkallade bokstavlig talat stående ovationer från delar av juryn och man var också mycket imponerad av det färdiga spelet. Empyrean League spelas på en begränsad bana med flera spelare samtidigt. Spelarna använder sig av diverse olika trollformler för att besegra övriga spelare på banan. Man hade även producerat ett minst sagt imponerande soundtrack.
Treorna näst på tur
Screenshot från 3D-spelet Dark Corners.
Efter tre imponerande pitchar under förmiddagen så höjdes nivån ännu några snäpp under eftermiddagen, då det var dags för elever ur årskurs tre att presentera sina projekt. Redan under första anförandet märktes det att eleverna hade mer erfarenhet av design och programmering. Det mardrömsliknande Dark Corners av en grupp med det lustiga namnet Chocolate Penguins fick äran att vara först ut. Dark Corners bygger på barns rädsla för mörkret och det som gömmer sig i fantasin. Beväpnad med en ficklampa gäller det att navigera sig förbi en mängd hinder och otäckheter under sin egen säng. Demon såg mycket imponerande ut och stördes egentligen bara av ett annorlunda soudtrack. Som lite kuriosa kan nämnas att Chocolate Penguins var den enda gruppen med en kvinnlig medlem, något som tyvärr speglar spelbranschen i stort.
Screenshot från juryfavoriten Adequate Force.
En favorit hos juryn blev dock grupp två, Game Fist och deras Adequate Force, ett spel om en baby som får superkrafter av en upphittad mössa. Detta var för övrigt också det enda som producerats helt och hållet för ett mobilt operativssytem, närmare bestämt Android och Android Market. Gruppen presenterade en väl genomförd pitch med tillhörande trailer och lät samtidigt juryn testspela spelet på en utlånad mobiltelefon. Trailern kan ni för övrigt se här.
Två drivande krafter i gruppen Game Fist Daniel Carlson och Christoffer Krook som när projektet började var noviser på spelutveckling till Android. Efter juryns genomgående positiva utlåtande så känner grabbarna för att eventuellt färdigställa sitt spel för den kommersiella marknaden.Båda är dock överens om att man behöver finansiärer, något man hoppades mycket på efter dagens pitch.
På frågan om vad som varit jobbigaste med att producera spel var båda grabbarna helt överens, nämligen tidspressen. Tre timmar i veckan är vad skolan har upplåtit till projektet och dessutom så har alla grupper lagt all sin praktik på totalt fyra veckor till spelutveckling.
Screenshot från min personliga favorit Custos.
Sist ut var dock det spel som imponerade mest på mig. Genren i sig var knappast någon nyhet, ett rymdshooter i 3D. Men med de förutsättningar man fått som grupp så hade Radiation Freak producerat något som stod ut ifrån övriga konkurrenter. Jag var inte ensam om att gilla det jag såg på storbildsskärmen. En rörande enig jury nästan slogs om att få möjlighet att publicera Custos, som man valt att kalla sitt spel. På frågan hur långt ifrån ett komplett spel man var så blev svaret att man förmodligen hade ungefär två månader innan man hade en skarp version att presentera.
När jag tar ett snack med grabbarna i gruppen Radiation Freak så är även de överens om att tidspressen har varit det svåraste hindret, men att inget skolarbete i övrigt har blivit lidande av den tidskrävande produktionen. Man har inte alltid varit överens, men alla är nöjda med det man åstadkommit så långt. För flera av killarna väntade högskola efter studenten om ett par veckor. Personligen så är jag övertygad om att vi får se åtminstone en av dem i någon större spelstudio i framtiden.
”Mobilspel är framtiden”
Lasse Kronér är som sagt var delägare i spelföretaget OnTopGames som varit initiativtagare till hela projektet. Tillsammans med Bergsala så tog man för ett år sedan kontakt med Ljud och Bildskolan och kom med förslaget att låta eleverna producera egna spel.
– Jag är grymt imponerad, säger Lasse. Vi visste inte vad vi kunde förvänta oss för ett år sedan, men vi har verkligen haft total målgång på alla sex grupperna, fortsätter han.
Lasse Kronér berättar att han redan i femårsåldern hittade på egna spel som han lät sina kompisar testa hemma i pojkrummet. Intresset har han hållit vid liv sedan dess och under sin tid som programledare för BingoLotto så hittade han på de flesta spel till programmet.
– Vi lever i en annan tid idag. Spel är mycket mer lättillgängligt. Till och med min gamla svärmor spelar spel på sin mobil. Framtidens pensionärer kommer att lyssna på hårdrock och spela tv-spel på ålderdomshemmet, säger Lasse Kronér och skrattar.
Han är övertygad om att spelbranschen går en ljus framtid till mötes. Bäst spår han att det kommer att gå för mobilspel, en nisch vi bara sett början på ännu, enligt honom själv.
– Jag jobbar alltid mycket och spel är ett sätt för mig att koppla av. Då kopplar jag bort allt runt omkring och går in i min egen värld, konstaterar Lasse.
På min fråga om vilket som är det bästa spelet genom tiderna så finns det inga tvivel. Ocarina of Time svarar han omgående.
Som en skön avslutning på dagen så avslöjade skolan att man vill bjuda in alla elever till spelmässan Gamex i Stockholm till hösten. Något som togs emot med stort jubel av alla deltagarna. En perfekt avslutning på en nervös, men väldigt lyckad dag.