Lovande speltitlar som aldrig blev av

Att utvecklare lägger ned spel mitt under utvecklingen är något som är vardagsmat i branschen. Men så finns det exempel där ett totalstopp skett under mycket speciella omständigheter med massor av tid, pengar och arbete investerade. Här listas fem spel som borde ha sett dagens ljus i spelfärdig form.

Eight  Days

Av alla speltitlar som lagts ned av outgrundliga anledningar så är Eight Days det spel som toppar tronen. Det var en riktigt påkostad produktion som fick idel munnar att gapa av förvåning när en speldemo uppvisades på E3-konferensen 2006. Utvecklaren SCE London Studio hade tagit i från tårna och levererat en upplevelse som var helt outstanding sett från dagens teknikögon. Vilda skjutpartier varvades med intensiva biljakter som får The Fast and The Furious att ställa sig i skamvrån.

Men så hände det ”oundvikliga”. Utvecklingen drog ut på tiden och blev mer ambitiöst än vad som var tänkt. I juni 2008 släppte Sony ett pressmeddelande där man offentliggjorde sin ”cancellation” av Eight Days. Motivet uppgavs att spelet tog för mycket resurser i anspråk och konkurrerade med andra exklusiva titlar som behövde stödet bättre. Som en liten brasklapp sattes Eight Days på ”on hold” som innebär att utvecklingen är vilande och kan återupptas i framtiden. Med tanke på att det gått tio år sedan beskedet gavs kan vi lugnt räkna med att spelet somnat in för gott.

Killing Day

Ubisoft hade en pangtitel på G när Killing Day låg på planeringsstadiet, konsolexklusivt till Playstation 3. Under E3-konferensen 2005 avtäcktes titeln med buller och bång. Likt en gammal John Woo-film skjuter huvudkaraktären sig fram med båda pickadoller i främsta ledet. Tempot är skyhögt, kulorna flyger från alla håll och den där gun fu-känslan är så smärtsamt uppenbar att hjärtat pumpar lite extra av ren förtjusning.

Mitt i uppståndelsen lägger plötsligt Ubisoft ned utvecklingen. Inte ett ord om orsaken. Bara ren tystnad. Några försök har gjorts för att gjuta nytt liv i mumien men samtliga har stoppats av varierande skäl. Sedan dess har titeln lagts på historiens skräphög i väntan på att en barmhärtig välgörare ska sträcka ut handen och ge projektet en ny chans.

Redwood Falls

Skräckrysaren The Thing satte standarden för utomjordiska livsformer som muterade alla levande varelser i sin väg. Ingen visste vem som skulle bli nästa offer bland de utvalda. Redwood Falls fortsatte i samma fotspår när titeln utannonserades 2006 av den okända utvecklaren Kuju Entertainment. I rollen som parkvakten Lucas möter spelaren en utomjordisk livsform som vill ha värdar att transformera i. Militären är dig på spåren och gör allt för att sopa undan spåren.

Trots sin blygsamma närvaro uppvisade spelet ett ganska avancerat upplägg med förstörbara miljöer, inga laddningstider, utmanande fiender och öppna terränger att utforska. Tyvärr köptes Kuju Entertainment upp året därpå och projektet lades ned i all hast. Kanske hade vi fått ett nytt mästerverk inom skräckgenren om den nya utvecklaren hade modet att fortsätta utvecklingen?

Star Wars 1313

Under årens lopp har undertecknat spelat några av spelen inom Star Wars-universet. Kvaliteten på dessa har ofta varit rent skräp, utpumpade för att mjölka varumärket till det yttersta. Så plötsligt mitt från ingenstans under våren 2012 utannonserar LucasArts Star Wars 1313. Rymdäventyret var kraftigt influerat av Naughty Dogs mästeverk Uncharted beståendes av bombastiska actionscener och närstrider. Speldemon slungade av observatörer från sina stolar och gav fans en rejäl aptitretare på vad som skulle komma.

När upphetsningen över smällkaramellen var som allra hetast avslöjar filmbolaget Disney sitt köp av LucasArts ett år senare och utdelar ett knivhugg mot den nämnda juvelen. Utvecklingen upphör omgående och sätts på ”on hold” tills dess att nya spekulanter visar intresse att fortsätta projektet. 2014 valde bolaget att inte förnya  licensen av speltiteln vilket innebär att all vidare produktion är stendöd. Den käftsmällen var svår att svälja med tanke på alla lovande premisser Star Wars 1313 hade framför sig.

Scorn

Egentligen är valet av Scorn malplacerat i artikeln med hänvisning till att utvecklingen aldrig lagts ned. Men med tanke på alla förseningar som serbiska Ebb Software legat bakom kan man undra om spelet verkligen kommer se dagens ljus. Hursomhelst var uppvisningen av Scorn under E3 2016 verkligen något utöver det vanliga.

Arkitekturen som uppvisades i spelet var som taget på en främmande planet med äckelpäckel i mängder och skjutvapen inspirerade av den amerikanska sci-fi-filmen eXistenZ. Jag håller verkligen tummarna för att Ebb Software får tummen ur och slutför utvecklingen. En sådan här raritet får inte försvinna under radarn obemärkt.

Half-Life 2: Episode 3

Half-Life 2 var ett fantastiskt spel som världen fick avnjuta hösten 2004. Tre år senare släpptes de två efterföljande expansionerna. Tyvärr satte Valve aldrig punkt efter det dramatiska slutet i den andra episoden. Det grämer mig och många andra att det efterlängtade slutet aldrig dök upp trots alla löften från bolagets sida.

Svaret är lika enkelt som brutalt: Valve klarade inte (eller snarare vågade inte) leva upp till de enorma förväntningar som finalen skulle innehålla. Satsningen blev för övermäktig. Det slutade med en ihålig tystnad och mer uppmärlsamhet på nedladdningstjänsten Steam som senare skulle bli Valves kassako för åratal framöver.

Trots att chanserna till en uppföljare är extremt små (i stort sett obefintliga) hoppas jag innerligt att Valve ska våga ta trean i sin mun. Då kan jag verkligen lämna jordelivet i vetskapen att jag fått spela århundradets titel.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.