I sitt öppningstal på The Elder Scrolls Onlines tioårsjubileum i Amsterdam inleder Matt Firor, chefen på Zenimax Online Studios, med att sparka igång firandet – som kommer pågå i 15 månader! Festligheterna sträcker sig så länge för att det inkluderar The Elder Scrolls Onlines releaser på både PC och konsoler – ett faktum som befäster studions omtanke för samtliga av sina fans.
Varvat hade möjlighet att sitta ner med Matt Firor i Amsterdam och samtala kring spelets begynnelse och framtid. Varvat har följt The Elder Scrolls Online sedan dess beta tidigt 2014, i vått och torrt och genom varje expansion (kallade kapitel). Gold Road, nästa inlägg i onlinerollspelets historia, släpps i sommar, men det är nu i april som spelet hade sin första release. Tio år sedan.
– Det känns fantastiskt, säger Matt Firor, Studio Director på Zenimax Online Studios. Fast bara för att man gör ett spel som kan vara i tio år betyder det inte att det kommer göra det.
Att berätta om sina känslor för The Elder Scrolls Online och sammanfatta mer än ett decennium av hängivet arbete har varit ett återkommande samtalsämne den senaste veckan. Matt Firor, som så många på Zenimax Online Studios, är jordnära och passionerad. Klädd som jag själv i mjuka och alldagliga kläder verkar han antitesen av sina corporate gelikar. Och kanske är det en av anledningarna till att The Elder Scrolls Online rullar än idag.
– Jag ser detta som början på ytterligare tio år, säger han och fortsätter med att berätta om The Elder Scrolls Online skakiga release 2014. När jag ser tillbaka vill jag därför tillägga att vi inte är rädda att göra drastiska förändringar för att anpassa oss efter industrin.
The Elder Scrolls Online började sin resa redan 2007. Matt Firor, då tidigare från Mythic Entertainment och spelet Dark Age of Camelot, fick uppdraget att skapa ett onlinespel baserat på The Elder Scrolls. Mycket hann hända i spelbranschen under de sju år som The Elder Scrolls Online var under utveckling – inte minst hur onlinespel blir finansierade. När spelet väl släpptes behövde Matt Firor och Zenimax Online Studios göra drastiska förändringar för att rädda projektet. Mellan Thieves Guild, slopandet av en obligatorisk prenumeration, One Tamriel-uppdateringen och många, många justeringar, vände det för The Elder Scrolls Online.
Stros M’Kai – en speciell plats för Matt Firor
Vi som spelare pratar ofta om starka upplevelser och minnesvärda ögonblick i spel, men för en spelutvecklare är det lite annorlunda. Särskilt i deras egna spel. Matt Firor har säkert många minnesvärda händelser om The Elder Scrolls Online, fast det är med ett genuint leende som han målar upp ett särskilt tillfälle.
– Mitt bästa minne är från releasen av ESO, inleder han. Jag och några andra loggade in på servrarna en timme före launch. Jag loggade på min karaktär som jag har kvar än idag och satte henne i Stros M’Kai. På den tiden, som du kanske minns, började man i dessa startzoner efter inledningen. Så jag satt där och tittade på när spelare kom fram i sina soul-shriven-kläder och sprang runt. De misstog min karaktär för en NPC eftersom jag använde emotes!
Det är med livliga gester som Matt Firor gestaltar sitt minne från tio år sedan. Han reflekterar sedan, blicken tillfälligt vänd inåt, innan han fortsätter med hans karaktäristiska smil som kröker upp längst ena mungipan.
– När man har jobbat så länge på ett spel känner man sig nästan som en förälder när de första spelarna anländer och upplever ens spel för första gången, säger han med vad jag bara kan anta är belåtenhet. Det är ett starkt minne!
The Elder Scrolls Online fortsätter
I över ett år nu har det varit känt att Zenimax Online Studios arbetar på ett nytt onlinerollspel. Framgångarna med The Elder Scrolls Online har bevisat att Zenimax Online Studios är en kapabel utvecklare och pengarna spelet dragit in (två biljoner sedan 2014!) har troligtvis säkrat budgeten. Studion söker nu flera erfarna utvecklare till diverse nyckelpositioner inom bland annat programmering och design. Bortsett från att det är ett onlinerollspel går det inte att utröna några specifika detaljer om projektet från annonserna.
Matt Firor, Studio Director på Zenimax Online Studios, är bestämd och spiller inga detaljer om deras nya AAA-spel. Med det sagt är det ingen hemlighet att han älskar Fallout och gärna skulle vilja göra ett spel i det universumet. Fast i dagsläget får vi nöja oss med spekulationer och önsketankar då projektet är en väl bevarad hemlighet.
– Men kom ihåg, festligheterna har bara börjat, påminner Matt. Jubileumsfirandet pågår hela året och vi har fortfarande mycket att visa upp och prata om framöver.
Han har så klart rätt! Förutom att deras partners håller i diverse firanden väntar ett Housing Spotlight, en web-upplevelse, flera olika event (bland annat ett i Sverige) och ett storslaget avslut i staterna. Efter årsskiftet kan vi dessutom se fram emot avtäckandet av nästa stora kapitel!
– Teamet arbetar redan på nytt innehåll, säkerställer han. Och så länge spelare fortsätter spela ESO kommer vi att göra innehåll!