En liten fågel twittrade i mitt öra att Mercy från Overwatch har fått en del väsentliga förändringar och hon finns att prova på i PTR just nu. Eller ja, liten och liten – det var L0nehawk, en inbiten analytiker, spelare och youtubare med starkt fokus på just Overwatch. Jag kan rekommendera er att ta en titt på hans kanal om ni vill hålla er uppdaterade på Overwatch och lära er en massa om spelet. Men nu är det inte ensamma hökar vi ska prata om! Det är en annan vingbeklädd varelse vi ska fördjupa oss i.
Mercy 2.0
Jeff ”lika snäll som pratglad” Kaplan och hans gäng har gett vår favorithealer ett par nya egenskaper och de är enastående. Jag kände på henne mot lite bots i träningsområdet och jag älskar hennes nya design. Istället för att jag ska sitta och låta helt betuttad tänkte jag gå igenom hennes nya färdigheter med er här. De knappbeskrivningar jag kommer ge gäller för PC, så ni får tänka om litegrann om ni är konsolspelare.
Hon kan fortfarande flyga till lagkamrater, sväva långsamt nedåt och har kvar sin regen om hon inte blir skjuten på, så allt är inte förändrat, men med en omplacering av hennes tidigare ult Resurrection och den nya förmågan Valkyrie kommer hennes spelstil kunna förändras avsevärt.
Resurrect (E)
Hennes förmåga att återuppväcka lagkamrater finns kvar, men finns nu på E istället. Den fungerar som tidigare, fast hon kan bara plocka upp en lagkamrat åt gången och är utan odödligheten i själva ögonblicket tror jag. Den har en cooldown på 30 sekunder, vilket gör att hon kan använda den mycket mer frekvent trots att hon håller sig passiv. Men trots att hon inte behöver bygga upp den i ult-format så betyder det inte att hon har blivit en mer passiv hjälte – tvärtom. Med Valkyrie kan hon bli ett allvarligt hot för motståndarna och hon kommer kunna vara en riktigt farlig spelare i rätta händer. Hennes svårighetsgrad ligger fortfarande på 1/3 stjärnor just för att hon kan spelas på samma grundläggande sätt som tidigare, men nu har hon fått möjligheten att vara riktigt farlig för mer rutinerade spelare.
Ultimate (Q) – Valkyrie
Med Mercys nya ultimate har hon 20 sekunder på sig att vara farlig på, antingen som healer, damage support eller DPS. Precis som en åskådare kan hon flyga obehindrat och tar sig dit näsan pekar. Du kan även ändra höjd genom att flyga uppåt med jump (Space) eller sänka dig med crouch (Ctrl).
Alla hennes förmågor blir även boostade av detta. Hon rör dig mycket snabbare, vilket gör henne svårare att träffa, samt mer mobil för att dra upp fallna lagkamrater. Hennes Caduceus Blaster har en högre fire rate och då varje skott gör ca 20% mer i skada blir hon en riktigt farlig attackspelare.
Hennes Resurrect har en cooldown på 10 istället för 30 sekunder och din heal- och booststråle länkas mellan andra spelare som är tillräckligt nära. Hur många den kan länka mellan vet jag inte då jag inte hunnit prova det i en match än, men bara det faktum att du kan heala eller damage boosta minst två stycken samtidigt, med ökad effekt, under 20 sekunder är mer än lovligt effektivt och något som gör Mercy till en ypperlig supportklass.
Jag kan inte uttala mig om hur hon kommer kännas i matcher och det riktiga provet kommer när Masterspelare och uppåt börjar få en känsla för hur hennes nya setup känns. Jag gissar dock på att Blizzard kommer slänga in några extrasekunder på hennes resurrect då det i nuläget, även om det verkar vara alldeles lagom, kan vara lite för snabbt. Det återstår att se hur balansen med de andra karaktärerna blir. Av den extremt lilla titt jag har tagit på henne känns det här som en fantastisk uppgradering av vår shuffledansande dam från Schweiz.