I Bungies senaste blogginlägg berättade creative director Luke Smith om hur striker i Destiny kommer förändras. Till att börja med kommer striker att erbjuda en större variation än tidigare, med olika fiendeuppsättningar och med varierade dialoger mellan spelningarna. Dessutom kommer de nya att innehålla mekaniker för att sätta mer press på laget och deras samarbete.
Spelets veckovisa utmaningar Nightfall och Weekly Heroic omstruktureras. Om laget wipar kommer de inte längre att kastas ut till omloppsbanan och behöva börja om från början. Istället kommer respawntimern att höjas till 30 sekunder som i normala raider. Buffen som erhålls efter en lyckad Nightfall skrotas helt och levelkravet är ökat till level 40.
Weekly Heroic ersätts av en Vanguard Heroic Playlist där spelaren erhåller extra många legendary marks de första tre gångerna, istället för den första gången per karaktär som det varit tidigare. Däremot erhåller varje karaktär en garanterad legendarisk engram den första gången en klarar en Vanguard Heroic strike.
Crucible får en veckovis bounty, där fem specifika uppdrag måste avklaras i pvp för chansen på legendariska och exotiska belöningar.
Den dagliga pve och pvp uppdraget kommer se bättre belöningar men begränsas till en gång per konto per dag för att göra det mindre träigt.
Dessa förändringar implementeras med patch 2.0 som installeras den 8 september och påverkar alla Destinyspelare. Tips inför den uppdateringen är att frigöra 18 gig på hårddisken och ställa sätta den på att ladda ner i viloläge.
Destiny: The Taken King släpps 15 september till Playstation 3 och 4 samt Xbox 360 och One.