Jag älskar att flyga flygsimulatorer och genom åren har jag provat en mängd hjälpmedel som skall göra flygningen ännu mer realistisk. Det har handlat om allt från tracking av huvudrörelser till ögonscanning och hemmabyggda cockpitar. Men när jag i somras blev övertalad om att införskaffa en Oculus Rift öppnades en helt ny värld. Plötsligt satt jag i förarstolen på riktigt. Hela omgivningen var tredimensionell och mina huvudrörelser följdes med makalös precision. Äntligen kände jag att jag hade hittat hem. Flygsimulatorer skall helt enkelt upplevas i VR.
Men det finns så mycket fler spel att ta del av. Så många andra upplevelser. Och ett konkurrerande headset. Under hösten har jag fått möjlighet att klämma, känna på och hårdtesta HTC Vive. Med erfarenhet från båda systemen kan jag konstatera att vart och ett har sina för- och nackdelar. Givetvis har jag har en personlig favorit. Vilket det är berättar jag för er i slutet av denna text. Innan jag avslöjar min preferens vill jag prata lite om varje detalj som utgör de olika systemen. Förhoppningsvis kan du bilda dig en egen uppfattning om Oculus och Vive, något som kan ligga till grund för vilket VR-system du väljer när du bestämmer dig för att göra oss sällskap i den virtuella världen.
Headsetet
De båda systemen skiljer sig in markant. Bägge är utrustade med OLED-skärmar på 2160×1200 pixlar och en uppdateringsfrekvens på 90Hz. Synfältet är 110 grader på både Vive och Oculus. Själva headseten är ganska bulkiga, men de väger lätt och sitter bekvämt på huvudet. Passformen justeras snabbt och enkelt med kardborreband.
En stor, och eventuellt avgörande skillnad mellan Vive och Oculus är det faktum att Oculus Rift är utrustad med inbyggda hörlurar som faktiskt erbjuder riktigt bra ljud. Vive däremot kräver att du använder dina vanliga hörlurar, vilket kan bli ganska klumpigt. Du kan uppgradera din Vive med en så kallad Deluxe Audio Strap för en dryg tusenlapp. Då ersätter du helt enkelt det vanliga huvudbandet med ett huvudband utrustat med inbyggda hörlurar. Även dessa lurar levererar ett riktigt bra ljud, men frågan är om priset motiverar uppgraderingen?
Något som Vive har som däremot saknas på Rift är en kamera som låter dig se dig omkring utanför headsetet. Detta kan vara smidigt om du exempelvis letar efter ett tangentbord eller en joystick, men kameran är inget du använder i spel eller andra applikationer.
Oculus är något lättare än Vive, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på antalet sensorer som sitter på Vive-enheten. Oculus har däremot en tendens att bli lite varmare än konkurrenten samtidigt som själva ansiktsmasken i skumgummi (läs tvättsvamp) gärna suger åt sig minsta svettdroppe. En inte helt lyckad kombination.
Installation
Att installera ditt VR-headset är en ganska okomplicerad process. Oculus kopplas direkt in i din dator via en USB 3.0-kontakt samt en HDMI-kontakt. Vive kräver dessutom ström för att fungera. HTC har varit förutseende nog att skicka med en connector-box som fungerar som en brygga mellan ditt headset och datorn. Det förlänger också räckvidden något, vilket är en enorm fördel när du skall använda så kallad room scaling, d.v.s. möjligheten att röra sig fritt inom spelområdet.
Oculus Rift använder sig av en egen programvara kallad Oculus Software som du snabbt laddar ner från nätet. När den väl är installerad så känner programmet av när du sätter på dig din Oculus Rift och startar därefter upp automatiskt. Vive använder sig av Steam VR som är en del av Steam. Även här är installationen relativt enkel. Det kan dock vara bra att känna till att Oculus Rift funkar precis lika bra som HTC Vive i Steam VR. Däremot fungerar det inte åt andra hållet.
Tracking
Det som gör VR till en så unik upplevelse är det faktum att minsta lilla huvudrörelse återspeglas med enorm precision i det spel du spelar. Därför är det extremt viktigt att du har satt upp ditt system på rätt sätt. Grundversionen av Oculus Rift levereras endast med ett headset och en sensor. Med den uppställningen spåras dina huvudrörelser utan problem, men du kan glömma allt vad room scaling heter. För att få ut mesta möjliga av din Oculus bör du införskaffa minst en sensor till samt två Touch-kontroller som fungerar som dina händer i den virtuella världen. För perfekt room scaling rekommenderas en tredje sensor. En nackdel är att varje sensor måste kopplas in till din dator via USB-portar. Då sladdarna till sensorerna inte är allt för långa så får du räkna med att behöva införskaffa minst en förlängningskabel av modell USB 3.0.
HTC Vive klarar sig bra med två sensorer. Dessa kopplas dessutom in i varsitt vägguttag. Inga krångliga och onödigt långa USB-kablar här med andra ord. Viven erbjuder dessutom en betydligt större spelyta på hela 5×5 meter, medans du med Oculus får nöja dig ungefär hälften. Se dock till att montera dina sensorer på ett smart sätt. Om någon av dem skulle råka blockeras av en förbipasserande försvinner bilden helt i ditt headset, ett fenomen jag inte upplevt i Oculus.
För att avgränsa sin spelyta måste du ange hur stor area du har tillgång till. Med Oculus målar ut en linje på marken. Det är svårt att få till linjerna rakt, vilket resulterar i att det rutnät som skall berätta för dig när du närmar dig spelområdets yttre gräns i VR ofta ser ut som en gardin som fladdrar i vinden. Med Vive i Steam VR anger du istället vart spelområdets olika hörn finns. Resultatet är en perfekt fyrkant inom vilken du kan röra dig precis som du själv vill. Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att ange spelområdets yta. Slarvar du med det så kan det resultera i både blåmärken och sönderslagna tv-apparater. Dyrt och onödigt.
Handkontroller
HTC Vive levereras med två handkontroller som vardera består av en avtryckar-knapp, två greppknappar, ett par systemknappar samt en stor touchpad. Handkontrollen påminner lite om en klassisk Wii-kontroll och är relativt otymplig. Den erbjuder däremot perfekt tracking och touchpaden funkar faktiskt riktigt bra som substitut för en klassisk styrspak. Dessutom har den ett inbyggt batteri som laddas via ett USB-uttag. Det är bra på så vis att du slipper köpa nya batterier, mindre bra på grund av att det är relativt svårt att spela samtidigt som du laddar handkontrollen.
Oculus Rift levereras som nämnt tidigare inte med handkontroller i grundutförandet, men det finns paket som innehåller två handkontroller samt en extra sensor. Riftens kontroller försöker efterlikna handens naturliga form och det känns snarast som att hålla ett pistolgrepp i varje hand. Varje kontroll är utrustad med en avtryckare, en greppknapp, två applikationsknappar samt en styrspak. Hela rörelseschemat känns väldigt naturligt med Oculus. Allt ifrån att plocka upp föremål till att trycka på avtryckaren känns självklart redan från början. Oculus-kontrollen drivs av ett vanligt AA-batteri.
Spel och mjukvara
Båda systemen har ett relativt digert utbud av spel, varav några är unika för sin enhet. Oculus har via sin ägare Facebook knutit till sig några unika samarbeten, exempelvis BBC och Discovery som erbjuder häpnadsväckande naturfilmer i VR. Spel som Superhot VR och The Climb är unika för Rift och kan endast spelas via Oculus-mjukvaran. HTC Vive kan däremot skryta med ett par riktiga storspel. Eller vad sägs om Doom VFR eller varför inte nyligen släppta Fallout 4 VR? Dock så kan dessa spel även spelas med Oculus via Steam VR, även om de inte är helt optimerade.
Pris
Den största skillnaden mellan Oculus Rift och HTC Vive måste ändå sägas vara priset. I skrivandets stund kan du köpa Oculus med två sensorer och handkontroller för ca 4500 kr på den officiella hemsidan. Räkna dock med att behöva lägga till några kronor för förlängningskablar och en extra sensor. Totalt bör kalaset landa på drygt 5000 kr.
HTC Vive går loss på i runda slängar 6000 kr och du får du ändå hosta upp en dryg tusenlapp till för en Delux Audio Strap om du vill ha inbyggt ljud. Det är en kraftig prisskillnad och bara du kan avgöra hur mycket pengar du är villig att lägga på din VR-upplevelse.
Sammanfattning
Man brukar ju säga att man får det man betalar för och visst är det så. Vive bjuder på bättre tracking och mer frihet i och med en längre sladd. Dessutom är det skönt att slippa dra USB-kablar från din dator till rummets olika hörn. Vive känns som en robustare och mer futuristisk produkt, men Oculus Rift är renare och i mina ögon något snyggare. Bilden är något skapare i Rift jämfört med Vive och den så kallade screen door-effekten är inte kila tydlig hos Rift. (Screen door-effekten uppstår på grund av att man ser skärmens pixlar på nära håll, vilket ger känslan av att man tittar genom ett myggnät).
Båda enheterna är bra men faktum är att jag personligen föredrar Oculus Rift. Dels på grund av att det funkar med både den egna mjukvaran, men även med Steam VR. Dels på grund av att bilden är något skarpare, vilket gör det ännu lättare att utskilja detaljer i exempelvis en cockpit. Jag hade gärna önskat en något längre sladd hos Rift.
HTC Vive har en klart bättre room scaling-funktion och är det viktigt för dig så rekommenderar jag Vive framför Rift. Det är dessutom något lättare att bygga upp din spelmiljö i Steam VR jämfört med Oculus motsvarighet.
Framtiden
Jag hoppas innerligt att VR är här för att stanna, men det finns en hel del att förbättra till nästa generation. Jag efterlyser högre upplösning och ett bredare synfält. Dessutom vore det underbart om det hela blev trådlöst. Jag har trasslat in mig i sladdar både en och två gånger. Den nya generationen VR är trots allt ännu i barnstadiet och både utvecklare och spelare lär sig ännu hur tekniken skall användas. Om barnsjukdomarna botas och utvecklarna vill så tror jag att VR går en ljus framtid till mötes. Ett dilemma är fortfarande det höga priset som troligen gör många spelare tveksamma att kliva in i VR-världen.
Jag önskar att alla fick möjlighet att prova Virtal Reality. Faktum är att hur mycket vi än skriver om VR så finns de inget som kan beskriva den verkliga känslan. VR måste upplevas. Efter att du provat första gången finns risken att du är fast. Så var det för mig.