Recension: Theros Event Deck: Inspiring Heroics

Återigen ett hopp in i Magic: The Gathering världen. Den 18 oktober släpptes Theros officiella event deck vid namn Inspiring Heroics. För nykomlingar till kortspelet kan jag berätta att ett event deck är ungefär som ett intro pack: en färdig kortlek redo att spelas direkt ur förpackningen. Skillnaden är att ett event deck har mycket bättre kort, bättre struktur, och marknadsförs därför som ett utmärkt alternativ ifall man bara vill plocka upp en lek och hoppa rakt in i tävlingar som Friday Night Magic.

Inspiring Heroics är en blåvit lek som bygger mycket på control såväl som den Theros-unika creature förmågan Heroic, där creatures påverkas på olika sätt ifall de blir utsatta för en spell. Leken innehåller totalt tio stycken rare-kort och i övrigt rätt kvalitativa uncommons, som Banisher Priest, Lyev Skyknight och Ascended Lawmage. Det är en ganska saftig blandning som dock är lätt att underskatta i början – vi minns ju alla hur mäktigt Strength of Selesnya var, event decket som släpptes i våras. Tokens everywhere..
Theros: Inspiring Heroics

När jag lirade med Inspiring Heroics direkt ur boxen så märkte jag snabbt att leken faktiskt är väldigt balanserad och under mina spelningar var det sällan jag fick upp en genuint dålig starthand. Jag testspelade mot en rad olika lekar, bland annat en långsam monogrön lek för stora creatures, en monovit snabb aggro-lek fylld av Kithkins och en annan blåsvart control lek. Faktum är att Inspiring Heroics stod på starka ben i alla mina utmaningar.

Några av guldkornen i leken är bland annat Imposing Sovereign som släpptes med 2014 Core Set och gör att alla motståndares creatures kommer ut i spelet tappade. En nagel i ögat och ett billigt creature för endast två mana. När motståndaren slutligen får ut ett av sina bättre creatures langar man ut en Detention Sphere som exilar hans creature och håller det exilat till dess Detention Sphere lämnar spelet.

lyev skyknight detention spehere

I slutet av spelet, när båda har ont om liv och det hänger på vem som kan få in den avgörande attacken, är det bara att langa ut Lavinia of the Tenth som detainar (target nonland permanent can’t attack or block and it’s activated abilities can’t be activated until your next turn) alla motståndarens nonland permanents med manakostnad 4 eller lägre, medan man själv kan gå ostraffad in för nådastöten. Om det är tidigt i spelet kan man eventuellt göra samma sak med Lyev Skyknight, attackera sin försvarslöse motståndare med Precinct Captain och dämed få ut en 1/1 Soldier token.

Ponera att motståndaren sitter på en mycket mer aggressiv och kraftig lek än Inspiring Heroics och plötsligt langar ut sin 20/20 med tramble, flying, double strike – ja, you name it, en riktig best. I arsenalen mot sådana stunts finner vi inte bara två Detention Spheres utan även Pacifism och Arrest för att låsa motståndarens creature, Gainsay och Negate för countering av spells och Glare of Heresy för att helt enkelt exila ett creature (så länge den är vit).

precinct captain  of the tenth

Bland de mer offensiva korten finner vi det underbara kortet Fabled Hero, en 2/2 Human Soldier för tre mana med double strike och Heroic som ger honom en +1/+1 counter varje gång man kastar en spell på honom. Detta kan man lätt kombinera med Ordeal of Heliod eller Ordeal of Thassa som ger en pluscounter varje gång ens enchantade creature attackerar, tills dess de måste offras efter tre pluscounters, varpå de ger 10 liv respektive att man får dra ett kort vilket är trevliga bonusar mid-game.

Det är överlag billiga creatures i leken som man får ut hyffsat snabbt. Får man ut en Frontline Medic tidigt i spelet har man ett ganska bra övertag då han ger alla creatures indestructible i attacker så länge man attackerar med honom och minst två andra creatures. Ytterligare övertag får man om man tidigt lyckas få ut Skymark Roc, en 3/3 Bird med flying som kan skicka upp ett creature på motståndarens hand så länge det har en toughness på 2 eller lägre, varje gång den attackerar (Skymark Roc behöver alltså inte göra skada). Hur grymt är inte det mot en aggrolek?

soldier of the pantheon frontline medic

Leken kommer med en enda blygsam Soldier of the Pantheon som har protection mot multicolored och ger dig ett liv varje gång motståndaren kastar en multicolor spell. Spelar man dock inte mot en multicolorlek är detta inte mer än en billig 2/1 Human Soldier för en mana, vilket kanske gör kortet lite överskattat i mina ögon.

gift of orzhova

Bland de mer defensiva korten finner vi Gods Willing som ger target creture protection mot en färg till turens slut samt scry 1, Dauntless Onslaught som ger upp till två creatures +2/+2 till turens slut, Solemn Offering som förstör target enchantment eller artifact och samtidigt ger 4 liv, och sist men inte minst min personliga favorit Gift of Orzhova, en Enchantment Aura som ger target creature +1/+1, flying och lifelink(!). Dessa spells kombineras lätt med Fabled Hero och Battlewise Hoplite, där den sistnämnda inte bara får en +1/+1 counter för sin Heroic utan även ger scry 1.

Kort sagt är det en fin liten lek med god blandning mellan defensivt och offensivt material som kommer få motståndare att slita sig i håret när man gång på gång paralyserar, detainar eller exilar hans/hennes creatures och lämnar honom öppen för attacker. Som event deck får den en godkänd-stämpel och även om jag inte riktigt tycker att den kan mäta sig med Strength of Selesnya är det en stark och mångsidig lek.

Läs listan för alla kort i leken här >>

[youtube id=”oNewZZPKH-U” width=”600″ height=”350″]