Releaseparty: Call of Duty: Ghost

I tisdags smällde det – det efterlängtade Call of Duty: Ghost hade sin release på nuvarande generations konsoler och PC. Det firades med releaseparty och den första turneringen i Ghost på Odin Online på Odengatan! Varvat, tillsammans med andra gäster, bjöds på öl, hamburgare och trevligt mingel.

De tävlande, rapparen Mange Schmidt, journalisten Quetzala Blanco, författaren Sigge Eklund, rapparen Ison Glasgow, musikern Joakim ”Beebop” Nyblom och skådisen Matias Varela, ansvarade för varsitt lag och fick själva värva fyra lagspelare. Utöver de, hade Tobias ”Tejbz” Öjerfalk rekryterat en erfaren Call of Duty-spelare till varje lag. Turneringen bestod av Cranked-matcher, där spelarna var levande äggklockor som sprängs om de inte kontinuerligt dödar andra spelare. Det spelades även Domination-matcher som går ut på att kontrollera tre punkter på kartan för att tjäna in poäng.

DSCF0295
Matcherna – Cranked framförallt – var otroligt spännande att se på!

Under turneringen fick Varvat möjlighen att sitta ner en stund och prata med Jesse Buchanan, senior FX designer på Infinity Ward. Det här var vad som sades i skymundan från ljudet av visslande skott, explosioner och fyllesnack:

Okey! Berätta för oss vem du är och vad du jobbar med.

Mitt namn är Jesse Buchanan och jag är senior FX artist hos Infinity Ward.

Vad gör du då?

Jag fixar de visuella effekterna som explosioner, förstörelse, blod, rök och allt det där.

Allt det roliga?

Ja, allt det roliga!

Med multiplattformarna och nästa generations konsoler, upplevde ni några problem med att göra spelupplevelsen den samma på alla plattformar?

Det är en bra fråga. I grund och botten var det en enorm inlärningskurva och vi var tvungna att först förstå oss på vad nästa generations konsoler klarar av. Samtidigt som vi genomför det behövde vi hålla upplevelsen likadan på alla konsoler. Med nästa generations konsoler kunde vi ha bättre ljus effekter, hdr, bättre skuggor, bättre animationer, ny ljudteknologi och mängden partikel effekter kunde tredubblas! Problemet med det är att du har allt det där vackra på next-gen, men om du spelar nuvarande generation kan du känna dig lurad. Vi är stolta över att ha lyckats hålla jämn köl mellan de båda generationerna. Men självklart tycker jag att next-gen ser fenomenalt ut. Men vi ville ändå få nuvarande generation att se väldigt bra ut också.

Var ni tvungna att sänka ribban på next-gen spelen för att upplevelserna skulle bli lika på nuvarande generation, eller kunde ni dra på lite extra?

Nej, vi gjorde inga medvetna val att sänka någon ribba. För varje effekt jag gjorde var jag tvungen att dela den i två och inom ramen för nuvarande generation höll vi effekterna så högt vi bara kunde, för vi ville inte att någon som köpte nuvarande generation skulle undra ”vad är det här?”.

Så både nuvarande- och nästa generation kör på 60 fps?

Ja.

Vilket system var enklast att utveckla för, PS4 eller Xbox One?

Jag skulle inte kunna urskilja vilket system som var enklast. Det fanns några problem med att hålla allt 60 fps och såklart upplösningen, du vet, då PS4 ursprungligen är på 1080p.

Ja, det är ett hett ämne just nu.

Ja, Xbox One versionen är ju på 720 i upplösning mot 1080 på TV. Det där var förmodligen ett av huvudproblemen.

Jag har läst att det kan vara operativsystemet i Xbox One som är orsaken.

Jag vet inte exakt vad som är orsaken, men vår prioritering var att hålla det på 60 fps och för att kunna göra det var vi tvungna att släppa det på 720.

Är du själv en gamer?

Jag är inte riktigt någon gamer, jag bara tittar vad de andra gör, men jag skulle inte kalla mig själv för en gamer.

Jämför du ditt arbete med kollegor inom studion eller kollar du utanför på hur andra utvecklare gör?

Menar du effektmässigt?

Ja.

Vi anlitade några kända och väldigt duktiga filmeffekt-killar som har jobbat med storproduktionsfilmer.

För mellansekvenserna?

Nej, för att komma och göra speleffekter faktiskt. Vi på studion är stolta över att kunna ge varandra kritik och vi har spelat in verkligt material som vi använde oss av. Vi har sprängt saker i öknen och filmat det bara för att se hur det skulle reagera. Självklart har vi också tagit referenser från filmer.

För att kunna göra mer realistiska effekter?

Ja, vi håller det så realistiskt som möjligt men självklart är realism tråkigt ibland och då slår vi på rejält.

Tittade ni på konkurrenten Battlefield 4 under utvecklingen?

För att vara ärlig, inte direkt. Jag såg nyss den färdiga produkten, du vet, vi har ju sett trailers, men vi såg först den färdiga produkten väldigt nyligen. Vi var helt enkelt upptagna med att utveckla vårt eget spel och hade inte tid. Från det jag sett verkar det, rent visuellt, väldigt bra.

Vad har du jobbat med tidigare?

Vadå, spel?

Nä, generellt. Vart började din karriär?

Jag startade faktiskt min karriär som en medicinsk illustratör och ritade kadaver för doktorer. Sedan, när jag var liten du vet, såg jag ju Jurassic Park och tyckte den var helt otrolig!

Ja, Stephen Spielberg är grym!

Ja, jag var ett stort fan! Då var CG precis på väg att bli mainstream och jag började studera igen för att lära mig datoranimering och det…var det i stort sätt. Efter det jobbade jag på EA och Sony. Arbetade lite på God of War.

Det är datorspel, skulle du vilja göra filmer istället?

Nej, jag är väldigt nöjd med det jag gör. Jag tror att, med all uppriktighet av en inom visual effects, att visuella effekter i filmer är fördärvade, eftersom de kan förrendera, pausa och förfalska dem. I datorspel är konsten i riktigt bra effekter att få till dem väldigt bra i realtid. Det är en utmaning och jag älskar det. Jag tror inte att jag någonsin kommer gå över till att göra film.

Jag har läst att det inom grafik är svårt att återskapa vatten, sandstormar och snö realistiskt.

Vi har allt i vårt spel. Allt av det ovan nämnda.

Vilket element är det svåraste att återskapa?

Jag tror att det svåraste inom datorspel just nu förmodligen är vätska och vatten. På grund av det tekniska begränsningarna, men det förändras och blir bättre hela tiden. Det är något vi kommer att försöka göra bättre i vårt nästa spel.

Vad jobbar du på nu?

Tja, idag är spöket släppt.

Och hur känns det?

Det känns otroligt! Två år av svett blod och tårar! Det krävde mycket jobb, framförallt för nästa generation. Modern Warfare 3 var ett spel, men med den här kändes det som två spel på två år. Jag är glad att den är ute och att folk njuter av det just nu. När jag kommer tillbaka till Staterna ska vi sätta igång med nästa spel.

Redan?

Ja.

Hur många Call of Duty har du jobbat på?

Två, just nu. Nästa blir mitt tredje.

Blir det repetitivt?

Nej, tack vare utmaningarna och för att jag älskar det vi gör. Det här spelet är en FX designers dröm för att det har så mycket explosioner, förstörelse och saker som händer. Så att vara en FX designer på spelet är ganska häftigt.

Jag har slut på frågor. Varför inte berätta lite om dig själv?

Om mig själv? Det var en svår fråga!

Spelmässigt är du alltså inte en hard core gamer?

Inte hard core, men jag spelar faktiskt NHL. Om jag skulle spela något just nu skulle det vara NHL.

Följer du den riktiga ligan?

Ja, absolut! Jag är kanadensare och brukade spela hockey hela tiden. Jag är en stor hockey-fan och spelar fortfarande när jag inte jobbar.

Kanada är en rival för det svenska hockeylandslaget.

Jag tror att Sverige kan ligga i framkant just nu, med alla superstjärnor som är på väg in. Vi är imponerade av det svenska hockeyspelet.

Ja, vi har ju många snubbar i NHL.

Ja! Något att vara stolt över.

Jag följer dock inte ligorna.

Verkligen?

Ja, jag är en gamer. Jag har inte tid att titta på sport.

Årets olympiska spel ska bli kul att titta på. Det kommer vara spännande! Kanske Sverige vinner, jag hoppas på Kanade, men om Sverige vann skulle jag bli glad för jag älskar Sverige.

Vad äter du när du tittar på hockey?

Va? Vad jag äter?

Ja! Popcorn, nachos…

Jag är en vegan så jag äter… tråkiga saker.

Okey, tack så mycket!

Tack, trevligt att träffas!

Vinnaren av turneringen var Team Mange med rapparen Mange Schmidt som i finalen mötte Team Ison. Prispengarna, 50 000 kr, valde Mange att skänka till kampanjen ”Perspektiv” som arbetar med att få in nedbrytningsbara toaletter till skolor i Kenya för att förbättra hygienen för skolbarnen där.

Call of Duty: Ghost finns ute nu till PC, PS3 och Xbox 360 och släpps senare till PS4 och Xbox One.

[youtube id=”MNxh7umVOZ0″ width=”600″ height=”350″]

0 Delningar

2 Kommentarer

  1. Haha, gullig trailer! 🙂 Underbart med en vegan som jobbar med effekter av blod, explosioner, förstörelse etc. XD

    Svara
    • Han såg lite ledsen ut när han sa att han var vegan =)

      Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.