Skräddarsydd SSD – det här är Playstation 5:s hårdvara

Sony sa djupdykning och dök så djupt att vi somnade. Playstations systemarkitekt Mark Cerny gav en detaljerad föreläsning, men allt vi ville se var gameplay.

I går bröt Sony äntligen tystnaden och presenterade hårdvaruspecifikationerna för kommande Playstation 5. Men de gjorde det på ett så tråkigt sätt att vi nästan somnade. Mark Cerny, systemarkitekt på Playstation, tog podiet och höll det i över 50 minuter. På den tiden det tog honom att avhandla konsolens hårdvara (se nedan) tog vi en vaggande resa ner i det kaninhål som är teknologi.

Till hans försvar var presentationen egentligen menad för GDC som blev inställd. Vi kan nog förvänta oss en mer marknadsvänlig presentation i framtiden.

Bland de orden vi snappade upp hörde vi ord som 100 bakåtkompatibla spel vid releasen av Playstation 4 och virtuel 3D-audio. En av målen med Playstation 5 var att erbjuda överträffande ljudkvalitet. För att fullfölja det målet har de utvecklat ny teknologi för att erbjuda bra ljud för alla – inte bara de med ljudanläggningar. Teknologin använder olika öronprofiler – för tro det eller ej, våra ögon ser annorlunda ut! – och kan tänka sig hitta sätt att analysera dina öron för att skapa ljudprofiler som ger dig superbt 3D-ljud.

En Head-related Transfer Function (HRTF) eller som jag kallar det ”öronprofil” som PS5 använder för att anpassa ljudet så att det låter toppen för dig men inte din mamma.

Ett annat av Playstation 5 fokusområden var dess skräddarsydda SSD som ska möjliggöra stora mängder information att läsas och skrivas fort som attan. Jag är inte teknikexpert men det lät ganska jäkla bra det Playstation 5 är tänkt att göra. I teorin, om jag begriper den rätt, skall Playstation 5 kunna ladda 16GB på två sekunder. Mark Cerny menar att denna typ av informationshantering förändrar sättet utvecklare designar spel. Till exempel kan maskerade laddningstider som i Spider-Man snart vara ett minne blott.

Siffrorna

Siffrorna säger allt, eller hur? Som vi förstår har Playstation 5 ett par saker som särskiljer det från konkurrenten Xbox Series X, nämligen en mindre och smidigare GPU, en skräddarsydd SSD som kan utökas med tredjepartshårddiskar som är kompatibla med konsolens arkitektur, och ett specifikt utvecklad motor för 3D-ljud.

Visst finns det massor av detaljer, men vi lämnar dem till experterna på Digital Foundry – se gärna deras sammanfattning av presentationen.

HårdvaraSpecificering
CPU8x Zen 2 Cores på 3.5GHz (varierande frekvens)
GPU10.28 TFLOPs, 36 CUs på 2.23GHz (varierande frekvens)
GPU-arkitekturCustom RDNA 2
Memory/Interface16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwidth448GB/s
Intern lagringSkräddarsydd 825GB SSD
IO Throughput5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Komprimerad)
Expanderbar lagringNVMe SSD Slot
Utomstående lagringUSB HDD Stöd
Oprisk läsare4K UHD Blu-ray-läsare

Mark Cernys presentation

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.