I det tionde och sista avsnittet tänkte jag att vi skulle ta en titt på spellåtar som inte alls är inspirerade av mer konventionell musik. Eftersom det är sista avsnittet så tänkte jag visa er vad jag har hittat, både avsiktligt och oavsiktligt, som jag inte tagit upp än. Kanske är det helt nytt för er också? Det här är fyra låtar som släpptes efter att spelets musik skrivits.
Spy vs Spy gjorde inte debut på NES, men det var där jag spelade spelet. När du springer runt och jävlas med din motståndare spelas en låt i bakgrunden som har väldigt klassiskt komp. Och det är kompet som är det viktiga. På den här tiden var låtarna mycket enklare i sitt utförande, så varje melodi behövde vara
Komp var det ja…Spy vs Spy använder samma komp som förekommer i Noisias låt Tommy’s Theme och det är en underbar kombination. Jag testade att mixa de två (med en nedsaktad version av Spy vs Spy) och det är honung för öronen.
Det här är en gammal klassiker som var del av Nintendos ”Black Collection”. Många av spelen hade samma upplägg på startmenyn, bl.a. Ice Climber, Pinball, Golf och Donkey Kong, för att nämna några. Huvudlåten i Wrecking Crew startar med en liten introtrudelutt, sedan kommer basgången som är den viktiga här.
Precis som i tidigare spel är det basgången som styr likheterna här. Macabre är ett band som definierar sin musik som murder metal och det känns rimligt när de skriver låtar baserade på charmtroll som Jeffrey Dahmer. In the Army handlar om hur Jeff ger sig ut i krig och basgången till låtens vers kunde lika gärna varit med i Wrecking Crew.
Vi har haft med Punch Out!! förut, men nu är det en väldigt kort liten melodi som står i fokus. När du möter Piston Honda får du som vanligt höra karaktärens intromelodi och det är den som ni ska fokusera på här.
Ett band som blivit lite av ett fenomen är Baby Metal. Med hårda riff och regelrätt metal levererar de tung musik med flicksång. Det är inte för alla, men det går inte att neka till att det inte är en intressant kombination. I deras låt Megitsune dyker det upp ett parti som är precis samma melodi som från Punch Out!!. Om ni är otåliga kan ni spola fram till 1:52 och höra det breakdown som följer. Då både Piston Honda och Baby Metal är från japan känns det kanske rimligt att tro att melodin kommer därifrån. Om ni lyssnar på det traditionella arrangemanget av Sakura Sakura, runt 24 sekunder in, så hör ni likheterna.
Det här är lite av en bubblare. Det är inget som säger att det är samma låt, men båda melodier har en väldigt liknande struktur. Spelet jag pratar om är Rush’n’Attack och den bossmelodi som spelas när du ska hugga ned fienderna. Det är ösigt och det är nog inte svårt att föreställa sig att kompositörerna tänkte på metal när de skrev den här biten.
In Flames är ett Göteborgsband som hållit på ett bra tag nu. Deras första skivor var mer traditionell deathmetal, med inslag av distinkta melodier och folkliga rytmiker. Dead Eternity är en mer rättfram låt som inleds med blastbeats och en vemodig, dramatisk melodi. Jag tror inte att det är svårt att föreställa sig In Flames spela den här låten medan du knivar ned soldater på löpande band.
Så – det var allt för mig! Det var alla låtar jag hittat och upptäckt där det finns tydliga likheter. Det finns säkerligen en massa andra låtar också, men de får vi inte med här. Om ni tycker att jag har missat något får ni gärna skriva en kommentar och dela med er av era fynd.
Nästa vecka blir det en kollaboration mellan Varvatpodden och Soundtracksöndag då datum och dag behagar infalla samtidigt. Då gästas vi av vår lille spillevink Daniel Norman igen och vi pratar en massa musik. Vi hörs då!