Vissa kompositörer är spelproduktionens obesjungna hjältar. Någon som inte nödvändigtvis levererar trallvänliga trudelutter eller pompösa epos på sträng och blåsinstrument, men ändå omisskännligen är där i sina verk av gedigen konst. Bara inte tillräckligt för att bli hyllad och besjungen av de stora massorna. Om dessa sedan försvinner kan dock hela produktionen bli lidande; ett fall av att man inte saknar vattnet förrän brunnen har sinat. Sällan har detta varit så uppenbart som i fallet Tomoya Tomita.
Tomoya Tomita: En okänd veteran
Tomita började designa och producera musik långt innan sin tid på Nintendo-associerade studion Good Feel. Hans första erkännande kom redan i 1990 års Snatcher (närmare bestämt MSX-versionen, tillsammans med många andra). Detta var även Tomitas första roll hos Konami där han jobbade i närmre 16 år innan han hoppade av företaget och bestämde sig för att gå med några tidigare kollegor i vad som är dagens Good Feel.
Före Good Feel hade Tomita mestadels rollen som ljudproducent, ljuddesigner eller ljudregissör – olika roller alltså, men likväl fast förankrad i ljudbilden av produktionen. I den här delen av hans karriär omnämns Tomita i eftertexterna på flera av Konamis bästsäljare, däribland Turtles, Mystical Ninja och Castlevania. Där många i branschen går från att skriva musik till att överse produktionen (Kazumi Totaka, till exempel), har alltså Tomoya Tomita gjort en omvänd resa. Han är numera främst kompositör.
Tomita lämnar något efter sig
Yoshi’s Crafted World damp ned på Switchen för en dryg månad sedan, till relativ fanfar. Jag personligen har haft väldigt roligt med det så till den milda grad att jag i princip maxat det. Till skillnad från många andra skribenter har jag inte haft många problem med spelets lättare svårighetsgrad eller mindre ambitiösa sidor. Vad jag däremot är överens med desto fler om är att musiken i bästa fall inte är hemsk. Mitt största problem kanske är att Tomita inte var med alls i bilden. Tomita slutade nämligen på Good Feel efter sitt jobb på Yoshi’s Wooly World 2015 och är sedan dess frilans. Under sina år hos studion hann det komma flera spel med honom i rollen som huvudkompositör: Wario Land: The Shake Dimension, Kirby’s Epic Yarn och nämnda Yoshi’s Wooly World. Samtliga har enligt mig alldeles fenomenala ljudspår och ger verkligen spelen ett rejält lyft.
Jag är långt ifrån ensam i att sakna Tomoya Tomita hos Good Feel; Twitter är fullt med inlägg om saknad, varav en hel del (roligt nog) retweetats av den bortfallne själv. Sedan 2015 har det dock varit tyst från herr Tomita. Fram till för ungefär två veckor sedan.
Var är Tomoya Tomita nu?
Tomita lyser alltså med sin uppenbara frånvaro, men har konton på både Twitter och YouTube. För runt två veckor sedan fick hans YouTube-kanal en trio uppdateringar med nya originalalster. Det är kul att se (höra) att det fortfarande är glada kompositioner med piano och gitarr som gäller, även om den funkiga, jazziga sidan i Wario Land gott kunde fått lite scenyta också. För att beskriva sig som främst en oskolad gitarrist så får jag säga att Tomita har ett gediget, strongt grepp om såväl klaviatur som strängar och blåsinstrument. Vad han än har i sikte inför framtiden så ser den ljus och verkar snart vara här.