Dagens dataspel är ofta mycket mer än bara ett dataspel.Patent- och Registreringsverket, PRV, har tittat i sin databas. Den visar att flera av de stora spelens varumärken även är skyddade för kläder, väskor och i något fall till och med för olika former av sociala och juridiska tjänster. Det skriver PRV i ett pressmeddelande.
– Ett varumärke går att skydda både för olika typer av produkter och tjänster, och i olika länder. Hur spelföretagen väljer att skydda spelets varumärke säger något om vilken marknad de har tänkt sig. Ofta skyddas varumärket för sådana produkter som går att sälja med spelnamnet på, till exempel kläder och nyckelringar, berättar Johan Nordlund jurist på PRV.
Under DreamHack Winter i helgen pågår turneringen Nordic Championship, en prestigefull turnering mellan Nordens främsta e-sportlag. Tre spel ingår i turneringen: Rainbow Six Siege, StarCraft II och Counter-Strike: Global Offensive. PRV har tittat på hur varumärkesregistreringarna, och där med den potentiella marknaden, ser ut för de här spelen.
Rainbow six
13 olika varumärken, som gäller i fem länder och i EU.
Förutom Rainbow Six finns även Rainbow six: Raven Shield, Rainbow Six Critical Hour och Rainbow Six Lockdown som varumärken. Samtliga varumärken gäller för spel och vad som troligen är tänkt som varor med spelets namn på.
Starcraft
39 varumärken. Varumärkena gäller i 15 länder och i EU.
Förutom ordet Starcraft och olika utseenden på det, finns även Starcraft Ghost som varumärke. Samtliga registreringar gäller för spel och vad som förmodligen är tänkt som varor med spelets namn på.
Counter-Strike
65 olika varumärken, som gäller i 19 länder och i EU.
Förutom Counter-strike finns även Counter-strike Inline och Counter-strike: Global Offensive som varumärke. Varumärkena gäller för spel, och produkter som går att sälja med dataspelets namn på, men även för säkerhetstjänster, sociala tjänster och juridiska tjänster.