Square Enix har avslöjat fler detaljer om stridssystemet i Dragon Quest XI, den kommande utgåvan för PS4- och 3DS i den långvariga RPG-serien. Medan spelet kommer att använda ett traditionellt stridssystem där spelare går till attack en åt gången som i tidigare utgivningar av spelet, kommer också två nya element att introduceras i form av ”Zonsystem” och ”Länksystem”.
Den nya mekaniken avslöjades på spelets japanska webbplats (översatt av Gematsu). Square Enix beskriver en ”Zon” som ett ”tillstånd av ökad koncentration”. Liksom ”Limit Breaks” i Final Fantasy-serien, kommer skador från fiender göra att karaktärer går in i ”Zonen”, och omges då av en blå aura som tillfälligt ökar deras förmågor. Karaktärerna har förhöjda egenskaper tills auran försvinner, så du kan ta med dig effekterna in i andra strider. Om du också tycker om att spela på nätcasino kan du besöka LeoVegas. Det är ett nätcasino med stora spelmöjligheter.
Kommer även till Switch
Zonsystemet är kopplat till spelets länkmekanismer. När två eller flera karaktärer går in i Zonen kan de kombinera sina färdigheter till en kraftfull Länk-attack. De typer av länkningstekniker du kan använda i strid varierar beroende på de färdigheter och förtrollningar som du och dina lagkamrater har. Monster kan gå in i Zonen, slå ihop sina krafter och kombinera sina attacker genom att länka dem under strid. De kommer alltså att kunna utgöra ett ännu större hot mot dig och dina medspelare.
Dragon Quest XI lanseras för PS4 och 3DS i Japan den 29 juli. En Switch-version av spelet är också på väg, men Square Enix har inte bekräftat vilket datum det kommer att släppas. En speciell utgåva av PS4 som kallas ’Dragon Quest-PS4’ samt en specialutgåva Nya 2DS XL lanseras tillsammans med spelet i Japan.