Då var vi här igen. Ännu ett hett efterlängtat onlinespel släpps, ännu en utvecklare som chockas över mängden anstormande, ivriga spelare. Ännu ett onlinespel som viker under trycket. Sea of Thieves har sedan launchen 20 mars haft de sedvanliga problemen onlinespel har när de släpps: högt spelartryck och buggar.
I den första videouppdateringen från Rare presenterar två trötta herrar på Rare, Joe Neate och Craig Duncan, situationen i Sea of Thieves. Bortsett från ett par irriterande buggar fokuserar Rare på att anpassa sig till den stora mängd spelare som loggar in vid rusningstider. De är noga med att förklara att de först och främst skyddar spelarna som redan befinner sig i spelet, vilket är anledningen till att de inte stänger ner spelet för krishantering. Tidigt nästa vecka kan spelare förvänta sig en patch.
Min åsikt
Det är nästan humoristiskt hur en spelutvecklare 2018 inte kan förutspå spelaranstormningar vid release av ett hajpat onlinespel. Själv är jag ganska död inuti efter att ha upplevt släppen av oräkneliga onlinerollspel. Men jag är inte en representation av alla och vet att frustrationen hos spelare kommer påverka deras syn på spelet. Rare har därför ett stort intresse i att fixa stabiliteten i deras onlinetjänst. Så när de säger att de jobbar 24/7 så gör de nog det. Tid är pengar, ni vet.
Tills de har fått ordning på Sea of Thieves är mitt enda tips att ha tålamod och vänta på recensionerna – vänta alltid på recensionerna. En fördel med Sea of Thieves är att det är del av Xbox Game Pass och därmed går att spela utan ett direkt köp.