I dagsläget finns tre spel med titeln Alone in the Dark. Eller ja, fyra till och med, men det sista är ett pusselspel till iOS från 2014. Originalet från 1992 vars slätstrukna polygoner kan spetsa den ovane är kanske den första man tänker på. Den inte helt älskade rebooten från 2008 brukar få ögonbryn att höjas. Sedan har vi det sprillans nya, svenskutvecklade Alone in the Dark som släpptes i onsdags (den 20 mars) på PC, PlayStation 5 och Xbox Series X|S. Detta är samma spel som fick en spelbar demo, Alone in the Dark Prologue, den 25 maj i fjol.
Bakom det nya Alone in the Dark ligger Skövde-baserade Pieces Interactive. Studion grundades 2007 och köptes upp av Embracer 2017. Det är studion bakom Magicka 2 och Titan Quest-spelen. Deras betygs-CV ligger rätt stabilt på 7+/10. Alone in the Dark är på sätt och vis studions första projekt med en högre profil och ledde till en rejäl uppskalning på studions kontor. Bland annat har man dubblat antalet anställda till 42 stycken och finansierat en doktorand från Högskolan i Skövde, Tobias Karlsson.
Tobias forskar om spelutveckling, främst inom områden som projektledning, gruppindelning och rollsättning. Han har för närvarande titeln Process Manager på Pieces och strävar efter att ”hitta processer som tillåter kreativitet och välmående för spelutvecklare, utan negativ inverkan på den produktion som efterfrågas av ekonomiska intressen.” Med tanke på senaste tidens turbulens inom arbetsmiljö (tja, och att ens ha ett arbete) inom spelbranschen, är det här en ansats så god som någon.
Alone in the Dark kallas ett projekt av högre profil, inte för att exempelvis kasta skugga över Magicka, utan för att Alone in the Dark nu är över 30 år gammalt och på flera plan var en pionjär inom spelvärlden. Till denna omtolkning (”reimagining”) av originalet har dessutom David Harbor (Stranger Things, A Violent Night) och Jodie Comer (Killing Eve) godkänt sina liknelser. Igenkänning från mer etablerade medier väger trots allt tungt inom spelvärlden fortfarande.