Zenimax Online Studios, utvecklarna av The Elder Scrolls Online, har bekräftat att de har skärt ner på personalstyrkan. De är också noga med att poängtera att förfarandet är normalt och att de fortsätter att hänge sig spelets tillväxt och utvecklingen av konsolversionerna.
Som normen för spel av den här typen gjorde vi en kraftig ökning av arbetsstyrkan för att utveckla ett spel av stora proportioner, samt ökade vår service och support för att möta de tänkta frågorna och behoven från kollektivet vid releasen av The Elder Scrolls Onine. Nu när sex månader gått sedan releasen har vi ett blomstrande kollektiv och ett spel som går mjukt.”
– Pete Hines, VD för PR och marknadsföring på Bethesda
Även om uppsägningarna var förväntade är det ändå en tråkig påminnelse om spelindustrins stenhårda marknad. Mellan raderna av det Pete Hines säger, oavsett hur positivt det än låter, är det lätt att tolka det som ett misslyckande. The Elder Scrolls Online blev heller inte den mytomspunna WoW-dräparen. Trots det står Zenimax fortfarande med huvudet högt och om Star Wars: The Old Republic är ett mått på misslyckande har ESO några månade kvar för att inte koras det ”största misslyckandet i MMO-historia”.
Personligen håller jag väldigt mycket av The Elder Scrolls Online och hoppas det klarar sig länge. Jag önskar också alla som förlorat sina jobb lycka till.
The Elder Scrolls Online är ett onlinerollspel till PC och Mac. Versioner till Playstation 4 och Xbox One är under utveckling.