På årets Gamescom finns mängder av hårdvara. En av dem lockade mig lite extra. Som den VR-nörd jag är så har jag längtat efter att få sätta nästa generations VR på prov, och under mässan fick jag alltså mjölet att för första gången dra på mig nya HTC Vive Pro. Nyheterna är egentligen inte många. Med nya trackers kan flera personer röra sig i samma VR-värld. Med viss risk för att krocka med varandra. Den stora nyheten är dock den högre upplösningen, en egenskap som varit hett efterfrågad bland oss VR-spelare. Spontant känns definitivt den högre upplösningen av, men det märks fortfarande en viss screen door-effekt. Det är dock tydligt att VR inte är årets stora snackis på mässan och de flesta utvecklare håller till i de mindre mässhallarna förpassade till blygsamma montrar.
Det spel vi testat är Wolfenstein: Cyberpilot, en fristående uppföljare till de tidigare Wolfenstein-spelen. Demot vi fått känna på pågår i ca 10 minuter och tar oss tillbaks till 1980 och Paris i en alternativ verklighet där nazisterna håller ett fast grepp om Europa. Ditt jobb blir att ta kontrollen över en nazi-robot som styrs med hjälp av Vives VR-kontroller, för övrigt exakt lika dana till den första Viven. Din robot kan antingen spruta eld eller rusa mot fienden i en kort sprintattack. Roligare än så blir det inte i det demo vi testar under Gamescom.
Det som imponerar mest Wolfenstein: Cyberpilot är utan tvekan den grafik som presenteras tack vare Vive Pro. Paris gator är vackra trots nazisternas härjningar. Omgivningarna badar i ett varmt solljus och allt som förstör idyllen är ettriga soldater om väller fram ut varje vrå. Det är synd att säga att Wolfenstein: Cyberpilot bjuder på avancerat motstånd. I din mekaniserade rustning är du snudd på oövervinnerlig och fiendens kulor studsar obemärkt förbi. En välriktad attack med eldkastaren grillar hela gäng nazister och du känner dig odödlig. Demot slutar med att du står öga mot öga med en väldig robot som troligen hade bjudit på rejält motstånd. Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att mäta mina krafter med den enda fienden som bjudit på en rejäl fight.
Wolfenstein: Cyberpilot har potential att bli ett bra VR-spel, men vi har fått känna på allt för lite för att kunna avgöra om det blir en lyckad VR-debut för serien. Det kommer att krävas betydligt fler funktioner och fantasifulla robotar för att locka mig till ett köp. Förhoppningsvis får vi möjlighet att återkomma till Cyberpilot i en framtida recension.