Förhandstitt The Elder Scrolls: Blades

Vem hade kunnat tro att Bethesda skulle släppa ett Elder Scrolls till mobil som inte var Skyrim? Detta rollspel känns intuitivt och lovande, men vilka käppar kommer spelets betalmodell att sätta i hjulet?

När Bethesda avslöjade Blades på E3 tidigare i sommar spelade de på många fans känslosträngar – i alla fall mina. Efter att ha fått mig att skrattat och gråta intygade Todd Howard ändå att Blades ska vara ett ordentligt Elder Scrolls-spel. Det ska ha en rik värld, episk story, många sidouppdrag, karaktärsutveckling, pvp, ja till och med ett stadsbyggarläge. The Elder Scrolls: Blades ska också vara gratis att ladda ner.

Grafiken höll en hög kvalitet.

Under min testsession på Gamescom 2018 prövade jag The Elder Scrolls: Blades med två enkla banor, en utomhus och en klassisk källare. Vad demot framförallt visade var spelets stridsmekanik och kontroll, vilket fungerade förvånansvärt bra på pekskärm.

Genom att peka på omgivningen flyttar du din karaktär framåt. Trycker och sveper du istället med fingret ser du dig omkring. Interaktiva föremål i miljön lyser med ett tydligt skimmer och i strid blir du låst med en fiende. Attacker utförs genom att trycka och släppa när en cirkel indikerar att anfallet är laddat. Släpper du precis när cirkeln är full gör du kritisk skada. Blockeringar och magiska anfall styr du med enkla ikoner i skärmens underkant och attackerar du direkt efter en blockering får du en kombo som gör lite extra däng.

Trots att de båda banorna var korta fick jag en bra känsla för spelets grundläggande mekanik. Eftersom spelet var begränsat kunde jag varken utforska menyer eller andra aspekter av Blades. Men jag lämnade ändå båset med positiva intryck av spelet. Kontrollen var enkel och responsiv och striderna lagom krävande. Om Bethesda lyckas få till samma äventyrskänsla som i deras större titlar kan Blades bli den nödvändiga aperitifen fans behöver för att klara sig fram till The Elder Scrolls VI.

Tyvärr finns det ju skäl för oro när det kommer till spel som är gratis. Vanligt bland mobilspel är att begränsa spelarens speltid med ”energi” som återställs efter en stund eller genom mikrotransaktioner. Det förekommer dessutom försäljning av lådor med slumpmässigt innehåll eller unika föremål för att finansiera spelets utveckling. Hur finansieringen implementeras i Blades är på många sätt avgörande för hur spelet mottas. Sköter Bethesda det här snyggt blir finansieringen en positiv kraft hos både utvecklaren och konsumenter.

Mer information har vi inte i dagsläget för The Elder Scrolls: Blades, men håll utkik på vår sida för mer information.

The Elder Scrolls: Blades släpps någon gång under 2019 till mobila enheter. Anmäl dig hos Bethesda för chansen att spela den kommande betan.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.