Blizzard Entertainment, Gamescom: World of Warcraft

Vi träffade några av utvecklarna från Blizzard Entertainment och de berättade lite om vad de vill skapa med Battle For Azeroth, deras senaste expansion till World of Warcraft.

När Battle For Azeroth släpptes gjorde det skedde det samtidigt över hela världen. Med de problem som uppstått med t.ex. Diablo III och varje gång det är ett event i Overwatch är jag imponerad över hur otroligt smidigt denna expansion har fått tagit sig in i spelvärlden. Jag har hört om en del serverproblem, själv upplevde jag minimalt av dem, och överlag verkar det ha varit en smidig release. Då detta är en av de största sakerna som händer i spelvärlden, rent servermässigt, är de förtjänta av beröm. De förberedde väl.

The Alliance vs The Horde

När du tar dig an Battle For Azeroth kan du levla upp dina karktärer till 120 (10 levlar) och det är där end game börjar. Väl där kommer en kunna ta sig an World Quests som låter dig göra din karaktär starkare med ny loot, nya vapen och ny rustning. En annan sak som sticker ut ganska mycket från tidigare expansioner är Warmode. I Warmode kommer du kunna slått mot andra spelare när som helst. Tidigare måste en utmana sin motståndare på duell. Om de inte vill slåss händer inget, men med Warmode har Blizzard bejakat Battle For Azeroth och dess scenario till fullo. Temat för expansionen är det nystartade kriget mellan Alliance och Horde och mer Warmode kommer du kunna attackera spelare från den andra sidan.

Om du är Horde kan du attackera Alliance och vice versa. Med ett öppet slagfält måste en tänka om hur en väljer att spela och det är inte bara att springa in och slå ihjäl mobs som en gjort tidigare. Om du har en patrull av spelare från den andra sidan kommer striden vara allt annat än till din fördel. Att planera sina rutter blir en del av spelupplevelsen och förstärker den konflikt som råder mellan de båda.
Men detta är bara början på expansionen.

Blizzard vill bygga på samma grund som i Legion, med små och stora patchar. Raider kommer alltså inte nödvändigtvis komma med patchuppdateringar. För Blizzard handlar det om att komma med rätt mängd innehåll, vid rätt tillfälle. De vill att Battle For Azeroth ska kännas levande så länge som möjligt, med stadiga uppdateringar som hela tiden förnyar spelupplevelsen.

Warfront – RTS gör comeback

En av de nya spellägena är Warfront, där mer strategiska inslag dyker upp. Tänk Warcraft och Starcraft. Detta är ett PvE-läge, där upp till 20 spelare kommer kunna samarbeta för att ta fiendens punkter. För att kunna ta över deras punkter behövs trupper. För att få trupper behöver en resurser. Spelare kommer få samla ihop resurser och bygga sina arméer för att ta över fiendens baser. De trupper du har byggt kommer följa dig och vara markerade med ditt namn. Det utlovas ett högt tempo med episka strider.

I detta spelläge finns dock inga klassdefinitioner. Det är factionbaserat med en helt ny typ av gameplay, samt ny spelmekanik.

Ny raid – Uldir

För er som topplevlat i Battle For Azeroth redan kommer det dock mer godis inom en snar framtid. Med en raid – Uldir. Korruptionen har tagit över och för att hitta källan till denna behöver spelare ta sig djupare in i hjärtat av mörkret. Detta är dock inte så enkelt då ingången vaktas av titanvakter. Vi kan förvänta oss mer titaner i raiden, samt uråldriga gudar. För er som sett Warbringer: Azhara kan kanske ha fått en liten hint där.

Mythic dungeons

Ett populärt inslag i Legion var Mythic Keystone Dungeons. Detta kommer i end game för att ge spelare en ny utmaning och chans att göra sina karaktärer starkare. Keystones gäller från level 10 eller högre. Dessa kommer även ha inslag i raiden. Detta kommer även innefatta PvP och rated PvP, vilket kommer kunna ge finare belöningar ju högre en rankar.

Vad som kommer hända…

Mörka saker hägrar på horisonten får alliansen. I Stormsong Valley väntar nya katastrofer och Azshara är en av dem som kommer ta med sig den. Hon är den tredje warbringern som Blizzard fokuserat på. Azshara var en gång en drottning över Kaldoreiimperiet över 10.000 år sedan. Hon ingick tidigare i en pakt med Sargeras för att rensa landet från de orena. Detta med hjälp av Well of Eternity. Men när denna brunn blev instabil och kollapsade slukades Kaldorei av havet. Detta var vad som skulle komma att kallas The Great Sundering. De gamla gudarna föreslog ett erbjudande för Azshara, men inte utan ett pris. Hon gick med på detta och förvandlades, tillsammans med andra night elves från imperiet, till naga.

Azshara plockades inte slumpmässigt från poolen av karaktärer. Hennes närvaro i spelet är väldigt medveten och det finns en poäng att hon dyker upp. Det känns inte orimligt att gissa på att hennes inverkan kommer vara svaren på en hel del frågor.

Storyn spinner vidare

Blizzard vill inte knyta ihop säcken med Battle for Azeroth. De lösa trådar vi fick i Legion kommer förbli lösa tills en bra story uppenbarar sig. Det är alltså inte bråttom att knyta ihop allt i Battle For Azeroth. Storyn kommer fortsätta och intrigerna öka. Battle For Azeroth kommer vara väldigt tungt på story och vi kommer få veta mer om Sylvanas och hennes intentioner. Allt de kan säga är att hon är långt mycket mer nyanserad än vad många vill tro.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.