Vi har spelat ARMS på Nintendo Switch!

Responsiva kontroller, färgglad karaktärsdesign och roligt game play. ARMS är ett fightningspel som känns Nintendo.

Nu i helgen håller Bergsala borta i Kungsbacka, Göteborg, i ett spelevent för allmänheten (åk dit om ni kan!). Inne på deras lokaler har de ställt upp flera stationer med Nintendo Switch och utvalda spel. Varvat var där igår och spelade. Höjdpunkten var såklart The Legend of Zelda: Breath of the Wild, vars långa köer nästan ledde ut ur byggnaden. Ett annat spel som konstant lockade var ARMS, det udda fightingspelet Nintendo själva utvecklat.

Stor och klumpig men med jetpack som gör att hon kan boosta i luften.

I ARMS möts två spelare i spännande arenor för att avgöra vem som har bäst spänst i armarna. Slagskämparna har nämligen expanderbara, fjädrade armar som man skjuter iväg mot varandra. Dessa armar utrustas med boxningshandskar av olika egenskaper så som rivningskulor eller bumeranger vars projektilbanor kröker sig. Karaktärerna i sig är lika fantasifulla och ensemblen i testversionen hade både en mumie, mechaflicka och ninja.

Kontrollen är fantastiskt responsiv och bevisar att rörelsekänsligheten i Switch Joy-cons är ett steg upp från de nyckfulla Wii-kontrollerna. Trots att man i hetsen viftade vilt med armarna reagerade spelet på de rörelser man faktiskt försökte aktivera.

Varje spelare håller i en vänster och högerhalva av Joy-con som om de vore boxningshandskar. Genom att sedan vinkla dem åt olika håll styr man karaktären. Skuggboxning skickar attacker i motståndarens riktning och om du vinklar handleden i slaget går det att skruva armen. På det här sättet utbyter och undviker kämparna slag. Det är barnsligt lätt att förstå grunderna, men det räcker inte att veva blint. ARMS har en rytm och ett strategiskt djup som belönar den taktiska spelaren som uppmärksammar motståndarens rörelser.

Vi hade mycket kul när vi pucklade på varandra och andra besökare. Nintendo har ännu en gång lyckats skapa spelmagi med detta otroligt festliga fightingspel. Kombinationen av enkla kontroller och spexig karaktärsdesign ger ARMS en härlig dragningskraft som Nintendos spel brukar förknippas med. Det visar sig hur det fullständiga spelet bygger ut grundkonceptet. Vilka typer av spellägen, karaktärer och onlinefunktioner spelet får när det släpps i vår.

ARMS släpps exklusivt till Nintendo Switch under våren 2017.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.