Det har varit många VR-intryck under årets Comic Con och det råder inget tvivel om att de virtuella headseten har dominerar mässan. Det första spelet jag testade var också det som satte störst avtryck hos mig. I Batman: Arkham VR får du som spelare möjligheten att ikläda dig rollen som mörkrets riddare på ett sätt som inte hade varit möjligt i någon annan typ av hårdvara.
I spelläget ”Be the Batman” placeras du i Bruce Waynes kropp. Framför pianot i the Wayne Manor får du möjlighet att utforska de direkta omgivningarna. Plocka upp ett foto på dina föräldrar, lyfta luren i telefonen på bordet bredvid och slutligen ta nyckeln från Alfreds bricka. Några klinkningar på pianot öppnar marken under dig och du börjar resan ner i the Bat Cave. Hissturen tar sin lilla tid, lagom långt för att låta dig se dig omkring i den enorma grottan. Väl nere på botten blir du sedan utrustad med din Batsuit och några strategiska vapen. Ungefär här tar vår speltid slut och det blir dags att återvända till verkligheten som en enkel speljournalist.
Batman: Arkham VR ger en härligt inblick i hur VR-tekniken kan användas på bästa sätt. Om man skall ta rollen som någon annan, varför inte låta det vara Batman? Tyvärr begränsar tekniken spelet en aning. Exempelvis går det inte att röra sig runt som Batman. Istället får du förlita dig på att transport sker med hjälp av din Batmobile, eller som i introt, en hiss.
Som lanseringstitel är Batman: Arkham VR rikligt häftig, kanske det coolaste spelet vi fått testa till Playstation VR under mässan. Personligen har spelet fått mig riktigt sugen på att införskaffa ett PS VR, något som förmodligen utvecklarna kallt har räknat med. För första gången så kan jag faktiskt köpa att VR kanske är framtiden för TV-spel. Med lite finputsning och en hel del tid så kan tekniken säkerligen konkurrera ut traditionellt spelande. Det är speciellt att bokstavligen vara en del av spelet.