14 metroidvania-titlar att hålla ögonen på

14 metroidvania-titlar att hålla ögonen på

Att bandesignen fick ett uppsving med Super Metroid och Symphony of the Night kan nog ingen förneka. Att de tillsammans gav oss vad vi idag kallar ”metroidvania” när vi pratar om sagda bandesign är nog inte särskilt främmande för många heller. Vi har fått se en hel bunt spel som tar tillvara på det, vissa bättre än andra, och det ser inte ut att vara ett utdöende koncept.

Vi har kikat igenom lite kommande spel som använder sig av sagda upplägg och det kan konstateras att pixelspel har, ironiskt nog, aldrig varit så snyggt designade som på senare år, långt efter mediets huvudsakliga era. Här har ni en liten lista på 14 av den myriad av titlar som känns lockande i framtiden. Inget datum är satt på något av spelen, men en del finns att prova på i Early Access, för den otålige. Se till att slänga ihop en ny mapp för bokmärken, för det är mycket som ni kommer vilja hålla koll på härifrån.

Bloodstained: Ritual of the Night (PC, PS4, PS Vita, Xbox One, Wii U)

Utvecklat av skaparen bakom Castlevaniaserien, Koji Igarashi. Med musik som direkt påminner om det fantastiska soundtrack som utgjorde Symphony of the Night är det svårt att inte bli lite nostalgisk och förväntansfull. Vi har ju sett tragedin som är Mighty no.9, så bara för att det är ett nytt projekt av en utvecklare med en väldigt framgångsrik och omtyckt bakgrund garanterar ingen succé. Men vi håller tummarna.

Dead Cells (PC)

Rogue-lite som finns ute om early access sedan den 10:e Maj. I samma stil som Binding of Isaac, har en progression som följer efter varje dödsfall. Du får börja om från början, men med lite nya förmågor och abilities, förutsatt att du spelat bra nog. Otroligt snyggt designat och har en mörk, atmosfärisk stämning med Castlevania-vibbar. Jag skulle ha skaffat det här spelet redan om det inte vore för att det är early access. Men det är väldigt lockande…

Heart Forth Alicia (PC, PS4, PS Vita, Wii U)

Det framgår inte i trailern, men det känns Secret of Mana i grafik och musik, med ljudeffekter som påminner mig om Symphony of the Night. Det är ett vackert designat plattformsspel som kan vara lite tillfredställande i gameplay som det är visuellt.

Iconoclasts (PC, PS4, PS Vita)

Utvecklat av Joakim Sandberg och ger JRPG-vibbar i sin design. Vi får se ett gäng olika karaktärer och det här känns som ett storydrivet äventyr. Grafiken känns lagom SNES-aktig och det ska bli intressant att se vad de svenska utvecklarna lyckas pilla ihop när det här är klart.

Ghost Song (PC)

Om inspirationen till stämning och design inte kommer från Super Metroid vet jag inte vad. Musiken i trailern lever upp till titeln, men en lika spartansk som subtil och kuslig komponering. Spelet verkar ha, i samklang med sin titel, en spöklik, nästintill obehaglig atmosfär. Det ska bli intressant att se om storyn följer samma spår, eller om det är ett mer arkadigt spel, där gameplay prioriteras över narrativ.

MegaSphere (PC)

Ett spel som ser snyggt ut, men inte säger tillräckligt mycket för mig i den trailer som kan ses på Steam, men musiken är en fantastisk blandning av atmosfäriska synthmelodier i stil med Blade Runner, samt proggiga takter och riff som i sin ljudbild påminner om Al Di Meola och diverse proggband från mitten av 70-talet och bakåt. Har funnits ute sedan Augusti 2015, men bara i early access. Vi väntar fortfarande på det officiella släppet.

Timespinner (PC, PS4, PS Vita, 3DS)

Med ett röstskådespel känns det lite ovanligt när en får se grafik och övrigt ljud som känns väldigt mycket som klassiskt JRPG till SNES. Trailern känns lite fattig, men spelmekaniken som spelet är baserat kring kan bli riktigt bra. Att manipulera tiden i pussel och strider kan bli ett intressant inslag, särskilt då vi har sett liknande funktioner i andra spel tidigare och vet vad det kan erbjuda.

Death’s Gambit (PC, PS4)

Ett av de spel som jämförts med Dark Souls, då det använder stamina management och taktisk fighting, samt en hyfsad svårighetsgrad. Vi har redan sett detta i bl.a. Salt & Sanctuary och det finns fler spel av samma modell på horisonten. Grafiken är ödesdigert matt, men ändå färgstark och tydlig och jag tror att det här kan bli ett riktigt intressant spel när det väl släpps.

Into The Rift (PC)

Vad händer om du blandar Parkour, koreograferad kung fu fighting á la 70-tal och retrodesignat metroidvania? Du får Into the Rift. Åtminstone ser det ut som det från utvecklarnas hemsida, där några animerade videos finns att se. Proportionerna påminner mig lite om Risk of Rain, även om karaktärerna är lite större här. Vi har tyvärr ingen video på Into the Rift, men ni kan besöka utvecklarnas hemsida och ta en titt på lite animationer här istället.

Skytorn (PC, PS4)

Med en estetik som känns lika atmosfärisk som Axiom Verge, med grafik som påminner om Castlevaniaspelen som följde i Symphony of the Nights fortspår, i en skön GBA-tappning, känns det här som att det kan bli en mysig upplevelse, både gameplaymässigt och visuellt.

The Crown Stones (PC)

Med en väldigt mystisk trailer får vi se hur vi får slåss mot fiender med knytnävarna i ett ”Dark Souls-system”, dvs med stamina management och taktik. Vi kan skymta ett vapen i slutet av trailern, så det känns sannolikt att en kan hitta vapen på vägen. Om de följer en mer rak linje i hur de fungerar återstår att se, men det är svårt att inte låta spekulationerna dra igång.

The Siege and The Sandfox (PC)

Med den egna definitionen ”stealthvania” får vi ett metroidvania med stealth, vilket låter helt lysande på papper, så vi håller tummarna att CardboardSword, utvecklarna bakom spelet, lyckas få till det. Trailern är i pre-alpha, så det är fortfarande ett väldigt tidigt stadie, men det ser imponerande ut.

Cyber Shadow (PC)

Denna titel har tagit tillvara på några av de ikoniska elementen från NES-eran; den överdrivet coola titeln, den färgstarka designen och ”upplösningen” som känns väldigt mycket NES överhuvudtaget. När jag tittar på de screens som finns att tillgå känns det nästan som ett linjärt plattformsspel, men det här kommer vara ett metroidvania, vilket bara gör det ännu mer intressant. Det här är en titel som jag definitivt kommer hålla koll på, då estetiken inte bara är ett val av estetik, utan känns som genuin kärlek till NES-erans spel.

”Untitled Metroidvania” (PC)

Det enda jag har hittat om spelet kommer från en tweet där Axleboxdev visar ut en liten del av spelet. Det som intresserar mig mest är mekaniken som låter spelaren manövrera en robotliknande rustning som en även kan hoppa ut ur. Detta ger mig Blaster Master-vibbar och jag tror att det kan skapas riktigt snygg gameplay kring det. Även det här spelet utgår från klassisk pixelgrafik och det ska bli intressant att se vad det har att erbjuda i framtiden.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att visas. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Glömt lösenord

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com