19 steg för att fastna för Prey

I Prey är varje liten detalj viktig. De har ett syfte och berättar en historia. Det finns så mycket att se och göra och ingen väg är den andra lik. Spelare kan ta olika rutter och använda vapen och förmågor på helt olika sätt, vilket särskiljer deras väg genom spelet. Att omfamna Arkane Studios signaturfrihet när det kommer till val gör Prey till ett spel som upplevs olika av olika spelare.

Spelet förhandsvisades nyligen och det här är de 19 punkter som kan väcka intresset hos de flesta som gillar skräck och mysterier.
OBS! Vill ni inte få spelets story avslöjad bör ni klicka vidare till något annat. Här har ni något att börja med.

1. Vem är din Morgan?

Innan de startade spelet fick de välja huruvida Morgan Yu skulle vara manlig eller kvinnlig. Eftersom det faktiskt är tjejer (och kvinnor!) som spelar en hel del tv-spel känns det bara som ett uppenbart val de flesta spelen borde ha. Morgan blev en kvinna iallafall.

2. God morgon, Morgan

Det är måndag, den 15:e Mars 2032. Morgan befinner oss i en flashig lägenhet med en fullkomligt fantastisk vy över ett skinande metropolis. I
bakgrunden kan hon se TranStar-byggnaden, där hon kommer börja sitt nya jobb, tillsammans med hennes redan anställde bror Alex. Vi vet inte
mycket om Morgan än, men av hennes lägenhet att döma är det inte snabbnudlar som utgör grundkosten.

3. Fingerfärdighet

Nära sängen finns ett arbetsbord, täckt i småplock och mekaniska smådelar. Det är nog ganska säkert att anta att Morgan är både riktigt smart och tycker om att jobba med händerna.

4. Familjen Yu

Tecken på Morgans liv och familj finns utspritt över hela lägenheten. En lapp från Alex gratulerar henne på sin första dag på jobbet. Ett mail, även det från Alex, förklarar hur deras föräldrar inte kommer kunna följa med i skytteln för att säga hejdå till Morgan, på grund av ”företagsangelägenheter” i New York. Ett foto visar familjen Yu, med båda föräldrarna och de två syskonen. Ett inramat tidningsurklipp föreställande Morgan och Alex, en intervju med Alex om TranStars arbete med något som kallas Neuromods. I intervjun påstår Alex att dessa forskningsupptäckter kan förvandla en person till en matematiker på Einsteins nivå på några få minuter.

5. En plågsam process

Bredvid Morgans säng finns ett dokument som har markerat stegen för en Neuromod-installation. Att ha en nål stucken genom ögat i fem minuter låter inte som en jätterolig sysselsättning. Isaac Clarke kan nog intyga det.

6. Gamern Morgan

Alla behöver ta en paus från verkligheten ibland. Bara genom att skumma runt i Morgans lägenhet kan en se att hennes främsta medel för nedvarvning verkar vara tv-spel. En handkontroll ligger på kaffebordet och en kopia av Galactic Conquistadors IX står på en hylla bredvid soffan.

7. Något som inte stämmer

Det finns märkliga spår på golvet i Morgans lägenhet. Spår som leder ut i korridoren. Det ser ut som att något tungt har dragits längs marken. Kanske upprepade gånger.

8. Första dagen på jobbet

Morgan beger sig till forskningsstationen Talos I, men innan hon kan hoppa på en skyttel måste hon möta upp Alex och gå igenom ett antal test. “för att förbereda henne på ett liv i omloppsbana”. Åtminstone säger ett mail på hennes dator det.

9. “Jag kan inte prata med dig längre.”

Att småprata med Patricia Varma i hallen, utanför lägenheten, är en märklig upplevelse. Vad som börjar som ett artigt kallprat förvandlas till ett desperat försök att bli av med Morgan efter att ha frågat ”fel” frågor till Fröken Varma. Ett angenämt “Det står en helikopter på taket och väntar på dig” förvandlas till ett skrämt viskande i form av “jag kan inte prata med dig längre”, innan hon börjar ignorera Morgans närvaro överhuvudtaget.

10. Till helikoptern

Det finns fler märkliga släpmärken på väg mot helikoptern…

11. Växeln, hallå hallå!

En växeloperatör är det första som välkomnar oss, så snart vi hoppat ur helikoptern och gått in i byggnaden. Det här är en forskningsväxel, men olika växlar kommer ha olika funktioner och syften.

12. Okej, vad är det som händer?

Fler släpmärken dekorerar golvet inne i kontoret på TranStar. vad är det som har flyttats?

13. Faderliga visdomsord

En designad platta har ett citat från William Yu, Morgan och Alex far. Den säger: “Den sista utposten är det mänskliga sinnet och vi är dess pionjärer.”

14. Storebror

Självklart är storebror där för att ta emot dig på din första dag på jobbet. Han verkar överlag vara väldigt övertygad att Morgan kommer klara detta galant, och lovar att “de kommer vara i omloppsbana nästa vecka”.

15. Någonting stämmer inte

Testerna är utförda av en doktor som heter Sylvain Bellamy och han verkar vara bekymrad över resultaten Morgan presterar. Han blir bara mer och mer arg och frustrerad för varje test som slutförs.

16. Håll ögonen på priset

Efter tre fysiska test leds Morgan till en dator för att utföra ett personlighetstest. Istället för att fokusera på skärmen som en duktig elev höll hon istället koll på Dr. Bellamy när han frågade om någon ville fylla på hans kaffekopp. Morgan upptäckte något väldigt märkligt. Medan han pratar med henne sveper en mörk dimma in över skrivbordet och plötsligt står det två kaffekoppar där. När han tar den nya koppen och sippar på innehållet kommer en fruktansvärd varelse och fäster sig i doktorns ansikte och sedan är helvetet löst. Gasläckor uppstår inne i testrummet, vilket får Morgan att svimma…

17. God morgon, Morgan

Det är Måndag, den 15:e Mars 2032. Vi befinner oss i en flashig lägenhet med en fullkomligt fantastisk vy över ett skinande metropolis. I
bakgrunden kan vi se TranStar-byggnaden, där Morgan kommer börja sitt nya jobb, tillsammans med hennes redan anställde bror Alex.
Men vänta lite nu…var det inte den 15:e Mars igår?

18. En varning från en vän

Allting i lägenheten är precis där det var dagen innan, som om någon har ställt tillbaka precis allt vi har rört. Morgan går fram till sin dator och hittar den full av meddelanden från någon som kallas January. De varnar oss och ber oss att ta oss ut ur lägenheten.

19. En väldigt märklig morgon

Morgan glider i sin TranStaruniform och beger sig ut ur lägenheten, men möts av en skräckinjagande scen. Patricia Varma, kvinnan som börjat ignorera oss, är nu ett lik på golvet. Hon ligger precis där de båda stått och talats vid tidigare. Hon ser knappt mänsklig ut längre; hennes hud är grå och svullen, med en blick av skräck i hennes förstelnade ansikte…

Det var våra 19 punkter, med tillhörande cliffhanger!
Om ni är sugna på Prey kommer spelet släppas till Playstation 4, Playstation 3, PC, Xbox One och Xbox 360 den 5:e Maj i år.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.