Det är väldigt mycket som ska förklaras och i film ser vi ofta hur olika nyhetskanaler ger oss en beskrivning på det. Det eller en introduktionsvideo för karaktärerna i filmen/serien som är överdrivet tydlig och t.o.m. förlegad, men finns där för att ge oss tittare en sammanfattning. I spelvärlden är det inte annorlunda, vare sig vad det gäller exposition eller metoden som används. Mitt absoluta favoritintro när det kommer till detta är ett som inte bara är väldigt snyggt och dramatiskt, men väldigt informativt och använder expositionen på ett lysande sätt.
Kain vad gudförklarad…
Klanerna berättade historier om honom. Få kände till sanningen.
Han var dödlig en gång i tiden – det var vi alla. Men hans förakt för mänskligheten fick honom att skapa mig och mina bröder.Jag är Raziel, den förstfödde av hans löjtnanter. Jag har tjänat honom i ett årtusende.
Gåvan fortsatte att utvecklas. Vi blev mindre mänskliga och mer…gudomliga. Kain gick in i denna fas av förändring, för att komma ut med en ny gåva. Några år efter vår herre följde vår evolution, tills jag hade äran att förbigå honom.
Denna överträdelse gav mig en ny slags belöning – lidande.
Det här är en ungefärlig översättning av den första delen av introt i spelet. Vad vi får lära oss är att Kain är ledaren, den starkaste av dem. Han, precis som vår protagonist, har varit människa en gång i tiden, men Kain har vänt sig mot dem (vilket antyder att de är våra fiender i spelet). Raziel är Kains högra arm, alltså den som kan utmana honom. Efter att Raziel får något Kain inte har ännu straffas han extremt hårt. Hierarkin och traditioner är alltså ett väldigt viktigt. I videon döms Raziel till döden av Kain, med straffet utfört av hans bröder. Dessa bröder står dock under Raziel, så de kommer troligtvis ha en roll i spelet. Med tanke på att Kain vänder sig mot oss kanske de bli bossar?
Det finns så väldigt mycket som berättas under de få minuter som introt äger rum, och trots att det är ett väldigt kompakt intro i stil med sin tids spel, är det väldigt talande och känns inte stressat. Visst, du skulle kunna göra ett intro på tio minuter där vi får en mer filmisk återberättelse, men det behövs inte. Soul Reaver har ett av de mest informativa och dramatiska intron jag har sett i ett spel.
Dramatiken hänger dock inte enbart på den fantastiska monologen, men även musiken. Ozar Midrashim framförs av InSoc (Information Society) och får en instrumental version här. Den är dramatisk i stil med generisk filmmusik, men är tillräckligt annorlunda för att inte kännas som ytterligare en krigsskildring eller storslaget fantasyäventyr. För de som spelat spelet är det ingen nyhet att det är otroligt bra skrivet för sin tid. Detta började dock redan med Legacy of Kain: Blood Omen. Monologen från protagonisten har alltid varit ett otroligt snyggt och informativt narrativ i de här spelen, där röstskådespelet är på en nivå som lätt kan mäta sig med många AAA-spel idag. Om det fanns en bok där de använde sig av monologen från spelet skulle ingen misstänka att det kommer från ett Playstationspel som är 21 år gammalt. Så bra är den.
Har du missat ett avsnitt? Klicka dig vidare till övriga dagar här!