Det har varit tyst länge nu. Lugnet före stormen. Det är dags att lista allt vi vet om Cyberpunk 2077. Tiden är inne att nörda in sig i detaljer och fakta, spekulationer och förhoppningar. Följ med på vår omfattande översikt på CD Projekt Reds kanske mest ambitiösa spel någonsin – och vår framtida verklighetsflykt.
Vad är Cyberpunk 2077?
Vi börjar på nivå noll. Cyberpunk 2077 är ett single-player actionrollspel ur förstapersonsperspektivet. Det utspelar sig i en öppen värld som tar plats i och utanför megastaden Night City. Det är en farlig plats besatt av makt, glamour och kroppsmodifikationer. Du tar rollen som V, en laglös legosoldat på jakt efter ett unikt cyberimplantat som innehåller nyckeln till evigt liv. Du kommer kunna skräddarsy V:s utseende, egenskaper, bakgrund och cybernetiska implantat och utrusta hen med en bred variation av högteknologiska vapen och cyberteknik. Under äventyrets gång kommer de valen du gör att påverka storyn och världen du rör dig i.
Funktioner
Allt vi vet om Cyberpunks funktioner och spelmekanik, beskrivet av CD Projekt Red själva. Den polska utvecklaren har verkligen skapat ett avancerat rollspel med många system och funktioner som överlappar varandra. Vi kommer gå in i detalj på de system vi känner till i framtida artiklar.
- Använd en stor variation av vapen och teknologiska implantat för att bli den bästa legosoldaten i stan.
- Strid mot och besegra företagsstyrkor, säkerhetspolis, gäng och andra legosoldater för att stärka ditt rykte och få tillgång till mer uppdrag.
- Spendera dina pengar på vapen och uppgraderingar för att bli effektivare, eller köp snabba bilar och motorcyklar för att ta dig runt, eller varför inte klä dig i snygga kläder för att öka din street cred.
- Utforska en stad som är lika fantastisk som den är farlig. Från gängkvarter i konflikt, sprudlande handelskvarter och högteknologiska företagsbyggnader.
- Gör jobb åt sliskiga fixare, desperata kändisar, översittande företagschefer och andra som försöker överleva i staden.
- Ta beslut i avgörande val och se hur världen förändras.
- Pressa dig själv till gränsen för att göra det farligaste jobbet i stan – stjäla ett prototypinplantat som ger evigt liv.
- Möt och handskas med mäktiga personer i Night City som vill ha implantatet för sig själva.
Allt vi vet om Cyberpunk 2077 -Release och format
Cyberpunk 2077 är ett multiplattformsspel och kommer släppas på nästan alla dagens konsoler – och nästa generations konsoler också! Spelet är bekräftat till PC, Stadia, Playstation 4, Xbox One, samt Xbox Series X i form av smart delivery system. Detta innebär att de som köper spelet till Xbox One kommer kunna aktivera spelet på Xbox Series X när spelet blir tillgängligt på den nya konsolen. Cyberpunk 2077 till Playstation 4 kommer även fungera på Playstation 5 när det släpps. Både Playstation 5 och Xbox Series X kommer få gratis uppgraderingar av spelen för att dra nytta av den nya hårdvaran, men när sådan uppgradering blir tillgänglig är oklart.
Releasedagen är 10 december 2020.
Troligtvis ligger fokus just nu på att leverera stabila och kompletta upplevelser på de nuvarande generationens konsoler och inte dribbla bort sig själva med att fördela arbetskraft till att säkerställa nästa generations utgåvor. Dessutom har utvecklaren sagt att de arbetar på ett multiplayerspel i samma universum som Cyberpunk 2077 vilket troligtvis också har prioritet över fler utgivningar.
Utgåvan till Google Stadia har inget spikat utgivningsdatum och kommer troligtvis bli tillgängligt innan årsskiftet, när alla andra pusselbitar faller på plats.
Cyberpunk 2077 släpps i ett par utgåvor där samlarutgåvan sticker ut med sin otroligt detaljerade samlarfigur. Spelet i sig går att köpa digitalt och fysisk och fans behöver inte titta snett på den vanliga utgåvan som är packad med extramaterial. Bland annat innehåller den vykort, klistermärken, karta över Night City, vändbart omslag, ett kompendium med lore(!) och koder för digitalt soundtrack, artbook, wellpapers och regelboken för rollspelet Cyberpunk 2020!
Det finns även en Xbox One X bundle med en handkontroll inspirerad av karaktären Johnny Silver hand. Kontrollen säljs även separat. Utöver detta går det att få tag i en extern hårddisk till Xbox från Seagate med Cyberpunk 2077-tema samt headset från SteelSeries.
Se spelets officiella hemsida eller din betrodda återförsäljare för detaljer.
Night City Wire
Den 25 juni och 10 augusti hade CD Projekt Red livestreams för spelet kallat Night City Wire. Sändningarna var fullproppade med ny information och härlig gameplay. Du kan se reprisen av den senaste sändningen här, och den första episoden här.
En tredje sändning är planerad, där CD Projekt Red bland annat kommer visa mer av radiostationerna i Cyberpunk 2077. När den tredje och sista sändningen av Night City Wire sker är i dagsläget oklart men Varvat kommer meddela er när sändningstiden blir officiell.
Allt vi vet om Cyberpunk 2077 – Karaktärsskapande och utveckling
I Cyberpunk 2077 kommer du kunna spela som man eller kvinna, och åldersklassificeringen från ESRB avslöjar att vi även kan välja genitalier till karaktären och till och med justera storleken på könsorganen. Utöver det kan spelare välja mellan flera förutbestämda utseenden för ansikte, hår, ärr och tatueringar tillsammans med färger för dessa. Ansiktet går att detaljjustera med näsor, munnar och så vidare.
Alla karaktärsskapare vi hittills sett är från äldre spelversioner som är under arbete. Karaktärsskaparen och användargränssnittet har dessutom förändrats mellan åren och kan mycket väl vara förändrat en tredje gång. Av den anledningen är det vi visar på bilder under arbete.
Från 2018. Från 2019.
Bakgrund
Till skillnad från bordsrollspelet verkar det som att spelare inte kommer välja färdiga yrken, utan skräddarsy sin karaktärs kompetens. Däremot får vi välja en bakgrund till vår karaktär som styr interaktioner och bemötande från andra karaktärer och som öppnar upp för unika dialogval. Dessa är Street Kid, Nomad och Corporate.
Street Kid: Det sägs att du måste växa upp på gatan för att förstå den. Gäng, fixare och utpressare har alla uppfostrat dig. Här nere är det djungelns lag som dikterar.
Nomad: Det var inte lätt att växa upp på ödemarkerna och hitta skrot och bränsle för att överleva. Men att växa upp i en klan lärde dig ärlighet, integritet och värdet av frihet, kvaliteter få i Night City har och som ingen summa pengar kan köpa.
Corporate: Få lämnar företagslivet med livet i behåll, än färre med sin själ intakt. Du har varit där, och böjt på regler, exploaterat hemligheter och krigat med information. Här finns inget som heter rättvisa, bara vinnare och förlorare.
Vill du få en försmak på de teman varje bakgrundshistoria erbjuder kan du se Lifepaths-trailern.
Attributes och Perks
Eftersom Cyberpunk 2077 är ett rollspel har det ett djupt system av egenskaper (Attributes) och färdigheter (Skills) med vilket du kan skräddarsy din karaktär genom Perks. Av materialet vi sett verkar det som att Perks är beroende av Attributes och Skills de är kopplade till. Vidare kan en Skill aldrig överstiga attributet det står under.
Attributes och Perks kommer troligtvis att styra vilka vapen och cyberteknologier som är tillgängliga för dig och vissa kanske till och med ökar dessa eller ger tillgång till nya. Allt detta är spekulationer baserat på tidigare publicerat material, andra rollspel och generell speldesign. Inget är i dagsläget bekräftat av CD Projekt Red.
Nedan följer en sammanfattning av karaktärens Attributes och de tillhörande Skills. Baserat på material som CD Projekt Red visat under pressvisningar och trailers kan vi med säkerhet bekräfta majoriteten av funktionerna.
- Body: styr Skills för Street Brawler (som innehåller Perks inriktade mot närstrid och skada), Annihilation (har Perks för shotguns och tunga vapen), samt Athletics (fokuserar på hälsa och handlingar). Ett högt Body-värde låter dig också göra häftiga manövrar som att använda en fiende som mänsklig sköld eller bryta upp dörrar.
- Intelligence: har två Skills, Device Hacking (som lutar åt styrning och manipulation av apparater och nätverk), samt Target Hacking (vilket är inriktat mot intrång av karaktärers cyberware och utrustning). Det här är det viktigaste attributet för en Netrunner och är nödvändigt för att hacka och attackera via uppkopplingar, som till exemepel angripa en fiendes hjärna med en malware.
- Reflexes: styr Skills Blades, Rifles och Handguns. Detta är förmodligen ett viktigt attribut för de flesta typer av karaktärer eftersom det erbjuder många typer av vapen.
- Cool: har Skills Cold Blood och Stealth. Medan Stealth är självförklarande och har med smyga och lönnmord att göra är Cold Blood svårare att förstå. Troligtvis är Cold Blood en funktion som är kopplad till när karaktären blir kritiskt skadad. Utvecklaren har tidigare sagt att Cool står för en karaktärs lugn mer än attityd, så kanske Cold Blood har något med förmågan att sikta skarpt, eller få ökad tålighet när hälsan är låg.
- Technical: ger Engineering och Crafting. Crafting har med konstruktion och modifikation av föremål samt plundring av maskiner. Engineering år andra sidan är lite som en påse gott och blandat. Här hittar du Perks som underlättar för dig att hantera mekanik och elektronik, till exempel hur du tjuvkopplar en bil.
Utrustning
Förutom vapen och cybernetiska implantat kan vi också utrusta karaktären med kläder och accessoarer. Vi har tidigare sett ikoner för jackor, tröjor, byxor, skor och två eller flera accessoarer. Under en pressvisning såg vi också en ikon för Pockets, vilket kan innebära att du har tillgång till ett antal föremål som placeras i ”fickorna”. Vad detta skulle kunna vara är oklart men det kan röra sig om de mediciner och droger vi vet går att använda under strid. I en presentation köpte karaktären också läsk, vilket också skulle kunna vara ett förbrukningsföremål som hamnar i Pockets.
Utrustning kommer i klassiska rollspels-rariteter från Uncommon, Rare och Exceptional. Dock har vi inte sett föremålens värden eller egenskaper. Med tanke på att karaktärsvärden som Health och olika resistanser är på utrustnings-sidan kanske det är så att kläder och accessoarer bistår med olika typer av skydd.
All vi vet om Cyberpunk 2077 – Story och struktur
Världen i Cyberpunk 2077 baserar sig på bordsrollspelet Cyberpunk 2013 och 2020 skrivna av Mike Pondsmith. Det är en otroligt rik värld med intrikata sociala och ekonomiska strukturer och regler som är för stor att avhandla här. I framtida artiklar kommer vi titta närmare på detta spännande cyberpunkuniversum. I dag skrapar vi lite på ytan för att ge en övergripande förståelse för vad spelet kommer handla om.
Cyberpunk 2077 utspelar sig i en dystopisk framtid där större delen av världen kollapsat. I kaoset som orsakats av den amerikanska regeringen steg megaföretagen ur askan och tog kontroll genom exploatering. Spelet tar plats i megastaden Night City nästan 80 år efter att världen kollapsade, namngiven efter grundaren Richard Night. Det stora tidshoppet från andra utgåvan av rollspelet (Cyberpunk 2020) ger CD Projekt Red svängrum att skapa en egen bakgrundsberättelse under de 50 år som passerat.
Night City är en riktigt stor stad, med flera distrikt som har sina egna konflikter och makthavare. Staden består av fem distrikt (Westbrook, Haywood, Watson, Pacifica och City Centre) och ett industriområde som förser staden med ström. Din karaktär, legosoldaten V, bor i Watson i en megabyggnad, framtidens skyskrapor som är självförsörjande kollektiv.
Nyckeln till evigt liv
I beskrivningen till Cyberpunk 2077 får vi reda på att storyn kretsar kring ett cyberimplantat som ska kunna ge evigt liv. Mer än så vet vi egentligen inte, men det är lätt att lista ut att handhavandet av sådant implantat drar mäktiga personer till sig. Och konflikt. Från det material vi sett verkar det som att V får tag i chippet relativt tidigt i spelet och att det orsakar manifestationen av ett digitalt spöke av Johnny Silverhand (spelad av Keanu Reeves).
Johnny Silverhands spöke kommer följa med oss under äventyret och ge oss råd och vägledning. Eller skälla ut oss när vi förtjänar det. V kommer kunna skapa en relation till Johnny som enligt CD Projekt Red har näst mest dialog i hela spelet efter huvudkaraktären. Äventyret kommer med all säkerhet kulminera i ett av flera möjliga slut, baserat på de val vi gjort längst vägen.
Just kopplingen till Johnny Silverhand, en framstående karaktär i bordsrollspelet och Cyberpunks universum, är spännande. Pålästa fans kan redan spekulera i vilken teknologi implantatet bygger på då Johnny Silverhands flickvän Alt Cunningham utvecklade ett sätt att digitalisera sinnet. Företaget Arasaka ville modifiera tekniken till ett vapen mot netrunners, men kanske teknologin vidareutvecklades för att skapa förutsättningarna till evigt liv.
Det blir upp till spelare att upptäcka sanningen om implantatet och Johnny när spelet släpps 19 november.
Uppdragsstruktur
Med tanke på att Cyberpunk 2077 är ett rollspel i en slags öppen värld kan vi förvänta oss de sedvanliga rutinerna med att söka upp karaktärer som erbjuder uppdrag som tar oss runtom spelvärlden för att skjuta, hämta eller interagera med andra karaktärer.
Av det vi sett i pressvisningar och trailers ser det ut som att uppdrag har en variation och blandning av mål som är vävda tillsammans med dialog, action och förflyttning. I en sekvens leder uppdraget till en biljakt med eldgivning och i en annan leder ett dialogval till att ett möte med gängmedlemmar till strid. Genomförandet och strukturen ser ut att ge spelaren svängrum att påverka utfallet av uppdraget – vilket tar oss till den allra viktigaste punken av uppdragsstrukturen i Cyberpunk 2077: du har möjligheten att klara uppdragen på flera sätt.
I en djupdykning av spelets mekanik i fjol, presenterar CD Projekt Red ett uppdrag ut två spelarperspektiv. En fysisk aggressiv och en taktisk och tekniskt. I sekvensen ser vi hur uppdrag är skapade för att ge spelaren valmöjligheter och hur strukturen gör olika spelstilar praktiskt möjliga. CD Projekt Red har gått så långt som att påstå att hela spelet går att klara utan att döda någon – och att ett uppdrag egentligen bara misslyckas när spelaren dör.
Även om det låter som en liten sak att tillåta valmöjligheter i ett spel 2020, är det faktiskt ett enormt positivt inslag. Majoriteten av äventyr- och rollspel erbjuder enstaka valmöjligheter, men inte på långa vägar i lika stort utbud som det som har visats i Cyberpunk 2077. Där har spelaren (enligt publicerat material) tillgång till så många val under ett och samma uppdrag. Både rent mekaniska, som till exempel hacka en dörr eller bryta upp den med händerna, till storybundna kritiska val i dialoger. Dessutom har spelet en taktisk nivå där spelarens karaktär tillför valmöjligheter och beroende på banans layout, ger spelaren flera angreppsvägar.
CD Projekt Red säger att de ansträngt sig hårt för att alla uppdrag i Cyberpunk 2077 ska ha samma kvalitet, vilket får mig att jubla. Kommer en ny standard i rollspel att etableras i höst?
Mer kommer
Allt vi vet om Cyberpunk 2077 fortsätter med detaljartiklar upp till spelets release 10 december 2020.