Den 19 november och releasen av Cyberpunk 2077 är fortfarande en avlägsen dröm, men om du är något som jag är det en dröm du lever i varje dag. Om jag inte läser om, tittar på eller lyssnar på Cyberpunk 2077, så tänker jag på det. Dessa dagdrömmar landar alltid i spekulationer om spelmekanik. I den här texten sammanställer jag allt vi vet om Attributes, Skills och Perks i Cyberpunk 2077 – för att du, precis som jag – ska kunna drömma ihop en V att spela i vinter.
Informationen är insamlad från varenda centimeter av cyberspace och kritiskt granskad i den mån det går. Ett par källor är värda att återge då deras arbete är otroligt värdefullt. Dessvärre har jag personligen inte haft nöjet att prova Cyberpunk 2077, men söker du på internationell press och influencers hittar du hundratals inlägg som styrker informationen i denna artikel.
Karaktärsskaparen
Bland de första artiklar som fick rullning efter att pressen fick prata om sina provspelningar av Cyberpunk 2077 var Kotakus ”Everything You Need To Know About Cyberpunk 2077’s Customisation” och hur de bekräftade könsorgansanpassningen ESRB beskrev. I artikeln uppdagade det även att spelet har relativt omfattande valmöjligheter för att forma karaktärens utseende.
Utseende påverkar inte överhuvudtaget din karaktärs prestation.
Du ska kunna välja mellan stor eller liten penis, omskuren eller inte, en vagina, eller att ha könsorganet helt inaktiverad. Här är det svårt att tyda om det innebär att snippan eller snoppen bara inte syns eller om karaktären då inte har något könsorgan överhuvudtaget. Det finns fem typer av pubeshår som går att färga.
När det gäller övriga valmöjligheter finns det gott om alternativ för att sammanställa ditt utseende. Allt från hudton till frisyr och ärr och cybernetiska linjer i huden. Skägg ögontyper och ögonfärg är också med, men antal variationer är oklart. I några fall har det även rapporterats att rumpa och bröst går att anpassa men det kan vara från äldre karaktärsskapare. Nedan följer en lista av antalet valmöjligheter som rapporterats av flera källor.
- 35 frisyrer
- 6 hudtoner
- 8 ögonbryn eller inga
- 8 ögonbrynfärger
- 8 cybernetiska märken eller inga
- 17 näsor
- 17 munnar
- 17 käkar
- 17 par öron
- 9 ansiktsärr eller inga
- 6 ansiktstatueringar
- 11 piercingar eller inga
- 6 piercingfärger
- 5 typer av tänder (4 enligt vissa)
- 8 ögonsmink
- 9 ögonsminkfärger
- 6 läppsmink
- 9 läppsminkfärger
- 5 kindsmink
- 3 kindsminkfärger
- 3 utslag
- 6 utslgfärger
- Långa eller korta naglar
- 10 nagelfärger
- 3 par bröstvårtor
- 5 kroppstatueringar
- 2 kroppsärr
Bland vittnesmålen varierar antalet en aning och somliga presenterar även olika hudtyper, vad det skulle kunna vara. Ta antalet med en nypa salt och se istället helheten av kombinationer som möjliggör en bred variation av karaktärer. Valen är inte lika omfattande som om kroppsdelar hade varit justerbara med sliders, men när byggstenarna är förutbestämda brukar modellens helhet se bättre ut rent estetiskt.
Du väljer även kroppstyp, manlig eller kvinnlig och en av två röster. Det verkar som att rösttypen avgör vilken pronomen andra karaktärer använder när de pratar om din karaktär (inte bekräftat). Men främst kommer karaktären bli tilltalad som V.
Lifepaths
Innan vi går in på huvudsektionen av denna artikel, den om Attribute, Skills och Perks, är det värt att veta att när du skapar din karaktär får du även välja bakgrundshistoria. Din karaktärs ursprung är en viktig del av rollspelsupplevelsen och är en central pelare i hur äventyret tar ton. Valet av Lifepath ger dig unika val genom spelet och en säregen inledning.
De tre livsvalen är Street Kid, Nomad och Corpo. Du kan läsa mer om dem och se tematiska presentationer av dem här.
Attribute, Skills och Perks
Medan din karaktärs utseende enbart är en visuell gestaltning och bakgrundshistorien är tonsättning för rollspel och valmöjligheter, är dina Attribute, Skills och Perks de mekaniska beståndsdelarna av din karaktär. De styr hur bra din karaktär kommer prestera och vilka friheter du kan ta när du utforskar och interagerar med världen. Till exempel kan du behöva ett specifikt Attribute-värde för att välja ett dialogalternativ, eller bryta upp en dörr. Samtidigt ger Attribute statistiska egenskaper till din karaktär så som hälsa, armor och uthållighet. Med andra ord är de väldigt viktiga i utformningen av din spelstil.
Det finns fem Attribute (Body, Reflexes, Intelligence, Technical Ability och Cool). Under varje Attribute har du Skills som i sin tur har egna Perks med förgreningar. Totalt finns det tolv Skills och var och en har ungefär 20 Perks i olika förgreningar.
Mycket av informationen här bygger på fakta sammanställt av Dantics och diverse förhandstittar av press.
Viktigt att veta är att Attribute dikterar hur höga dina Skills kan vara och hur många Perks du kan ha i respektive Skill. Mycket av finliret i karaktärsutvecklingen är inte bekräftat men vi vet för faktum att Attribute styr Skills och Perks. Till exempel kan du inte ha ett högre värde i Skills och Perks än det styrande Attributet. Du behöver alltså öka det Attribute du vill höja Skills i.
Erfarenhetspoäng
I Cyberpunk 2077 erhåller du erfarenhetspoäng för det mesta du gör och från vad vi har sett verkar det finnas tre typer av erfarenhetspoäng: Level xp, Skill xp och Street Cred. Medan Level xp främst erhålls genom att klara uppdrag och aktiviteter får du även en liten summa från att döda fiender. Level xp går naturligtvis till din generella Level och vi vet att det är vid en Level upp som din karaktär erhåller Attribute-poäng för att höja Attribute (intervall och mängd är dock oklart).
Skill xp erhåller du när du använder Skills och Perks. Detta får du främst genom att interagera med världen och döda fiender. Använder du pistoler får du Handgun xp som långsamt ökar din färdighet i pistoler. Vi tror att en Skill upp belönar dig med Perk-poäng att köpa eller uppgradera Perks med, men detta är inte bekräftat i dagsläget. Precis som vi nämnde ovan kan en Skill inte överstiga sitt Attribute.
Street Cred representerar ditt rykte i Night City och ger tillgång till svårare uppdrag och bättre utrustning. Du erhåller Cred både genom att döda fiender och genomföra uppdrag och aktiviteter. Street Cred påverkar inte din karaktär annat än att det ger tillgång till mer av spelets innehåll – och på sikt bättre vapen och cyberware som i sin tur stärker din karaktär.
Body
Body representerar en karaktärs fysiska styrka och tålighet. De Skills och Perks som ligger under Body reflekterar detta och kan ge din karaktär ökad hälsa, uthållighet och bättre rekylhantering (bullet spread på engelska). Är du ute efter att skapa en karaktär som efterliknar berömda legosoldater i Cyberpunk, en så kallad Solo, är Body det viktigaste Attributet för dig. Skills under Body är Street Brawler, Athletics och Annihilation.
Street Brawler
Street Brawler är en Skill som består av närstridsbaserade Perks. Trädet av Perks utesluter troligtvis svärd och kastknivar som tillhör andra Skills. Street Brawler fokuserar troligtvis på slagsmål med knytnävar och trubbiga handgemäng som baseballträn, järnrör och släggan Sasquatch använder i uppdraget från spelpresentationen från 2019.
En särskild Perk är Guerrilla som ger spelare 60% critical hit chance i 10 sekunder efter att de dödat en fiende.
Athletics
Athletics är den Skill som representerar en karaktärs hälsa och atletiska förmåga. Inom den här kategorin hittar vi troligtvis Perks som ökar hälsa, uthållighet och passiva egenskaper som ökar regenereringen av dessa. Ett högt värde i Athletics underlättar för dig att forcera dörrar, greppa och hålla fast fiender som mänskliga sköldar, dra ut folk ur bilar och andra fysiska prestationer.
En Perk som kommer vara eftersökt är Hard Motherfucker som ger spelaren 20% mer armor i 10 sekunder efter att ha blivit anfallen.
Annihilation
Vill du hantera tunga vapen för att ödelägga motståndare är Annihilation rätt Skill för dig. Här hittar vi Perks för shotguns och vapen så tunga att de kastar omkull vanliga människor. Troligtvis är ett högt värde i Annihilation nödvändigt för att slita loss kanontorn och använda dem som handhållna vapen, som vi också såg i fjolårets presentation.
En åtråvärd Perk inom Annihilation är den som ger spelaren 50% mindre rekyl i 6 sekunder efter att ha lemlästat en fiende – något shotguns är särskilt bra på!
Reflexes
I kontrast till Body är Reflexes din karaktärs fysiska skicklighet och reaktionsförmåga. Reflexes kan ge din karaktär ökad critical hit chance och snabbare attack speed. Detta är den Attribute som regerar över Skills för vapen och låter spelare investera i Handguns, Rifles och Blades. Oavsett vilken typ av karaktär du skapar är det alltid en god idé att investera i Reflexes då du mer än ofta kommer hamna i våldsamma konfrontationer där vapen blir nödvändigt.
Handguns
Omfattar majoriteten av handhållna eldhandvapen som bärs med en hand. Perks inom denna Skill kommer bland annat förbättra ditt handhavande av pistoler och revolvrar, men exakt vad det innefattar är oklart. En Perk ger dig dock en väsentlig boost till armor i 20 sekunder efter en critical hit med handguns. Så även om pistoler låter fjuttigt i en värld där högteknologiska vapen existerar är pistoler ett attraktivt val.
Rifles
En Skill om innefattar en bred vapenkategori. Rifles är precis som pistoler väldigt mångfasetterade och de Perks du hittar här reflekterar troligtvis precision och automateld. En av de Perks som många kommer vilja ha är Punisher som nollställer vapensvajning och kulspridning (weapon sway och bloom på engelska) i 10 sekunder efter att ha dödat en fiende med gevär.
Blades
Perfekt för den som vill springa omkring med katana på Night Citys gator. Blades inkluderar Perks som troligtvis stärker och förlänger blödningseffekter från svärd och andra huggvapen, som till exempel cybermodifikationen Mantis Blades.
Planerar du att strida med svärd eller Mantis Blades vill du nog ha Dragon Strike, en Perk som gör att hårda attacker kvitterar blödningseffekter på fiender och gör 15% mer skada.
Intelligence
Det här är det Attribute du vill investera i om du planerar att skapa en hackare, i Cyberpunk känd som netrunner. Intelligence dikterar hur mycket Memory du har (tänk dig digital mana) och hur svåra hack du kan ta dig an. Skills och Perks förknippade med Intelligence är Device Hacking och Target Hacking, två former av digitalt intrång med helt olika användningsområden. Men båda är bra för en ren netrunner.
Device Hacking
Med Device Hacking kommer du kunna hacka installerad teknik i din omgivning bättre. Låsta dörrar, säkerhetskameror, lokala nätverk och läskautomater står under din befallning när du investerar i Perks under denna Skill.
En åtråvärd Perk är Transmigration som ökar intrångshastigheten med 25% (breach time protocol på engelska). Efter att du hackat ett system får du tillgång till så kallade quick hacks på anslutna föremål, dessa tar några sekunder att penetrera, vilket denna Perk troligtvis snabbar på.
Target Hacking
Target Hacking å andra sidan är direkta intrång på fiender – kanske även på separata föremål också. Med dessa hack skickar du olika former av mjukvareattacker på motståndare som har olika effekter. Dessa mjukvaror kallas för Daemons och kan överhetta en fiendes cybernetik, låsa deras vapen eller till och med aktivera deras granater. Dessa typer av hack använder Memory och Perks under denna Skill underlättar troligtvis med detta.
Master Memory är en sådan Perk du hittar här och den ökar din Memory återhämtning med 25%.
Technical Ability
Technical är ett Attribute som är svår att beskriva, särskilt dess Skills och Perks. Genom olika versioner av Cyberpunk 2077 har Technical förändrats. 2018 fungerade Technical som Device Hacking och hette Engineering, men eftersom båda egenskaperna för lika varandra bestämde sig CD Projekt Red för att arbeta om systemen. I dag har Technical Ability istället Skills för Crafting och Engineering och den ena har med konstruktion och modifiering av föremål medan den andra handlar mer om teknisk förståelse.
En spelare som vill att sin karaktär ska vara en uppfinnarjocke eller improvisatör som bygger och förbättrar föremål kan det vara värt att investera i Technical Ability. Av samma anledning kan även en spelare som vill kunna hantera och manipulera teknisk utrustning vilja peta in några poäng i Technical. Det sägs att Technical Ability ökar din grundläggande armor och ger dig möjlighet att förbättra kläders armor-värden.
Crafting
Ganska självklar Skill med ett indirekt värde. För spelaren som investerar i Crafting finns möjligheten att bygga och modifiera utrustning. Till exempel har den en Perk som låter spelaren uppgradera föremåls kvalitet ända upp till Legendary. En annan gör att spelaren kan sälja sina konstruerade föremål för 25% mer.
Engineering
En allt-i-allo Skill som ser ut att få många användbara Perks. Förutom att kunna plundra mekaniska fiender på användbart skrot kommer du som investerar i Engineering dra nytta av diverse granat-fördelar, som till exempel att se en granats explosionsradie innan du kastar den, eller ta 10% mindre skada från granater.
Engineering ska tydligen ha en Perk som ökar skadan på alla Tech-vapen med 25%. Helt plötsligt blev Technical Ability intressant, eller hur?
Cool
Sist men inte minst är Attributet Cool. Det är lätt att misstolka Cool, då det går att förknippa med attityden cool. Men faktum är att det i Cyberpunk 2077 handlar om lugn och is i magen, behärskning och en lönnmördares kyliga temperament. Cool är bra för en karaktär som ska röra sig i skuggorna och anfalla bakifrån. Men även en aggressiva spelstil gör bra med lite Cool i bagaget då det även stärker Cold Blood-tillståndet som uppstår när karaktären blir kritisk skadad.
De två Skills som återstår finner vi under Cool och heter Stealth och Cold Blood.
Stealth
Alla cyberninjors bästa vän. Stealth innehåller många Perks förknippade med smyga och undanflykter. Här hittar du möjligheten att smyga snabbare, återhämta hälsa medan du smyger och slå ut fiender från luften. Vill du skapa någon form av ninja, tjuv eller lönnmördare kommer du vilja lägga poäng i Stealth.
Toxicology sägs vara en Perk som gör att gifter håller 5 sekunder längre på fiender.
Cold Blood
Cold Blood är en funktion CD Projekt Red inte pratat om men som tycks vara ett tillstånd som inträffar när karaktären blir kritisk skadad. Perks under denna Skill sägs öka de positiva egenskaperna som Cold Blood aktiverar. Poäng i denna Skill kan vara användbara för alla typer av karaktärer men lämpar sig nog bäst för en slags bärsärkare som ständigt blir kritisk skadad.
Merciless är en Perk som ska ge 10% ökad critical hit chance och 2% critical hit damage när Cold Blood är aktiverad – något som dessutom skulle passa bra ihop med Street Brawler Perk Guerrilla som ger 60% critical hit chance.
Skills och Perks formar din spelstil
Även om vi inte har egenskaperna på alla cirka 240 Perks i Cyberpunk 2077 vet vi i dagsläget tillräckligt för att börja spåna om potentiella karaktärer och spelstilar. Jag har redan ett par i huvudet jag fantiserar om. Det finns fortfarande en risk att Perks blir förändrade eller utbytta innan release, men vi är för nära släppdatumet för att några omfattande förändringar ska ske.
I framtida artiklar kan vi titta närmare på de spelstilar jag tänkt ihop och hur jag skulle rollspel dem. Innan det behöver jag för min egen del först avhandla allt vi vet om cyberware. Dela däremot gärna med dig av dina egna planer, jag är väldigt nyfiken på vad andra kommer vilja spela!
Cyberpunk 2077 släpps den 10 december till Playstation 4, Xbox One och PC, samt Stadia. Playstation 4 och Xbox One får gratis uppgraderingar till Playstation 5 respektive Xbox Series X någon gång 2021.