Årets mest efterlängtade spel är också årets största besvikelse. Inte bara för att spelet är mediokert och stundvis katastrofalt. Utan för att många människor vigt uppemot åtta år av sitt arbetsliv för att bygga det här spelet. De har haft drömmar och hopp om att tillfredsställa fans, varit stolta över sitt hantverk. Men allt är förstört nu. Cyberpunk 2077 har troligtvis förvandlats till en skam för de flesta utvecklarna på CD Projekt Red. Och jag förstår dem. Det här var inte spelet de ville leverera.
Jag vill egentligen inte skriva den här texten. För en månad sedan var jag beredd att kriga för att kröna Cyberpunk 2077 till årets spel. Djuret i mig var hög på hajp och naiva förväntningar.
Åh så dum jag var
Jag har hypat upp det här spelet, både för mig själv och för våra läsare. Jag har varit delaktig i de irrationella förväntningarna medier och influencers trummat upp. Jag trummade också. Jag är ledsen för det. Jag trodde verkligen att spelet skulle vara bra och hoppades att det skulle bryta ny mark för genren öppna världar. Förutsättningarna såg ljusa ut. Det var ju CD Projekt Red trots allt, och de hade ju försenat spelet flera gånger för att ha förutsättningarna att göra ett bra spel.
Jag räknade definitivt inte med att spelet skulle släppas i ett sådant horribelt tillstånd som det gjorde. Buggar överallt. Urusel prestanda på Playstation 4 och Xbox One. Spelet kryssade i alla rutor för ett typiskt corporate högbudgetfiasko.
Värst av allt var den manipulativa marknadsföring CD Projekt Red bedrev in i det sista. De dolde gameplay av spelets prestanda på föregående generations konsoler. De ljög och sade att spelet fungerade och att förseningarna skulle åtgärda majoriteten av buggarna. Den sista finputsen innan allt var perfekt. En 10/10. Årets spel. Lögner alltihop!
Det gick att ana ugglorna i mossen, men de fjäderfäna var jag duktig på att trycka ner. Ugglorna blev särskilt vilda när de första recensionerna gav spelet höga betyg – enbart på PC. Inga recensionsexemplar på konsoler gavs ut. Ett strategiskt val av utgivaren för att hålla charaden igång så länge som möjligt. Jag var nog inte den enda som höll andan den 10 december.
Sedan kom releasen och allt helvete bröt ut på konsolerna. Jag kände mig grundlurad.
Fake it ’til you make it höll inte
Trots all bravur från CD Projekt Red, med allt konsumentvänligt snack och anti-corporate fluff som företaget byggt upp under åren, har den polska utvecklaren och utgivaren totalt gjort bort sig. Releasen av Cyberpunk 2077 visar att CD Projekt Red inte respekterar spelarna. I förlängningen visar de också att de inte respekterar sina anställda.
Vid flera tillfällen har CD Projekt Red blivit kritiserade och granskade för övertidsarbete. Kritik de själva och vi fans trivialiserat. Varje debatt har blivit dränkt med en ny häftig trailer. Det enda som har spelat någon roll är att produkten säljer miljoner med utgåvor. Och nu när de tappat ansikte tar de till panikartade handlingar för att visa hur schyssta de är. Men vilka är det som kommer behöva jobba övertid för att fixa Cyberpunk 2077?
CD Projekt Red tog en chansning med releasen av Cyberpunk 2077 och brände sig. Nu står de med byxorna nere och skägget i brevlådan. Sony kastade bort spelet från sin digitala butik, en våg av returer spolade bort julglädjen och allmänt hån riktas mot spelet. Aktierna sjunker, stämningar planeras och många utvecklare på CD Projekt Red har troligtvis fruktansvärd ångest.
Likt de onda megaföretagen som förtrycker och utnyttjar människor i den dystopiska värld Cyberpunk 2077 målar upp har CD Projekt Red visat att de är av samma skrot och korn. Utvecklingen, som kantats av övertid och förseningar, är bara ytlig i den bemärkelsen. Till och med i spelets berättande fumlar de med att hantera cyberpunkiga ämnen med värdighet. Kampen mot företagen står och faller med Keanu Reeves utmärkta skådespel av skitstöveln Johnny Silverhand, medan frågor om transhumanism och artificiellt liv får ge vika för explosiv action och normativa skildringar av prostitution och kriminalitet.
CD projekt Red tog den mest säkra, fokusgruppbaserade, vinstanalytiska väg de kunde med Cyberpunk 2077. Ändå fuckade de upp produktionen. Var det dålig ledning? Interna konflikter och bristande vision? Press från investerare? Svårt att säga, men troligtvis en blandning av allt och mer. CD Projekt Red och deras Cyberpunk 2077 kommer gå till historien som en besvikelse. Eller så faller de i glömska som Anthem, Fallout 76 och Mass Effect: Andromeda när ett nytt påkostat och misslyckat spel släpps.
Vänta lite här. Jag har recenserat samtliga misslyckade spel! Åh, nu mår jag bara illa…