Årets Överraskning: X-Com 2012: Enemy Unknown

För många av er så är det kanske ingen överraskning att XCOM: Enemy Unknown ligger på den här listan. För oss på Varvat så är det här spelet ändå en av de mest positiva överraskningar vi sett det gångna året. Många med mig trodde i och med tidigare avbrutna produktioner och kaos runt utgivningarna att hela serien gått i graven. När nu Firaxis Games, hela elva år efter det förra spelet presenterades, äntligen blivit färdiga med XCOM: Enemy Unknown så var det med förhoppningsfull försiktighet vi recenserade detta dystopiska strategispel.

Man hade till vår stora glädje valt att bibehålla originalspelets strategiska upplägg och trots att serien är hela 18 år gammal så känns det fortfarande nytt och fräscht i en annars allt för effektsökande spelbransch. Eller som vår recensent Johan skrev: Få idéer är hundraprocentigt originella, men lite jäkla kreativitet är det minsta man kan begära av människor som försörjer sig på de här grejerna och den inte helt ogenomtänkta klyschan ‘laga inte det som inte är trasigt’ borde sitta på väggen på kontoret hos varje exekutiv producent. Och kreativitet är något spelutvecklarna haft gott om när man producerat den senaste upplagan i XCOM-serien.

Av ovan nämnda orsaker så är XCOM: Enemy Unknown årets överraskning på allra bästa sätt och vi älskar det.

Hedersomnämnande: Black MesaBlack Mesa

Detta hedersomnämnande är inget spel i dess rätta bemärkelse. Det är snarare en gratismod till ett av tidernas bästa spel, nämligen Half-Life. Ett fan-kollektiv gav sig för många år sedan fasen på att släppa ett modd som anpassar deras favoritspel till 2010-talet. Arbetet har dragit ut på tiden och för många hade det helt fallit i glömska. Men hela tiden har gruppen hängivet jobbat på. De ursprungliga sex medlemmarna hade fått sällskap och mot slutet var det hela 41 fans som jobbade med Black Mesa.

Allt skedde dock i det tysta och när spelet lanserades i mitten av september så tappade många av oss hakan. Black Mesa Modification Team hade lyckats med det många av oss trodde var omöjligt. De hade gjort ett av de bästa spelen i historien ännu bättre på alla sätt och vis. Banorna var om möjligt ännu mer genomtänkta och fienden var ännu smartare. Man hade helt enkelt gjort det många av oss inte ens vågat drömma om och man hade gjort det riktigt bra.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.