Guild Wars 2 kom med ett brak och för vidare föregångarens succé med ett antal ändringar i dess stil, som ultimat tar MMORPG-konceptet vidare ett snäpp. Med grafik som knappt går att jämföra med andra MMO-spel på marknaden just nu, och en design som är lika rik och konsistent i såväl städer som landskap, så har spelet gjort sig minnesvärt enbart i betraktares ögon.
Ett nytt eventsystem sätter liv i världen genom att ge spelare gemensamma mål att kämpa för när man traskar omkring på sina äventyr, och en prägel av att hålla spelandet socialt gör det mer belönande att interagera med andra spelare, än att spela ensam. Ännu mer minnesvärt är att Guild Wars 2 har lagt stort fokus på att trolla bort det tanklösa grinding-systemet som så länge har plågat genren, och man behöver inte längre cutta monster för att få experience points – nej, nu får man det för nästan allt man gör! Kombinerat med ett meningsfullt berättande, och mycket mer, är detta en given vinnare av årets RPG.
Hedersomnämnande: Diablo III
Bland alla rollspel i år så är nog Diablo III det som väckt mest uppståndelse, vilket kanske är varför det snabbt försvann från radarn när det inte riktigt kunde leva upp till alla fans förväntningar. Det är dock fortfarande en milstolpe för Blizzard, och även om Diablo III har fått utstå mycket kritik för exempelvis det kritikerrosade auktionshuset och brist på utmanande gameplay, så är det ändå värt att nämnas som ett av årets största tillskott i genren.