Dragon Ball har de senaste åren fått en renässans. Dragon Ball FighterZ, Dragon Ball Xenoverse 2 och Super Dragon Ball Heroes – World Mission har satt Akira Toriyamas verk på väggen igen. Snart, tidigt nästa år, levererar Bandai Namco ännu ett storspel med drakbollar och den här gången är det ett actionrollspel. Dragon Ball Z: Kakarot.
En glad snubbe vid namn Goku
Dragon Ball Z var världens häftigaste serie när jag var en liten palt. Aldrig tidigare hade jag sett tecknat som var lika spektakulärt. När Goku och Frieza stred på Namek satt jag som på nålar varje avsnitt. Jag tror att jag gillar Goku för att han är en schysst och godtrogen snubbe som är lätt att relatera till. En enkel hjälte i sin renaste form. I Dragon Ball Z: Kakarot önskar jag att vi ser en mer mångfasetterad karaktär. Men det är nog att hoppas på för mycket. Goku ät trots allt Goku. Eller Kakarot som han också heter.
Enligt Bandai Namco ska Dragon Ball Z: Kakarot vara det mest trogna återgivningen av Dragon Ball Z, fylld med dramatik och episka strider – något de filmiska sekvenserna sannerligen uppnår! Spelet ska dessutom tillfredsställa fans genom att besvara seriens frågetecken genom underhållande sidouppdrag.
Så hungrig att jag inte kan röra mig
De som känner Goku vet att han är glupsk. I Dragon Ball Z: Kakarot har hans matvanor konverterats till spelmekanik. I Kakarot kan spelare samla olika sorters råvaror att äta, till exempel genom att fiska goliath catfish med Gokus svans. Enligt utvecklaren ska maten vara en del av spelets processer och ska ha meningsfulla effekter på Gokus stats. Över lag verkar det som att spelet har flera valutor och ekonomier spelaren kan nyttja för olika ändamål.
Stridsmekaniken verkar vara ett snabbare, mer välpolerat system än det vi ser i Dragon Ball Xenoverse 2. Spelaren kan undvika projektiler, blocka, flyga och göra slagkombinationer. Än så länge känner vi till en funktion kallad Surge som ökar Gokus egenskaper och möjliggör cancels av superattacker för att väva långa, kraftfulla kombinationer. Troligtvis låser spelaren upp fler egenskaper på högre nivåer med rätt träning. I miljöerna kan Goku hitta Z-bollar i olika färger och min magkänsla säger mig att dessa bollar är den nödvändiga valutan för att köpa egenskaper hos diverse tränare.
Något som utvecklaren inte bekräftat är om Goku är den enda spelbara karaktären. Med tanke på att Dragon Ball Z: Kakarot ska vara trogen källmaterialet är sannolikheten att vi får spela som Gohan, Krillin och Vegeta hög, eftersom de är aktiva i serien när Goku är skadad eller död. Spelbara karaktärer är på sätt och vis bekräftat i gameplay från E3 där det klart och tydligt står i beskrivningen av ett sidouppdrag ”hitta och besegra en galen robot, som Goku”. Uppdragskravet ”som Goku” bekräftar indirekt att spelaren vid ett eller annat tillfälle kommer kunna spela andra karaktärer.
I sin helhet ser Dragon Ball Z: Kakarot ut som ett gediget actionrollspel med stora, öppna områden att utforska och episka filmsekvenser som fångar känslan från animeserien. Vilken kvalitet och djup spelet har får vi se när det släpps. Den tioåriga pojken i mig hoppas innerligt att de gör Goku rättvisa.
Dragon Ball Z: Kakarot släpps tidigt 2020 på Playstation 4, Xbox One och PC.