Sea of Thieves går ut på att bli en legend bland pirater – och detta är inte inlindad marknadsföring, utan det faktiska målet i spelet. Genom att utföra uppdrag för diverse grupper med egna agendor. När du nått en viss rank hos grupperna, anländer en ny grupp till havet. Denna mystiska, ännu inte namngivna grupp förser dig med svårare uppdrag och det är när du fått deras erkännande som du belönas med en speciell nyckel.
Vet du inte vad Sea of Thieves är? Klicka då in dig här.
Nyckeln leder till en hemlig bas för legendariska pirater. Välkommen till Piraternas hemliga gömställe! Ganska fånigt namn, men det är med största sannolikhet bara ett tillfälligt. Enbart pirater med nyckeln kan komma åt gömstället och bjuda in andra pirater. Där kan du hänga i Legendernas taverna och dricka grogg med forna piratlegender. Det är också här spelets riktiga end game börjar.
I tavernan sitter det ett spöke vid namn The Pirate Lord. Hen säljer legendariska uppdrag till dig som du kan dela med din besättning även om de inte är legender själva. Dessa uppdrag är de svåraste och mest belönande i spelet. Det är också de här uppdragen som ger dig skryträttigheter att visa upp för omvärlden.
Postpirat
Efter Sea of Thieves lanseras ska en uppdatering göra så att du får möjlighet att nå en ny legendarisk rank: legendarisk kapten. När du nått den nya kaptensstatusen kan du kalla grottan och gömstället din egen. Med plats för att ankra ditt legendariska och formbara skepp samt möjlighet att vakna åter där efter att döden tagit din köttsliga form. Räkna med att rangen har andra fördelar och booty att dra nytta av.
Vid launch vill vi skapa idén om att du anländer till Sea of Thieves för att bli en Bloodbeard eller Jack Sparrow med konkreta mål att uppnå. Men sedan efter launch, när uppdateringen sätts in, ska du få skapa din egna Black Pear, ditt legendariska skepp, få starta i ditt gömställe, gå ombord ditt skepp och segla genom vattenfallet [som döljer ingången] och explodera in i världen som The Flying Dutchman eller som Batman när han lämnat Batgrottan. Och när andra spelare ser det skeppet kommer de veta att det är ett legendariskt skepp.
– Mike Chapman, game director Rare.
Syftet med spelets progression som Rare menar låter fint på pappret, men det är själva utförandet som betyder något. Det ska bli spännande att se vilka uppdrag som väntar oss blivande pirater. Av betan att döma (som ändå var begränsad) verkade uppdragen ganska sparsmakade. Med lite tur får vi ett smörgåsbord med uppdrag att bygga vårt rykte med.
Ladda inför release med lite härliga piratfilmer!
Sea of Thieves släpps exklusivt till Xbox One och PC via Microsoft Store den 20 mars.