I Sea of Thieves är utseendet på din pirat och ditt piratskepp vad som definierar dig och din legend. Resan till ökändhet är inte en trappa av små levels och egenskaper, nejnej, det är en enorm garderob som du låser upp genom skattjakter och andra uppdrag. Den brittiska utvecklaren Rare vill skapa en stämning i spelet där nya pirater, klädda i trasor, ser upp till eller fruktar välklädda pirater. Det ska synas att de har mer erfarenhet än dig.
Du kan mixa kläderna du hittar, vara vilket pirat som helst. Grejen är den här typen av ’progression of coolness’.
– Sam Chester, lead character artist på Rare
Kläder och andra föremål som definierar ditt utseende köps inte bara för guld, utan vissa kläder är exklusiva till de olika grupperna du kan jobba för. När du når en hög rang i en grupp får du tillgång till föremål som de med lägre rang inte har och kan på så sätt identifieras som någon lojal till Gold Hoarders eller Order of Souls. Utöver det kan vi nog räkna med riktigt unika föremål som enbart kan får genom vissa händelser eller uppdrag. Rare har till exempel bekräftat att du kan klä dig i en särskild hatt gjort från Krakens tentakler.
Tar vi en noggrann titt på spelets konceptbilder och officiell konst går det att hitta ledtrådar till riktigt speciella föremål. Som bilden här visar ligger det säkert ett lysande svärd gömt någonstans i havsområdet. Rare har uppenbarligen bara visat oss en liten del av vad som finns i Sea of Thieves och vem vet vad som väntar efter launch.
Oändligt med pirater
Något som splittrat Sea of Thieves fans är avsaknaden av att själv bestämma över sin pirats kropp. Många av dagens spel tillåter spelare att själva designa sin avatar från grunden. Istället för att låta spelare sitta i timmar och dra i olika reglage för att forma en perfekta näsan, slumpar Sea of Thieves istället fram pirater. Karusellen, som Rare kallar den, heter Infinite Pirate Generator och plockar fram åtta pirater för dig att välja mellan. Duger ingen kan du slumpa fram åtta nya. Varje pirat byggs upp från, vad jag bara antar är, ett stort utbud av färger, former och etniciteter. Rare menar att du ska fantisera om vilka piratäventyr din potentiella pirat ska ha, vilket person den ska vara och vad som ska vara värdefullt för den. Det lustiga är att spelare förmodligen istället kommer sitta i timmar och slumpa pirater.
Trots Rares goda intentioner finns de som önskar att själva kunna styra över sin karaktärs kropp. Även om vi har fostrats till att vilja skapa karaktärer själva eller inte, kan Rare behöva möta fansen halvvägs för att behålla sin goda ställning i kollektivet. Till exempel genom möjligheten att tillfälligt spara de pirater du gillar ifall du inte skulle få en som är perfekt för dig. Vi får se hur Rare väljer att hantera den här feedbacken.
Sea of Thieves släpps den 20 mars exklusivt till Xbox One och PC via Microsoft Store.