Cocoon
Från skaparen av Limbo och Inside, med hjälp från en skara riktigt talangfullt folk. Frågan är om denna pusslande lager-på-lager-upplevelse kan leva upp till en sådan hajp. Förhoppningsvis är det inte så invecklat som presentationen fick det att se ut (själv är jag trött på att känna mig dum av invecklade pussel i spel), men förutom pussel har Cocoon stämningsfull musik och intressanta bossfighter, ser det ut som.
Släppram: 2023.
Été
Franskkanadensiskt måleri. Ser lite ut som det numera bortplockade Beyond Eyes, med en hint av Super Mario Sunshine. Levelsystemet gör det hela betydligt mer intressant, och den fria utforskningen eggar vandringslusten. Sandlådeläget att måla sitt eget konstverk låter riktigt ambitiöst, även för denne kroniskt oartisitske själ.
Släppram: Tidigt 2024.
Summerhill
Från en utvecklare som gjort sig känd bland mobilspel, via titlarna Alto’s Adventure och Alto’s Odyssey. Ser ut som en naturlig vidareutveckling av de två, med gimmicken att du vallar får tillsammans som en människa-hund-duo. Det både ser ut och låter rätt mysigt (Todd Bakers akustiska gitarr låter välstämd). Med världens fårvallning som främsta inspirationskälla går det inte annat än att bli lite nyfiken på vad en sådan produkt kan bli.
Släppram: Ingen ännu.
Eternights
Actionspel med dejtingmekanismer. Vi har sett dejting kombinerat med strategirollspel (Sakura Wars) och med traditionella japanska rollspel (Persona), men actionspel kan vara en första för undertecknad. Detta är dock Studio Sais första rodeo; det är naturligt att känna en viss skepsis. Särskilt efter trailerns voiceover, som är duktig, men känns lite lagom krystad. Det hör väl till, men frågan är hur mycket man känner för tonårsdrama när Eternights väl når oss.
Släppram: September 2023.
Retro Gadgets
En våt ingenjörsdröm och kanske en McGuyver-makare. Retro Gadgets är exakt vad det låter som: en liten verkstad i åtta(-ish) bitar med massor av skaparglädje. Kanske kan den till och med få en sån tummen-mitt-i-handen-person som jag själv att vilja skruva på mackapärerna. I den virtuella världen är det ju faktiskt inte riktig skit som går sönder eller spontant fattar eld.
Släppram: Ute nu (Early Access).
Mars First Logistics
Gillar du Mars (planeten) och surrealistisk logistik kanske det här kommer att bli något för dig. Även här kan nog en och annan ingenjörsfärdighet komma en till godo, eftersom du även måste bygga ditt leveransfordon. Den grafiska stilen påminner om ”finrumsspelet” Sable, om än något mer sparsmakat. Blandningen mellan procedurskapta och handgjorda sidouppdrag låter spontant lovande.
Släppram: 22 juni (som Early Access).
Saltsea Chronicles
Danskar och tyskar som tar sig an en lätthjärtad postapokalyps där du spelar som en besättning i jakt på sin försvunna kapten. Salt Sea Chronicles ser ut som ett lovande peka-klicka-spel med ett lovande mysterium att lösa och många intressanta interaktioner. Här finns även ett kortspel att fördriva tiden med mellan utforskandet och utfrågandet av lokalbefolkningen.
Släppram: Snart.
En hel del olika titlar, men dessvärre inte många med släppdatum. Av dem alla ser jag själv mest fram emot Hauntii och Été, med en liten lucka öppen för Eternights. Vi får se hur de levererar så småningom. Innan dess lär fler detaljer trilla in via nyhetsbrev och pressutskick.
Men det här var inte allt Double Fine hade att bjuda på, nej. Kanske har du missat dokumentären PsychOdyssey? Tim Schafer älskar verkligen sitt genibarn Rasputin och har tillsammans med studion skapat en imponerande dokumentärserie på hela 32 delar på mellan 20 minuter och 1 ½ timme i speltid vardera. Det är inte bara imponerande – det är mer eller mindre vanvettigt. Men som en heltäckande skildring av spelutvecklingens toppar och dalar finns det nog inget liknande dokument. PsychOdessey saknar motstycke. Hela serien finns på Double Fines YouTube-kanal. Nu vet du vad du ska spendera din söndag på.