Destiny 2 får sin första DLC i form av Curse of Osiris om lite mer än en vecka och den har mötts med både entusiasm och kritik. Det sistnämnda är tyvärr mer än väl berättigat. Videon här ovan må vara extremt saltig, men DonutMX har inte fel. Jag önskar att han hade det, dock.
Låt oss ta en titt på vad vi får i Curse of Osiris:
- Utökad story med quests, fokuserat på warlocken Osiris
- Nytt patrullområde i form av Infinite Forest på Merkurius
- Nytt social space i Lighthouse
- Nya missions, nya strikes och nya free roam-aktiviteter
- Heroic mode till strikes och adventures
- Nya vapen-quests – ’Lost Prophecies’ (11 nya vapen med troligt Vex-tema)
- Nytt innehåll till den tidigare raiden, Leviathan, som kallas ’Raid Lair’
- Ny karta i crucible – Wormhaven – till PlayStation
- Utökad level cap (character 20 till 25, power 300-330)
- Nya vapen, emotes, m.m
Det låter ju bra…
…men det är fel. Det finns ett väldigt stort problem med det här.
För de som fått testat Curse of Osiris hos Bungie säger att de som älskar Destiny 2 för vad det är kommer gilla den kommande ”expansionen” då det är mer av samma sak. Baserat på vad Bungie har gett oss så verkar det stämma väldigt bra. Att överhuvudtaget använda patrullområden, nya missions, en ny cruciblekarta (som f.ö. är exklusiv) och ny gear som säljargument känns lite desperat. Det ska vi kunna förvänta oss. Att den nya raiden återanvänder redan färdiga assets känns också lite slött. Och med ”lite” menar jag ”extremt”. Meningen de använder utropstecken till är den om det största public eventet vi någonsin sett i Destiny 2. Vilket inte säger mycket.
Ingen kontinuitet
Att höja level cap känns helt onödigt och, precis som föregångaren, som en nödlösning på dålig planering. Det finns ingen kontinuitet i det och istället för att fokusera på power levels så kastar de in en mekanik som vi inte har någon användning av längre. Hade de låtit oss levla till, låt säga 50, i vanillaspelet hade det varit en sak. Efter att ha börjat jobba på power levels känns det otroligt överflödigt. I det sistnämnda levelsystemet kommer vi kunna gå upp till 330 (335 med mod). Jag hade hellre sett att de strök originallevlarna och bara gav oss power levels istället. Det hade känts mer proffsigt.
Lär er hur PR fungerar, Bungie!
Ända sedan releasen har Bungie valt att vara lite hemliga med många detaljer och problemet med detta är att det kändes mer som att de försökte dölja alla nackdelar med spelet. Det här är inte konspirationstänk då det redan hänt med ett flertal andra titlar genom spelhistorien. Att leka hemlighetsfull och skapa hype kan fungera, men bara om vi får starka löften och bevis på att den upplevelse vi vill betala för kommer vara värt pengarna. Bungie har inte lyckats med det. En del fans av första spelet har säkert svalt det med hull och hår och det är lite vad de vill också. De vill vagga in oss i en falsk trygghet. Efter spektaklet med riggad XP är det inte särskilt lätt att lita på Bungie heller.
Deras hemlighetsmakeri känns inte lika mycket som ett hypeverktyg som att de försöker dölja alla fel de hoppas komma undan med. Om de vill leka hemlighetsfulla bör de visa oss en teaser på den kommande raiden som utspelar sig, t.ex. på Titan eller Merkurius. Något helt nytt. Nu får vi bara Leviathan, del två. Och en halv. Det kan säkert vara jätteroligt, men det förändrar inte att det är en lat väg de valt att gå. Jag har inga problem med raid lairs i Leviathan för det är ett enormt skepp att utforska, men låt det vara gratis innehåll, inte del av officiell ”expansion”.
Låt saker ta tid – vi kan faktiskt vänta
Till Bungies (väldigt klena försvar) kan det sägas att Curse of Osiris började utvecklas innan spelet var släppt. Det fanns alltså ingen feedback att använda sig av under produktionen. Dessvärre är det vad vi kommer få nästa månad. De har inte utnyttjat den feedback de fått på spelet under första månaden och trots att de menar väl verkar det inte gå särskilt bra när de tänker. Curse of Osiris kommer bli en liten utökning av originalspelet, något som skulle kunna vara en DLC på 60 spänn. Inte den första, officiella ”expansionen” av spelet.
Jag kanske är bortskämd med Blizzard och allt de ger oss gratis, men efter att ha fått en handfull karaktärer, en handfull kartor och en massa kosmetika från alla events känns det lite snålt av Bungie att sätta en så pass stor prislapp på så pass lite innehåll. Jag hade hoppats på att de ger oss nya strikes allteftersom, för det behövs. Fyra stycken är inte mycket att gå på. Att önska sig nya raider, på något av de redan existerande ställena känns inte heller orimligt. Det finns så fantastiska miljöer att utforska på Nessus, Titan, Io och Jorden, men vad får vi? Mer av samma ställe. Jag hittade ett intressant ställe på vid Well of Flame på Nessus, men det verkar de inte vidareutveckla. Att vara nyfiken känns lite bortkastat, för att vara ärlig. Att bli exalterad över nya ställen känns helt förgäves, åtminstone i samband med Curse of Osiris.
Jag älskar Destiny 2, men det är nedlusat med problem och brister. Det är ett otroligt snyggt spel, men bra musik och fantastisk gameplay, med några av de absolut bästa co op-momenten jag erfarit! Världarna är fantastiska, med en detaljrikedom som är uppe bland kolosserna. Det är en värld du skulle vilja utforska, men till vilken nytta?
Trots att Bungie har hjärtat på rätt ställe verkar deras förstånd ha försvunnit ut i rymden, uppslukat av the Darkness. Jag hoppas dock innerligt att jag kommer få mina farhågor krossade till damm. Tidigare erfarenheter med spelserien och den info vi har fått än så länge lutar åt att det här kommer bli en stor besvikelse som kommer få ännu fler spelare att hoppa av.