Destiny 2 befinner sig just nu i en svacka kantad av kritik. Dåliga tider är inget nytt för Bungies looter shooter som varit en berg och dalbana genom åren. Bråkiga buggar, ojämn stabilitet och brist på innovation har varvat med spännande utvecklingar, älskvärda karaktärsporträtt och häftiga maktfantasier. Spelet har haft sina skinande stunder av mästerlig design och suveränt berättande. Fjolårets Destiny 2: The Witch Queen var ett av Destinys höjdpunkter, medan årets expansion Lightfall i jämförelse var en svidande besvikelse.
Upptrappningen till Destiny 2: Lightfall hade pågått i flera år. Och som en flaska åldrat vin skulle fans åtnjuta en välsmakande, dramatisk drabbning med den stora antagonisten the Witness. Säsongerna upp till Lightfall var som bitar av ett pussel. Vi trodde expansionen skulle vara den sista biten. Vi förväntade oss svar och en tydlig bild av spelets universum. Men istället ledde Lightfall oss djupare in i kaninhålan. Förvirring, frustration och bara fler frågor följde.
Nu, efter en gruppintervju som Varvat och övrig spelpress hade möjligheten att delta i, visar det sig att det faktiskt var Bungies plan från början.
Ett överlag starkt narrativ
Historiskt sett har säsonger haft olika disposition och anknytning till den övergripande berättelsen som spelet driver framåt med varje årlig expansion. Sedan Bungie separerade från Activision har säsonger i allt större omfattning tagit formen av narrativa vägar som knyter an till den pågående sagan. Medan det går att argumentera för att Destiny 2 långsamt stagnerat efter att Bungie själva blev utgivare är vi många som anser att storyn blivit starkare för varje säsong som går.
Destiny 2 fokuserar väldigt mycket på karaktärerna i berättelserna. På många sätt påminner säsongerna i Destiny om avsnitt i TV-serier med stora karaktärsgallerier. Bungie har själva sagt att storyns framgång till stor det är tack vare personlig igenkänning i spelets många karaktärer. Season of the Haunted som var stöpt i ångesthantering och depression resonerade till exempel starkt med mig. Och den nuvarande Season of the Deep är något som Bungie berört många krigsveteraner.
Säsongerna i Destiny 2 har de senaste åren varit nära knutna till expansionerna. Shadowkeep började på riktigt att utforska Mörkret samtidigt som efterföljande säsongerna utvecklade temat. Season of Arrivals ledde naturligt över till Beyond Light som nystade i vårt förhållningssätt till Ljuset och Mörkret. När Mörkret anlände till solsystemet skiftade fokus till att rekrytera allierade inför den kommande striden. Spänningen inför The Witch Queen var nagelbitande efter Season of the Splicer och Lost när Savathûns inblandning i spelets handling blev tydligt.
Destiny 2: The Witch Queen var en fantastisk expansion som tog tillvara på de föregående säsongerna, på samma gång som det utvecklade och fördjupade spelets berättelse. De efterföljande säsongerna trappade upp konflikten inför den kommande ondskan som skulle leda in i Lightfall. Baserat på de senaste årens upplägg och The Witch Queens stora framgång förväntade alla sig mer än vad vi fick. Där tidigare expansioner på sätt och vis varit kulmen av föregående säsonger är Lightfall istället en ny grund som efterföljande säsonger kommer att bygga på.
Och det var ingen beredd på.
En ny experimentell struktur i seriens narrativ
Jag var inte den enda som upplevde en stark känsla av besvikelse efter Lightfalls kampanj. Som en fågelholk satt jag framför teven utan att begripa vad storyn handlade om. Hela äventyret utspelade sig på Neptunus, långt borta från jorden och det pågående krig vi rustat för i över ett år. Istället lärde vi oss en ny kraft och har stridit om en ”sak” som aldrig blir förklarad. Lightfall var i stort sett helt frånkopplad från föregående berättelser.
I vår recension av Destiny 2: Lightfall kritiserade jag storyn starkt och kallade det för en enda lång tutorial. När diskussioner kring expansionens dåliga narrativ mestadels blev spelets fokus utannonserade Bungie i ett blogginlägg att ett nytt uppdrag skulle komma till Lightfall som utforskar allt det som vi inte fick svar på i kampanjen. Utannonseringen fick mig att kalla Lightfall för early access. Efter avslöjandet av the Witness ursprung (i nuvarande Season of the Deep) har fans och press även frågat sig varför den här informationen kommer nu? Är det studions sätt att kompensera för expansionens brister?
Robert Brookes, senior narrative designer på Bungie, förklarar under gruppintervjun att berättelsen redan var fastställd när de arbetade på Lightfall. Han berättade även att så som Bungie arbetar med säsonger så var Season of the Deep (införstått även det eftersläntrande uppdraget till Lightfall) redan spikad innan Lightfall ens släpptes, vilket gör att Bungie inte hinner agera på kritik i den omfattningen.
– Våra tidsramar är så stora att tanken på att skriva något som en reaktion är bara inte fysiskt möjligt, säger Robert Brookes. I stort sett hela berättelsen var redan spikad när vi arbetade på den. Och Lightfall var alltid tänkt som en actionfilm från 80-talet med fokus på bombastiska ögonblick. Det skulle vara energi och upplevelsen i stunden. Vi hade iden att säsongerna skulle kunna plocka upp trådarna och följa upp dem i sinom tid.
Nikko Stevens, senior narrative designer på Bungie, håller med och förklarar att säsongen efter Deep kommer vara en naturlig fortsättning på den pågående berättelsen.
– Vi har gjort kopplingarna mellan säsonger starkare och starkare varje år, säger Nikko Stevens. Tidigare gjorde vi små nickningar inför senare säsonger som du sedan hoppar in i och upptäcker är helt egna berättelser! Idag vill jag påstå att vi nått en punkt där händelserna i Season of the Deep leder direkt in i nästa säsong. Men mer än så vill jag inte säga.
– Det här är några av de mest sammanlänkade säsongerna vi någonsin gjort, fortsätter Robert Brookes. Rent narrativt innebär det en större satsning med större risker. Sammanlänkningen mellan säsonger har tidigare handlat om att bygga upp till en årlig release och sedan börja om med de nya säsongerna. Den här gången är Defiance och Deep snarare efterdyningarna av Lightfall. Det finns många trådar som vi lämnade avsiktligt för att sedan plocka upp och utforska närmare så att de har större slagkraft.
Vidare berättar Robert Brookes att de två efterföljande säsongerna kommer trappa upp berättelsen och leda in Destiny 2: The Final Shape. Så bekräftar han att säsongerna det här året är annorlunda i sin utformning än vad vi är vana vid. Att vissa berättelser kan upplevas som skrivna på ett annat sätt och att det är väldigt avsiktligt.
Bortglömd slöja – Veil Containment är tydligen en veckovis aktivitet
Något jag inte förstod under gruppintervjun var när Robert Brookes, senior narrative designer på Bungie, började prata om Veil Containment – en plats i det uppdrag för Lightfall som kom på efterkälken. Han pratade om hur det uppdraget skulle ge många ledtrådar för framtiden, både under nuvarande säsong, men även i nästa.
Vadå? Skulle man göra uppdraget flera gånger? Som uppdraget Two Truths, Two Lies i The Witch Queen som vecka efter vecka fick spelare att spekulera om framtiden? Var det bara jag som inte förstod att Veil Containment var något som uppdateras varje vecka?
– I Veil Containment kan du upptäcka den pågående undersökningen av the Veils ursprung och hur det har påverkat Neptunus. Det ger dig även förebådanden om händelser i senare säsonger och expansionen. Så luskamma Veil Containment! Det här är ett sätt som vi experimenterar med nya narrativa framföranden för att kunna berätta nya historier och skaka om folks förväntningar.
En ny chans inför slutet – och framtiden
Oavsett omständigheterna som föranledde kvaliteten på berättelsen i Destiny 2: Lightfall – strukturen och innehållet i själva kampanjen är fortfarande bristande – så är jag villig att ge Bungie en chans att räta upp sig. Berättelserna som Brookes och Stevens team skriver är några av de mest minnesvärda i spelserien. Och om efterföljande säsonger nu ska bygga på det som Lightfall etablerade, finns det fortfarande tid att glänsa.
Med det sagt hoppas jag att Bungie drar lärdomar av Lightfalls utfall. Kritiken hade inte varit lika svidande om studion från början var transparenta med att Lightfall inte skulle stå förankrad i föregående säsonger, utan lägga grunden för kommande innehåll. De skulle ha varit tydliga med att de som köper Lightfall får tillgång till uppföljningsuppdrag i senare säsonger. De skulle ha haft modet att säga att mycket av storyn också förläggs till efterföljande säsonger.
Vidare går det även att kritisera Bungies nya säsongsstrukturer i förhållande till Lightfall. Ska spelare verkligen behöva köpa in sig i säsongerna för att få grepp om storyn? För en undermålig spelupplevelse som kostade dem över 700 SEK? Jag är villig att ge dem en chans att bättra sig. Men beroende på de hanterar Destiny 2 framöver och den avslutande expansionen The Final Shape blir avgörande för spelets framtid – och framtiden för deras nya spel Marathon.
I alla fall för min egen del.