Det finns något trolskt över animeinspirerad grafik som drar ens blick till sig, aggressivt. Det är kanske inte så konstigt för en självuttalad weeb/otaku/animenörd med massvis av positiva minnen med den visuella stilen. Under årets Gamescom har nyheter om flera sådana titlar nått oss. Här är fem av de som jag personligen ser fram emot, och som mina finkulturella bröder och systrar kanske också kan finna tjusning i.
Eternights
Eternights av Studio Sai har dykt upp här förut, senast under sommarens Day of the Devs 2023. Nu närmar sig releasen som är redan den 12 september, på PlayStation 4–5 och PC (Steam/Epic). Faktum med att datumet faktiskt flyttades fram med över en vecka nyligen; det första datumet var den 21 september.
Eternights har växt till sig, inte minst i denne betraktares hjärta. Här finns nämligen stor plats för udda genrekombinationer som denna, och det gäller särskilt om paketeringen är så här snygg. Visst är Eternights inget Code Vein eller Tales of Arise, men trailern vittnar om bra stuss i striderna och en följsam bilduppdatering. Och vem gillar inte lite mellansekvenser i traditionell 2D-animation?
I senaste inlägget om Eternights ställde jag mig frågande till dess kvaliteter. Det gör jag nog inte längre.
Lunar Lux
Actionäventyr med framtidstema som låter dig klappa hundar(!). Lunar Lux utspelar sig i en framtid där jorden (eller Terra) förstörts av en komet. Samma komet hotar nu, hundratals år senare i nådens år 30XX, att ta även Månen (Luna) från oss. Det är upp till månkrigaren Bella att sätta stopp för detta. Det gör hon via minispel – så klart. Lunar Lux utlovar flera olika och unika utmaningar och slagsmålssystem i din strävan efter att rädda dagen.
Vi behöver inte heller veta länge på Lunar Lux. Spelet släpps redan den 18 september via Steam. Det är Freedom Games som står för utgivningen. Utvecklarna bär namnet CosmicNobab Games, vilket kan låta bekant för fans bevandrade i fanprojekt kring Mega Man Battle Network. Lunar Lux är enmannastudions första originaltitel, och vi hoppas få skriva mer om det inom kort.
Silent Hope
Efter Trinity Trigger är både utgivaren Marvelous och käckt färgsprakande småfigurer rätt färskt i minnet. I Silent Hope har du dock hela sju karaktärer att välja på, och deras kampstilar är helt olika varandras. Tillsammans beger de sig ner i Abyssen, där kungarikets regent antas vara tillfångatagen. I Abyssen ska det också slåss och ansamlas förnödenheter inför kommande bataljer. Allt orkestrerat av rikets prinsessa, vars röst är den enda kvar i ett kungarike av stumma. Det här är med andra ord en saga med lite resurshantering och ursöt grafik.
Det enda som talar emot Silent Hope på det personliga planet är att dess grottor slump-/procedurgenereras, samt att det är strikt för en spelare. I övrigt är det här en solklar vinnare av mitt chibiälskande hjärta och en solklar kandidat till hushållets fritidsnämnd för oktober månad.
Silent Hope släpps den 3 oktober till PC (Steam) och Nintendo Switch.
Fallen Symphony
Ett modernt JRPG med en visuell stil kraftigt inspirerad av Octopath Traveler och andra HD-2D-spel. Till skillnad från andra återtåg till genrens traditioner ska Fallen Symphony dock inte ha ett turbaserat stridssystem. I stället har utvecklaren RetroVertigo (älskvärt namn!) valt att göra en brawler. Striderna utspelar sig alltså mer som Star Ocean eller Tales of Phantasia – kanske rentutav Double Dragon.
Jag önskar jag kunde säga att vi har en trailer som visar Fallen Symphony i action, men vi får tyvärr vänta längre på en sådan. Spelet är utannonserat för ett preliminärt 2024 på PC (via Steam) under utgivaren Deck13 Spotlight. Stilen är än så länge lite opolerad, kan tyckas, men vi kan se fram emot många förbättringar innan 2024.
Sword of Convallaria
En del av ambitionen med Sword of Convallaria är att ge en kvalitetsupplevelse i stil med Tactics Ogre, Triangle Strategy eller Final Fantasy Tactics i en mobil enhet. Förutom Android och iOS släpps spelet dock även på PC (Steam). Trailern talar gott om titelns förmåga att leva upp till de tunga inspirationskällorna. Det visar väldigt tydligt sina rötter med japanska röster för samtliga roller (till skillnad från ovan nämnda Eternights).
Utvecklarna bakom Sword of Convallaria heter XD Games och är mest kända för gratisspel på mobila enheter. Detta får så klart skepsisen att hänga tungt över det här spelet. Men betvivla den som betvivlas bör – ännu tillkännages i varje fall vare sig släppdatum eller prissättning. Kanske får vi en traditionell prissättning, utan DLC eller gacha-mekanik?
Vad vi däremot får veta om Sword of Convallaria är att det har många, många banor (300 stycken!) och tillika ödesdigra val spelaren kommer att ställas inför, där vart och ett kan påverka slutet. Mustigt!
Så många spel utannonseras på löpande band, och då hjälper det inte att namnskicket är, tja, låt oss kalla det något statiskt och oflexibelt. Eternights och Lunar Lux låter åtminstone någorlunda unika. Silent Hope å andra sidan låter som att Konami slagit sina flaggskeppsserier Silent Hill och Silent Hope samman (jag tackar en gammal Super PLAY-tidning för det här skämtet; minns ej vilken). Resten, tja, låter som generiska fantasy-namn. Men de ser ju alla ut att bli så mycket mer! Dessa titlar ser ut att både bli spelvärda och rentutav något bra. Bara tiden kan utvisa hur korrekt det siandet blir, men snart får vi veta. Snarare för somliga snarare än för andra.