Bungie avslöjar mer information om Stasis, den nya kraften spelare kommer kunna använda i sin kamp mot mörkret i Destiny 2: Beyond Light. som släpps den 10 november till Playstation 4, Xbox One, PC, samt Stadia (och nästa generations konsoler när de blir tillgängliga).
Stasis är sprungen ur mörker och manifesterar sig som is och kristaller, en slags entropi som fryser ner och försvagar fiender – och sedan krossar dem! Kraften går även att använda för att skapa tillfälliga barriärer och konstruktioner i omgivningarna. Stasis är en förmåga olik någon annan i Destinys historia och det kommer förändra hur du spelar.
Beyond Light kommer att introducera nytt innehåll i Destiny 2, men även avlägsna gammalt innehåll. Du kan läsa mer om denna process här.
Varje klass får en egen version av Stasis med särskilda egenskaper och funktioner. Medan vi inte vet exakt vad var och en gör specifikt vet vi vad de heter. Warlocks blir Shadebinder, som med en stav av is kan chock-frysa motståndare runtom sig. Hunters blir Revenant, som med ishackor kan frysa ner ett stort område. Titaner blir Behemoths, som med sina händer skickar iväg snöskred som fryser ner fiender i närheten som sedan kan krossas.
Vi får veta mer om Warlocks den 1 september, Titans den 3 september och Hunters den 8 september. Håll utkik!
Stasis – ett nytt element
Med Stasis har Bungie skapat ett element som tar Destiny 2 till nya höjder. Denna förändring ligger främst i de synergier det har och möjligheten att kontrollera omgivningen med tillfälliga hinder i is. Av det vi ser i trailern har Stasis egenskapen att sakta ner och försvaga motståndare, till exempel avbryta en annan spelares aktiva super. Följer du sedan upp med än till Stasis-attack fryser motståndaren fast på plats och kan enkelt bli krossad i tusen bitar.
Denna synergi av primör och avlösare lägger grunden för ett starkare samspel mellan spelare som kommer tjäna dem både i vardagliga aktiviteter och de allra svåraste utmaningarna. Kombinera det med spännande nya exotiska föremål och befintliga krafter har vi en magisk kompott som har potentialen att blåsa nytt, spännande liv i Destiny!
Du kan läsa mer om Stasis på Beyond Lights officiella hemsida.
De här synergierna kommer inte bara till hands i kampen mot horder av fiender i PvE, utan kommer kunna vända striden i PvP. Taktiska motanfall där spelare hjälper varandra för att ta punkter i Control eller blocker sniper-passager med väggar av is kommer kasta om Crucible på sätt som är svårt att föreställa sig i dag.
Problematiken med Stasis
Förutom att Destinys PvP kommer fullständigt domineras av Stasis i början av Beyond Light finns det potentiellt långsiktiga problem med en så mäktig kraft som denna. Min främsta oro ligger i värdet i övriga krafter när Stasis erbjuder så mycket. Centrala funktioner som Well of Radiance och Ward of Dawn kommer nog fortsätta dominera i maximeringen av boss damage och överlevnad, men vad händer med de vanliga klasserna när de nya förser spelare med väldigt starka neutrala egenskaper?
Som en Warlock-main är jag rädd att Shadebinder kommer vara så stark att jag känner mig tvungen att spela det. Bortsett från Devour ser jag ingen mening med att köra Void-krafter. Alla Solar-krafter förutom Well of Radiance kan få det väldigt tufft mot Stasis. Och min oro grundar sig inte i att jag känner mig hotad av de nya krafterna – jag välkomnar dem! Men för någon som mig som spelat Destiny sedan 2014 vet jag också hur omvälvande nya egenskaper är för balansen.
Med största sannolikhet kommer de gamla krafterna behöva bli uppgraderade med nya egenskaper för att väga upp mot Stasis. För jag har svårt att se Stasis bli nerfat utan att förlora sina nyckelegenskaper. Tids nog vet vi effekterna av mörkrets krafter – och med en expansion vid namn Lightfall (släpps 2022) är det mycket troligt att de subklasser vi känner idag kommer förändras.