En titt på multiplayerläget i Crysis 3

Här på Gamex finns det många spel att lira, men vissa sticker ut mer än andra. Bland de mest populära titlarna hittar vi Crysis 3 som går att spela på tre rader av datorer där alla medverkande tävlar i en multiplayer-kampanj. Stolarna är ständigt fyllda av unga talanger som vill ge detta nya skjutspel ett tappert försök bland en massa andra spelare. När spelet startar delas alla spelare upp i två lag som måste utkämpa en strid i en djungel, där spelläget går ut på att attackera och försvara utmarkerade zoner som dyker upp i successiv ordning.

Grafiken är inte på topp, men det kanske man inte kan begära av en demo som dessutom utspelas i multiplayer. Trots det så laggar spelet en aning rent visuellt, varför jag här och där kunde höra en och annan muttring från ungdomar som inte tolererar lagg av något slag. Även jag blev förvånad och undrade hur tankegången egentligen har gått när man presenterar sitt sprillans nya spel under suboptimala förutsättningar – men jag spelade ändå! Och hade kul.

Jag slår igång min osynlighet och rusar rätt in i slagfältet. Överallt runtom mig är höga ruiner som jag kan gå genom, runt eller hoppa upp i för att få bättre utsikt över spelplanen. Jag smyger runt,  testar kontrollerna, försöker få en känsla för spelet. Plötsligt ser jag en annan spelare – en fiende! Jag springer fram och skjuter ned honom med mitt automatgevär och får poäng för bedriften, och det känns underbart. Tyvärr upphör osynligheten så fort man öppnar eld och jag blev omedelbart upptäckt och nedskjuten själv.

På den banan fortsatte det; Jag smög omkring med osynlighetsmanteln och sköt där jag fick chans. Något jag gillar är  hur strategiskt spelet framstår med de olika förmågorna i dräkten – som förvisso inte är någon nyhet – då det känns oväntat balanserat och spännande! Med osynligheten aktiverad är man bokstavligen helt 100% osynlig för fiender tills energin tar slut, man blir träffad eller själv öppnar eld; Med skölden aktiverad tål man extra mycket stryk; extrahoppet gör att man kan nå höga höjder; och sprinten att man snabbt kan fly från kniviga situationer.

Spelupplevelsen är inte chockerande vad gäller innovation och originalitet – det är ju trots allt ett traditionellt skjutspel i grund och botten. Men det är ändå en positiv upplevelse som jag lämnar bakom mig med nya förväntningar i bagaget.  Nu är det bara att hålla tummarna för att singleplayer-kampanjen blir lika genomarbetad! Läs även min intervju med medverkande förläggare Mike Reed som berättar mer om spelet i detalj.

Crysis 3 är planerat för släpp i februari 2013 till PS3, 360 och PC.

0 Delningar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Written by
Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.