Hands on: Sim City

Nya Sim City är ingen reboot. Det är en samling av Sim City-seriens bästa egenskaper, ihoptryckt i en enda solid upplevelse. Jag fick chansen att prova en exklusiv alfa-demo tillsammans med medverkande förläggare George Pigula, som muntert ville berätta alla spelets bästa sidor. Men jag, som har lagt ned otaliga timmar på Sim City 2000 i mina yngre dagar, har en ganska fossilerad syn och undrar hur det nya spelet (som bara heter Sim City) kan förnya mina känslor för genren och den populära spelserien.

Trots att jag har missat de senaste x antal titlarna i serien så har jag ändå haft någorlunda koll på hur spelen har förändrats med tiden. Stilen har gått från realistiskt symmetrisk till ett nästan cartoony utseende som även kommer med denna nya titel. Designen är helt medvetet anpassad för att städer och hus ska se ut att vara uppbyggda av små lådor som man kan ”luta sig in i” och flytta omkring ungefär som verkliga leksakshus på pojkrumsgolvet. Det är en mycket påtaglig känsla som är menad att tilltala både yngre och äldre spelare.

Det märks att serien även har tagit en del svängar för att bli såväl mer användarvänligt som mindre bestraffande vid felsteg i stadsutvecklingen. Det är tydligare vad som går snett och hur man rättar till eventuella problem. Det finns nu även mål att följa vilket innebär att man inte alltid är helt utelämnad till sin egen kreativitet, vilket för mig är positivt – men något linjärt. Nya Sim City fokuserar dock mycket mer på att hålla just stadssimuleringen på detaljnivå i bakgrunden, och ska vara mycket mer avancerat än tidigare spel i serien. Luften i spelvärlden påverkas av avgaser från fabriker, individuella invånare har sina egna hem och mål i livet, lokaltrafiken följer trafikregler och rödljus medan allting kalkyleras till höger och vänster för att ge en realistisk, levande och ständigt utvecklande stad.

Jag saknar personligen det hårda, realistiska klimatet som utgjorde de äldre, 2D-isometriska spelen, men ifall detta nya spel faktiskt kommer att vara så komplext som utlovas så kanske slutresultatet blir mer imponerande än denna exklusiva demo. Mer info kommer att kunna urskönjas så fort jag har fått upp min intervju med George Pigula! Stay tuned.

Sim City är planerat för släpp till PC och Mac den 8 mars 2013.

[youtube id=”i46YLZvN2kQ&” width=”600″ height=”350″]

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.