Fenomenen virtual reality och augmented reality skapar allt mer hype på nätet. Sedan januari 2015 har exempelvis inlägg på Twitter som handlar om antingen virtual eller augmented reality ökat med hela 548 procent. Samtidigt har så kallad eSport nu fler följare i sociala medier än de stora amerikanska idrottsligorna NFL, NHL och MLB tillsammans. Det framgår av den nya rapporten Adobe Digital Insight Gaming Report från Adobe.
Virtual reality (VR) och augmented reality (AR) är två fenomen som diskuteras flitigt på nätet. Sedan Adobe började mäta antalet inlägg om VR och AR på Twitter i januari 2015, har dessa mer än femdubblats. Det visar den nya rapporten Adobe Digital Insight Gaming Report, som handlar om datorspel, gaming och eSport.
– Det råder en enorm VR- och AR-hype just nu. I takt med att tekniken utvecklas ser företag och marknadsavdelningar över sina möjligheter att profilera sig på nya sätt. De kan exempelvis samarbeta med innehållsleverantörer eller utveckla egna VR-program för att hoppa på trenden, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.
eSport större än NFL
Av rapporten framgår även att eSport nu har fler följare än stora amerikanska idrottsligor som NFL (National Football League), NHL (National Hockey League) och MLB (Major League Baseball). Sedan förra året har eSport blivit allt mer omtalat i sociala medier och i Europa har antalet inlägg på ämnet ökat med 40 procent, vilket är mer än i Asien och Nord- och Sydamerika.