Det känns som att cyberpunk legat på tapeten hur länge som helst nu, inte minst tack vare ett visst spel. Därför är Scarlet Nexus en fräsch fläkt i den lite unkna genren. Bandai Namcos nya actionrollspel är nämligen ”brainpunk”, en dystopisk framtidsvärld i vilket människor utvecklat psykiska krafter och märkliga monster faller från himlen för att käka hjärnor. Dessa monster kan enbart besegras av en grupp elitsoldater med starka krafter och självklart lurar intriger under ytan som bara väntar på att vända upp och ner på världen.
Vi har haft nöjet att spela Scarlet Nexus på distans, en metod som fungerade relativt smidigt men som gör det svårt att förutspå spelets prestanda. Vi fick testa de inledande timmarna för båda huvudkaraktärerna Yuito och Kasane, levela upp och utrusta dem med grundläggande föremål. Naturligtvis slogs vi mot massor av monster och lyssnade på flera dialogsekvenser. Med gedigen erfarenhet av japanska spel kan jag säga att även om mycket känns bekant besitter Scarlet Nexus en unik inramning som gör spelet genuint fascinerande. Ungefär som när du för första gången ser Neon Genesis Evangelion. Stora lovord, jag vet, och den 25 juni får vi se om Bandai Namco framgångsrikt levererar en minnesvärd upplevelse.
En mer realistisk och jämförbar liknelse är däremot förra årets älskling Astral Chain. Även om Platinum Games actionrökare fokuserar på intensiva strider, delar den tematiska likheter med Scarlet Nexus. Båda utspelar sig i en dystopisk och högteknologisk framtid plågad av övernaturliga väsen. Med det sagt anser jag däremot att Bandai Namcos rollspel har en tillräckligt unik vridning för att berättiga sin existens. Nog med liknelser och jämförelser, nu ska jag istället berätta för er varför jag ser fram emot Scarlet Nexus!
Psykiska krafter, tonåringar och mutanter från rymden
Du axlar rollen som antingen Yuito Sumeragi, en godhjärtad ättling till en mäktig och inflytelserik familj; eller Kasane Randall, en kylig och beskyddande storasyster. Deras berättelser är parallella och har snarlika punkter i berättelsen men ger olika perspektiv på händelserna. Efter bara några få timmar med spelet är det svårt att sia om hur omfattande skillnaderna är, men det är underförstått att Kasane och Yuito har olika drivkrafter. Detta ger intrycket att Scarlet Nexus har ett gediget omspelningsvärde, då du vill spela båda karaktärerna för att uppleva helheten av storyn. Kanske allra viktigast skiljer de sig i strid, där Yuito använder sig av den klassiska katanan och är stark mot enskilda fiender medan Kasane använder knivar för att snabbt attackera flera motståndare samtidigt.
Både Kasane och Yuito är ynglingar som nyligen gått med i den särskilda elitstyrkan OSF. Det är ett förband av psykiskt förstärkta soldater med uppgiften att strida och motverka de monster som ständigt trillar ner från himlen för att äta människors hjärnor. Dessa monster, kallade Others, är navet i Scarlet Nexus mysterium och sannolikt berättelsens fokus. Ungdomarna som omger Yuito och Kasane målar upp ett bekant scenario från anime och spel som drar inspiration från dem. Och här är jag hoppfull, då flera av karaktärerna ger intrycket av att vara någorlunda komplexa och kan bidra till en dynamisk ensemble. Det är min önskan att karaktärsporträtten inte bara är de trötta animearketyperna de framstår att vara vid första anblick.
Interaktionerna mellan karaktärerna sker i olika lager, där det centrala och viktigaste dialogerna tar plats i bildsekvenser som påminner om visual novel-spel. Dessa kan snyggt övergå till filmsekvenser. Mindre viktiga dialoger sker via radiokommunikation, eller rättare sagt en form av psykisk tankeöverföring. Dessa dialoger sker samtidigt som du utforskar världen eller strider mot monster. De minst viktiga dialogerna sker vid sidan av genom sms-meddelanden du hittar i en meny. Medan messen är frivilliga har du dock begränsad tid på dig att svara och fullfölja konversationen. Duktigt röstskådespelare ger liv åt karaktärerna och håller en hög standard som är lätt att ta för givet.
Telekinesi är namnet
Centralt för spelmekaniken är de psykiska krafterna karaktärerna besitter som översätts till häftiga attacker under strid. Överallt i miljön finns bråte av olika slag som går att plocka upp och kasta på fiender. Denna mekanik kombineras med vanliga attacker, motanfall och andra tekniker för att göra skada på fienderna. Därtill finns det också känsliga punkter på större fiender som kräver lite finess och planering för att besegra. Till din hjälp har du sedan kamrater som du kan synka din hjärna med för att låna deras egenskaper, Hanabi ger till exempel eldeffekter till dina attacker. Beroende på vilka kamrater du tar med dig i strid styr du din spelstil, då effekter som skadetålighet och snabbhet har drastiska effekter på din potential. Alla dessa kugghjul snurrar ett stridssystem som är väldigt underhållande. Att slunga en skåpbil tvärs över gatan och in i fejset på ett monster är otroligt tillfredställande!
Vi hade inte möjlighet att pröva hur djupt karaktärsutvecklingen eller stridsmekaniken går och hur det påverkar spelet i slutskedet. Men vi kunde skumma genom de olika egenskaperna som går att låsa upp på uppgraderings-trädet. Förutom procentuella ökningar på hälsa och skada, hittar vi avgörande stridsegenskaper som dubbelhopp och motanfall. Lägg där till möjligheten att utrusta Yuito och Kasane med vapen och rustningar som stärker dem på olika sätt så har du grundreceptet till ett gediget rollspel. Scarlet Nexus följer också moderna funktioner med att du kan klä karaktärerna i dräkter som inte påverkar utrustningen – ett välkommet inslag om det innebär att du kan erhålla kläder i spelet utan att behöver öppna plånboken i en virtuell butik.
Kanske det mest detaljerade animespelet
Scarlet Nexus styrka är att den har en tydlig säregen identitet. Det brandgula filtret, det svarta och holografiskt röda ikonerna; de förvridna monstren och alla telekinesiska attacker. Scarlet Nexus är mästerligt sammansatt rent visuellt och en fröjd för ögonen! Miljöerna, särskilt stadsmiljöerna, är fulla med detaljer som skräp och reklamskyltar. Fasaderna är slitna, byggnader svävar i horisonten och himlen är oljig och talar om en värld som påminner om vår men är drastiskt annorlunda. Scarlet Nexus har en stark dragningskraft som lockar mig. Det väcker den där nyfikenheten jag hade för tjugo år sedan när jag först upptäckte ”bra” anime. Mystiken kring monstren och världsordningen runtom den skyddade huvudstaden är något jag ser fram emot att utforska närmare. Att spelet sedan är ett robust rollspel och roligt actionspel är en tacksam bonus!
Rent tekniskt flyter Scarlet Nexus på fint under strid. Attacker är responsiva och animationerna mjuka vilket får actionmomenten att kännas riktigt polerade. Snygga partikeleffekterna från specialattacker och en filmisk kamera som fokuserar på händelserna gör fighterna engagerande. Eftersom spelsessionerna streamade från en dator är det oklart hur prestandan på konsoler kommer förhålla sig, men på PC ser Scarlet Nexus ut som ett riktigt next gen-animespel!
Min enda riktiga kritik är att mycket inredning i miljöerna saknade fysiska gränser. Till exempel kunde jag gå genom flera parkbänkar och lyktstolpar, en brist som skadar inlevelsen i den annars spännande världen. Annars såg allt ganska färdigt ut och inga andra problem gick att hitta. Scarlet Nexus framstår verkligen som en storsatsning, med en animeserie i verket som också släpps i sommar. Jag håller tummar och tår på att releasen blir framgångsrik trots omständigheterna i världen.
Pröva demon
Inom kort blir en demo till Scarlet Nexus tillgängligt för allmänheten. Xbox-spelare får tillgång den 21 maj och Playstation en vecka senare den 28 maj. Ta del av inledningen fram till den första bossen, spela som både Yuito och Kasane, pröva deras egenskaper och lås upp digitalt innehåll till releasen.
Scarlet Nexus släpps den 25 juni till Playstation 4 och 5, Xbox One och Series S/X, samt till PC digitalt.