Huvudspelet Ghostwire: Tokyo release närmar sig med stora steg. Spelet släpps den 25:e mars på både PC och PS5. Har man dock förbeställt Deluxe Edition på Playstation Store får man spelet redan den 22:e mars (!!).
För att höja hypen har Tango Gameworks skapat visual noveln Ghostwire: Tokyo – Prelude. Den är ute nu på både PS4 och PS5 och fungerar som en prolog till huvudspelet. Är du intresserad av Ghostwire: Tokyo kan det vara smart att ta en titt i Playstation Store och ladda ner Ghostwire: Tokyo – Prelude!
Spelstudion Tango Gameworks
Tango Gameworks skapades 2010 av spelutvecklaren Shinji Mikami som har stått bakom titlar som det första Resident Evil, fantastiska Resident Evil Remake, mästerliga Resident Evil 4, uppskruvade Killer7 (skrev manus med Suda51!), kultälskade God Hand och många, många fler. Utgivaren Zenimax Media såg potentialen i studion och köpte upp Tango Gameworks samma år.
Deras första spel var skräckspelet The Evil Within, som är ett av mina favoritspel någonsin. Deras andra spel var The Evil Within 2, som enligt mig blev mycket sämre än första eftersom Zenimax Media ville sälja in det till en större publik. Ghostwire: Tokyo kommer vara deras tredje spel och är första gången studion rör sig ifrån skräckgenren, fastän där fortfarande är skräckelement i spelet.
Det här är Ghostwire: Tokyo
Vad handlar då Ghostwire: Tokyo om? Spelets story är att nästan alla av Tokyos invånare är numera mystiskt försvunna och läskiga andar som kallas för ”Visitors” har invaderat staden. Akito, spelets huvudkaraktär, är hemsökt av detektivspöket KK och genom honom får han övernaturliga krafter. KK har dock sin egna anledningar till varför han lånar ut de krafterna till Akito så spelaren ska kanske inte lite på honom fullkomligt (!!). Medan Akito utforskar Tokyo stöter han på människor som bär Hannya-masker som verkar vara knutna till dessa övernaturliga omständigheter.
Ghostwire: Tokyo är ett action-äventyrsspel som man spelar i ett första persons-perspektiv. Spelaren kan använda olika psykiska och paranormala förmågor för att besegra spökena och andarna som hemsöker Tokyo. Striderna har beskrivits som ”karate möter magi” av spelutvecklarna själva. En komponent är att spelkaraktärerna gör handrörelser inspirerade av Kuji-kiri för att kasta trollformler. När en fiende blir av med det mesta av deras liv kan spelaren göra ett avslutande move för att förstöra anden.
Den 22:e mars och den 25:e mars får vi se om det blir ett bra spel! Daniel lät ganska positiv då han lade ögonen på det första gången. Tills vidare kan vi alla spela Ghostwire: Tokyo – Prelude!