Militärinspirerad co-op shooter för 2000-talet
Slutet av 2000-talet var en liten gyllene period för actionspel, åtminstone för Xbox 360 och Playstation 3. Ett spel som stack ut extra mycket var Army of Two som släpptes våren 2008 av Electronic Arts. Den här oslipade diamanten gick ett kort tag varm i min Playstation 3.
Berättelsen kretsar kring de två legosoldaterna Salem och Rios, vars uppdrag är att bekämpa krigsherrar världen över. Mekaniken utgår från ett så kallat co-op-perspektiv. Här måste två spelare samarbeta för att slå sig från fienden. När en spelare drar till sig kombattantens uppmärksamhet kan den andra smyga åt sidan och attackera bakifrån. Detta sker genom en aggro-mätare som aktiveras när en spelare blir tillräckligt engagerad i en eldstrid. Då och då inträffade stand off-situationer när Rios och Salem ryggade varandra och sköt allt som rörde sig i slow motion.
Efter varje avklarat uppdrag kan spelaren uppgradera och modifiera arsenalen. Allt från det klassiska högkapacitetsmagasinet till kraftigare sköld fanns med på menyn. Det var buller och bång när skjutjärnen gick varma. Att dela få dela den upplevelsen med en kamrat var en unik upplevelse. Desto mindre roligare var den artificiella intelligensen som verkligen var nollställd redan på planeringsstadiet.
Eftersläntarna som Gud glömde
Army of Two fick två uppföljare. I Army of Two: The 40th Day hamnar Rios och Salem i hetluften när en terroristgrupp tar över Shanghai. Här märktes det att charmen från föregångaren började mattades av för att helt upphöra i Army of Two: The Devil´s Cartel.
I den sistnämnda delen har de båda gubbarna ersatts av två yngre förmågor som slaktar mexikanska knarkligor på löpande band. Satsningen blev ett komplett fiasko och EA lade serien på is under obestämd tid. Även om Army of Two var en intensiv, kort och andefattig upplevelse glömmer jag aldrig samarbetet där polaren gav order hojtandes till höger och vänster.