Hundra Dagar Master System #1: Phantasy Star

Phantastic!

En Master System-samling är inte komplett utan Phantasy Star; så enkelt är det. Kombinationen av science fiction-scenografin med tillhörande estetik och narrativ gör titeln till lite av en pionjär inom rollspel, framför allt på konsol. Producenten Rieko Kodama, som dessvärre gick ur tiden förra året, satte med Phantasy Star en helt unik prägel på Master Systems spelbibliotek. Något sånt här kunde du helt enkelt inte spela på en NES. Åtminstone inte innan Lagrange Point (och därmed ej heller utanför Japan).

Tack och lov är Phantasy Star tillgängligt på massor av maskiner i dag, vilket gör att du inte behöver spela det på en Master System längre. Och kanske är det bättre så. Phantasy Star är nämligen obarmhärtig i sin design på ett sätt som bara gamla rollspel brukar vara. Att kunna spara nästan var som helst har aldrig varit ett mer tveeggat svärd.


Phantasy Star:s grottor är labyrinter som bäst spelas genom att göra egna kartor under spelets gång. De nyare utgåvorna, inklusive Nintendo Switch-releasen Phantasy Star AGES från 2018, gör problemet betydligt mindre med en karta som fylls i automagiskt medan du utforskar. Det ger också alternativet att balansera om erfarenhetspoäng och pengaflöde genom att ge spelaren mer av båda. Det är så klart välkommet, men det håller en inte riktigt lika nervig som originalets opolerade brutalitet.

Det är faktiskt så att jag själv nog har spelat Phantasy Star mer på Game Boy Advance (i Phantasy Star Collection) och Nintendo Switch än vad jag spelat det på en Master System. Jag minns att jag på grund av den lite elaka designen än idag sitter fast i Maharu-grottan på Game Boy Advance-versionen. Jag sparade helt enkelt med för få helningsföremål och en alltför lång väg att gå för att hitta rätt mellan fallgroparna.

Phantasy Star skapade något unikt och varande för SEGA och för Master System. Även om det idag mest är en väl tilltagen action-rollspelsserie, finns där ändå skymtar av rötterna, inte minst var gång telepiporna åker fram. Drömmen om en sann uppföljare i detta klassiska stuk lever dock än.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.