Little Warlock är ett digitaliserat kortspel som är skapat utav spelskaparduon och paret Jerry och Lina. De har utvecklat sitt spel under sin fritid i snart två år. De har även två döttrar varav den äldsta är tre år, vilket gör att de utvecklar spelet på den tid de får över. Little Warlock går ut på att samla kort, bygga kortlekar och spela mot andra spelare i realtid eller mot datorn.
I början är det i alla fall tänkt att spelet ska innehålla PVE och PVP. I framtiden hoppas de kunna lansera ännu fler modes till spelet.
Little Warlocks kortsystem är uppbyggt på tre olika sorters attackkort; meele, range och special monster. Det finns även två olika spells vilka är attack och defence. Sedan finns det tre olika byggnader med skiftande förmågor. Towers är den första och används som ett försvar mot fienden. Sedan finns det ruintorn som behövs för att kunna framkalla vissa kort. Sista byggnaden är ett mana-kort som genererar mana. Därefter finns det även blockader för att kunna stoppa fiender.
Korten spelas på en schackrutig spelplan. Spelplanen kan liknas med den som finns i Heroes of Might and Magic 3. Uppe i vänstra hörnet kan spelaren se sin och sin motspelares liv- och manamätare. Längst ner vid vänster hörn finns spelarens kortlek. I början får varje spelare ett antal kort att börja med. Det går att dra nya kort i kortleken med jämna mellanrum, sedan gäller det att hålla koll på sin manamätare. Varje kort som läggs ut kostar nämligen ett antal mana. Mana produceras hela tiden men det går långsamt, så det gäller att göra en bra strategisk plan för vilka kort som spelaren vill ha ut på planen först. Vissa kort kräver även att man producerar runor för att kunna lägga ut dem på sin spelplan.
När jag frågar Jerry om vad som gör spelet unikt från andra kortspel som finns ute på marknaden förklarar han att Little Warlock inte är turbaserat och spelas i realtid, vilket inte förekommer i så många andra kortspel. Spelet känns som en blandning utav Plant vs. Zombies möter Magic the Gathering.
Little Warlock är fokuserat på att nå ut till en stor målgrupp. Jerry berättar att hans treåriga dotter kan spela spelet även om hon kanske inte förstår dynamiken. Jag håller med om att spelet kan komma att nå ut till en stor publik, min enda fundering är om grafikens charmiga, lite cartooninga stil kan påverka de som väljer att spela spelet.
När vi kommer in på frågor kring spelmekaniken frågar jag om spelet har ett sten, sax och påsesystem. Jerry svarar att det inte går att förenkla spelets mekanik på det sättet, det finns alldeles för många variationer och kombinationer av kort i spelet. För att dra en referen till The Big Bang Theory så lutar det mer åt ”rock, paper, scissor, lizard, Spock.”
På spelets hemsida står det en underbar slogan som jag inte annat än kan älska: ”Little Warlock – you never have to grow up!”
Spelet är i ett betastadie och ska ses som ett hobbyprojekt, vilket gör att det kan ta lite tid innan vi kan se spelet ute på marknaden. Utvecklarna har under november månad en tävling som går ut på att designa ett kort som passar in till deras spel. Vinnaren får se sin design som ett kort i Little Warlock! Regler och hur man ska gå till väga hittar ni här
Vi på Varvat kommer att vänta med spänning på att få börja spela spelet och skapa våra egna kortlekar den dagen då Little Warlock släpps på den globala marknaden. Spelet är tänkt att lanseras på webbläsare såsom Facebook, Android och iOS. Det är tänkt att den ska släppas på den europeiska marknaden och troligtvis även för den amerikanska marknaden.