Sword Art Online: Alicization Lycoris är nästa stora rollspel i SAO-serien, ursprungligen en light novel som sedmera övergått till en manga och anime som nu är inne på sin tredje och längsta säsong. Alicization Lycoris är baserat på de 24 första avsnitten av den tredje säsongen, men vidgar berättelsen med en helt egen historia, skriven specifikt för spelet.
Vi har testat två utvalda sektioner av Alicization Lycoris, en dramatisk bosstrid som var uppskruvad till tusen, samt ett lugnare moment där vi fick utforska fritt. Vad båda momenten ämnade att visa var spelets mekanik och grafik – som är ljusår bättre än föregångarna Sword Art Online: Fatal Bullet och Hollow Realization!
Level up!
Det absolut första som slog mig när Sword Art Online: Alicization Lycoris blev utannonserat i fjol var hur otroligt mycket snyggare spelet var jämfört med föregångarna. Nu när jag dessutom testat spelet och sett att grafiken inte haft någon märkbar nedgradering är jag hajpad inför releasen den 22 maj. Tack lov verkar stridssystemet också välutvecklat och intressant.
Vi som spelat tidigare Sword Art Online-spel vet att serien emulerar klassiska onlinerollspel med tab-targeting, ability cooldowns och liknande. Alicization Lycoris gör det också, men på ett betydligt smidigare och mer actionbetonat vis. Inte möjligtvis lika snabbt som Fatal Bullet fast ändå på ett vis som gör striderna engagerande och dynamiska.
Stridsmekaniken blottade sig som tydligast under den tuffa bosstriden. Där blev det uppenbart att koordination med din kamrat NPC är centralt för effektivt stridande. Utöver det blev tekniker som att parera och undvika attacker av yttersta vikt. Flera tekniker involverade dessutom attack cancels, jonglering med motståndaren, guard breaks med mera, som visar stridssystemets avancerade toppskikt.
Spännande är även möjligheten att anpassa och stärka samarbetet med dina kompanjoner i vad som kallas Tactic Emulating AI System, ett komplicerat ord för vad som i grunden blir ett sätt att automatisera koordinerade attacker för att initiera Chain Burst (kedjade attacker som drastiskt ökar skadan av attacker). Systemet är nog menat att ge gruppmedlemmarna mervärde och ökad pålitlighet.
Under ytan
Med bara en begränsad tid med Sword Art Online: Alicization Lycoris är det svårt att få en känsla för karaktärsutvecklingen och de spelsystem under den polerade ytan. Men av det jag hann se verkar det som att Alicization Lycoris har ett brett utbud av egenskaper karaktärerna kan lära sig och använda i strid, antingen självmant eller kompletterande attacker för koordinerade anfall.
Hur vapen och utrustning fungerar och eventuell crafting spelar en roll i karaktärsutvecklingen vet vi ännu inte. Det återstår också att se exakt hur djupa och användarvänliga systemen är. Däremot gav spelet en känsla av till synes genomtänkta rollspelssystem. Företrädaren Hollow Realization hade ett relativt svårbegripligt uppgraderingssystem som i sin tur underminerade stridseffektiviteten och spelglädjen i längden. Förhoppningsvis introducerar Alicization Lycoris sina spelare successivt för dess inneboende system.
Stor potential
Efter att ha provspelat Alicization Lycoris är jag beredd att påstå att det har potentialen att bli det bästa Sword Art Online-spelet någonsin. Grafiken är polerad och detaljerad plus att det har spännande stridsmekanik. Om utvecklaren lyckas väva in det med bred karaktärsutveckling, underhållande uppdragsstruktur och engagerande story, kan det här vara äventyret vi JRPG-fans väntat på.
Sword Art Online: Alicization Lycoris släpps den 22 maj till Playstation 4, Xbox One och PC digitalt via Steam.