Överblick av stridssystemet i Sword Art Online: Alicization Lycoris

Få en snabb överblick av stridssystemt i Alicization Lycoris och läs på om det djupa systemen som uppgör stridsmekaniken.
Skill-trädet ser enormt ut!

I denna nya trailer för Sword Art Online: Alicization Lycoris får vi en kort och övergripande uppvisning av stridssystemet. Däremot har spelet betydligt djupare funktioner än vad som framgår vid första anblick. Till exempel skymtar vi ett skill-träd som allra hastigast och ser parry-funktionen in action.

Fast det är genom den japanska Playstationbloggen vi får reda på fler detaljer kring karaktärsutveckling och hur djupet av stridsfärdigheter du har till ditt förfogande. Varje karaktär ser ut att ha fyra Sword Skills, fyra Battle Skills och fyra Passiva Skills till sitt förfogande utöver Finisher och EX-Skill.

Alicization Lycoris – karaktärsutveckling som byggsats för spelstilar

Mina spekulationer är att Sword-, Battle- och Passive-färdigheter är relativt generella för alla karaktärer och möjliggör för dig att konstruera specifika funktioner för varje karaktär, tror jag att Finishers antingen är specifika för karaktären eller ett specifikt vapen. EX-Skills ser ut att vara ursprungliga färdigheter som du låser upp i början på en specifik förgrening i skill-trädet – som för övrigt ser enorm ut.

Färdighetspaletten i Sword Art Online: Alicization Lycoris.
Överblick av de utrustade färdigheterna. Från Playstation Blog Japan.

Av de EX-Skills vi sett från livestreams och annat publicerat material ser det ut som att EX-skillsen är knutna till klasser, eller arketyper av färdigheter. Eugeo på bilden här har EX-Skill knuten till Attack-grenen i skill-trädet. Vi har tidigare sett andra ikoner på samma skill vilket ger intrycket av att det finns fler förgreningar. Troligtvis har varje karaktär två eller flera förgreningar som ger tillgång till de arketyperna. De vi känner till är Attack, Defence, Buff, Debuff, Heal, Berserk och en till som saknar tydlig översättning. Eugeo som det ser ut, har Attack, Defence och Buff.

Sword Art Online: Alicization Lycoris släpps den 10 juli till Playstation 4, Xbox One och PC. Spelet går att beställa via Bandai Namco eller hos återförsäljare.

Skill-trädet i Sword Art Online: Alicization Lycoris.
Skill-trädet, förmodligen Eugeos. Från Playstation Blog Japan.

Dessa förgreningar i Skill-trädet är förhoppningsvis ett smörgåsbord av valbara Skills som gör karaktärsutvecklingen meningsfull. Baserat på de ikonen som trädet består av kan vi se att de innehåller både Battle- och Passive Skills. Troligtvis hittar vi även Arts (motsvarigheten till magi) i trädet också. Sword Skills erhålls förmodligen genom det vapen karaktären har utrustat, eller via ett separat träd. Karaktärer har särskilda vapentyper de kan använda, vilket begränsar deras funktioner.

Konstruktioner och synergier

Beroende på hur du väljer att utveckla dina karaktärer i Skill-trädet blommar särskilda roller fram som du kan använda strategiskt i strid – vilket föga förvånande är en väldigt viktig del av stridsmekaniken i Alicization Lycoris. Fiender tål nämligen väldigt mycket och kräver att du exploaterar svagheter och aktiverar kedjade attacker för att kontrollera och vinna striden.

Genom att du investerar i särskilda förgreningar och låser upp specifika Skills kommer du kunna planera dina karaktärers stridsförmågor och specialiseringar. Även om detta inte är något nytt i rollspelsgenren visar Alicization Lycoris att det har ett strategiskt djup vi inte såg i föregående spel Fatal Bullet.

Läs gärna vår förhandstitt av Sword Art Online: Alicization Lycoris från i vintras.

En viktig del av strider i Alicization Lycoris är att kedja attacker och bryta försvar samt jonglera med motståndare för att multiplicera skadan. Det är här synergier och uppföljningar av attacker blir avgörande för stridens utkomst. Även om småfiender säkert går att köra över som en ångvält, kommer du behöva tänka strategiskt mot bossar och större fiender.

I dagsläget har vi ingen information om vilka färdigheter som synkar bra med varandra eller kedjar ihop, men däremot vet vi att många Sword Skills och Sacred Arts går att ladda upp för högre skada och starkare effekter. Vi vet även att en särskild mätare (Arts gauge) tillåter spelaren att aktivera starka attacker och gruppattacker.

Exakt hur mycket substans stridssystemet och karaktärsutvecklingen innehåller vet vi först efter release, men av det vi sett och klargjort här har spelet potential. Vi uppskattar särskild valmöjligheterna och den avancerade stridsmekaniken som använder sig av kedjor och synergier.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.