I nästan vart tredje svenskt hushåll spelas dataspel som erbjuder köp av föremål för riktiga pengar inne i spelet, exempelvis så kallade skins. Av dessa hushåll handlar drygt hälften minst en gång i månaden. Men att köpa saker i dataspel för riktiga pengar innebär en risk att utsättas för bedrägeriförsök, något som en av tjugo fått uppleva. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av mySafety Försäkringar.
Gaming är sedan länge en miljardindustri och det blir allt populärare med spel som erbjuder så kallade in-game-köp. Ett exempel är Fortnite där det går att köpa skins som ändrar utseende på karaktären som spelas. Enligt en färsk undersökning från mySafety spelas sådana typer av dataspel i 31 procent av Sveriges hushåll. Av dem genomför 48 procent köp minst en gång i månaden och 1 procent handlar månadsvis för över 1 000 kr.
I samband med att gamingindustrin blivit allt större har även bedragarna gjort entré. Undersökningen visar nämligen att 2 procent av alla spelande hushåll drabbats av ett faktiskt bedrägeri och 6 procent har utsatts för försök. 11 procent är oroliga att de själva eller någon annan i hushållet ska drabbas.