Många oroar sig för gamingbedrägerier

mikrotransaktioner

I nästan vart tredje svenskt hushåll spelas dataspel som erbjuder köp av föremål för riktiga pengar inne i spelet, exempelvis så kallade skins. Av dessa hushåll handlar drygt hälften minst en gång i månaden. Men att köpa saker i dataspel för riktiga pengar innebär en risk att utsättas för bedrägeriförsök, något som en av tjugo fått uppleva. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av mySafety Försäkringar.

Gaming är sedan länge en miljardindustri och det blir allt populärare med spel som erbjuder så kallade in-game-köp. Ett exempel är Fortnite där det går att köpa skins som ändrar utseende på karaktären som spelas. Enligt en färsk undersökning från mySafety spelas sådana typer av dataspel i 31 procent av Sveriges hushåll. Av dem genomför 48 procent köp minst en gång i månaden och 1 procent handlar månadsvis för över 1 000 kr. 

I samband med att gamingindustrin blivit allt större har även bedragarna gjort entré. Undersökningen visar nämligen att 2 procent av alla spelande hushåll drabbats av ett faktiskt bedrägeri och 6 procent har utsatts för försök. 11 procent är oroliga att de själva eller någon annan i hushållet ska drabbas.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.