Många oroar sig för gamingbedrägerier

mikrotransaktioner

I nästan vart tredje svenskt hushåll spelas dataspel som erbjuder köp av föremål för riktiga pengar inne i spelet, exempelvis så kallade skins. Av dessa hushåll handlar drygt hälften minst en gång i månaden. Men att köpa saker i dataspel för riktiga pengar innebär en risk att utsättas för bedrägeriförsök, något som en av tjugo fått uppleva. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av mySafety Försäkringar.

Gaming är sedan länge en miljardindustri och det blir allt populärare med spel som erbjuder så kallade in-game-köp. Ett exempel är Fortnite där det går att köpa skins som ändrar utseende på karaktären som spelas. Enligt en färsk undersökning från mySafety spelas sådana typer av dataspel i 31 procent av Sveriges hushåll. Av dem genomför 48 procent köp minst en gång i månaden och 1 procent handlar månadsvis för över 1 000 kr. 

I samband med att gamingindustrin blivit allt större har även bedragarna gjort entré. Undersökningen visar nämligen att 2 procent av alla spelande hushåll drabbats av ett faktiskt bedrägeri och 6 procent har utsatts för försök. 11 procent är oroliga att de själva eller någon annan i hushållet ska drabbas.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.